ANNONS
Annons

Fotosidan på fall !!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
När jag går tillbaka och tittar på bilderna jag som nybörjare och som jag då tyckte var bra blir väldigt ödmjuk i min inställning till bildflödet. Det finns ofta ett korn av ambition som man kan hitta. Det är helt naturligt att man använder husdjur och familj som modeller.

Men visst kan man reagera som när folk skaffat sig medlemskap för att kunna ladda upp sju nästan likadana bilder som är tämligen intetsägande.

Jag kan också känna att det inte ger så mycket att titta på nybörjarbilder när man själv kommit mycket längre, men jag är inte säker på att nybörjare upplever det så.

Jag tycker nog ändå att de värsta avarterna har försvunnit - när folk använder fotosidan för helt privata bilder att visa kompisarna.

Det tar mig 10-20 minuter att skumma igenom en dagskörd bilder och kommentera ett tiotal. Det är mest naturbilder som jag inte kommenterar så mycket, och de är ju rätt många....

Om fler har inställningen att det gäller att ge för att få kommer de också att få fler kommentarer och gnälla mindre.

Varför inte helt enkelt dela in Kritikbilder i tydliga kategorier typ "Natur, landskap", "Modeller", "Sport, action", "Familj" osv, så slipper vi allt tjafs.
Visst, ges man möjlighet att ange kategori vid uppladdning av sin bild, och det är ju jättebra, men ärligt talat, hur många är det som använder detta när ni tittar på kritikbilderna? Nån? Nä, misstänkte det.
Varför inte bygga ut fotosidans kritikbildssektion till att utnyttja kategorierna bättre?
"Det tycker jag verkar bra för framtiden".

Men Björn, tänk om du missar bilderna på min dotter då... bara för att jag lägger in dem under familj istället för som porträtt eller modell i solnedgång *s*

Vad jag menar är att det inte är helt lätt att kategorisera sina bilder alla gånger. Jag kan nog tänka mej att en del av de bilder som ibland, lite nedlåtande, kallas familjebilder är porträtt i den aktuella fotografens värld... eller mode... eller aktstudie... eller nåt...

Jag har inte orkat läsa alla inlägg men...

Det som stör mig mest är när det inte finns någon förklaring till en bild som ligger ute för kritik. Därför om fotografen inte försöker formulera, om än i korthet, vad meningen/tanken är med bilden så blir det svårt för mig att ge relevant kritik. Inte alltid, men ofta. Och speciellt när det kommer just till dessa kattbilder som vi så ofta diskuterar här på fotosidan!

/Joakim

Liax...

Det var en god poäng. Hur skulle fotosidan kunna komma tillrätta med problemet? Tydligare information och regler? Mera informativa artiklar i ämnet? Någon slags utbildning?

Re: Re: Fotosidan på fall !!!

Loj skrev:
OK, here we go again...
Saken har ju stötts och blötts ett antal gånger. Faktum är att vi har olika smak/värderingar/inriktningar i våra fotostilar. Men admingänget har varit så tydliga om sidans syfte att man måste anta att var och en som laddar upp bilder gör det inom reglerna för sidan - dvs de vill ha konstruktiv kritik på det de laddar upp.

Som jag ser det äventyras kvaliteten på sidan långt mer av den benägenhet som finns att klassa vissa bilder som "familjealbumsbilder" (Vad är det förresten?) än av bilder av låg kvalitet! Var finns toleransen? Vidsyntheten? Generositeten?

mvh Janne

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv! Är inte ett av huvudsyftena just att vi skall lära oss av varandra här? Varför är ni då så benägna att "internt" klaga över kvaliteten på sidan, men mindre benägna att skriva direkta kommentarer till de bilder som ni anser har denna dåliga kvalitet? DÅ kanske vi verkligen kunde höja kvaliteten på sidan.

Det är ju fantastiskt att det alls fungerar att någon från Skåne som jag aldrig sett får syn på min bild från Stockholm och ger sig tid att skriva något till mig. Vill man ha mer finns ju kurser, fotoklubbar, tävlingar, tidningar och forum att delta i IRL eller på andra ställen på sajten och nätet.

Tipsa dem som tipsas kan här (kanske jag själv t ex) om vad som kan bli bättre i deras bilder. Vägrar de lyssna på kritken och laddar upp helt fel typ av bilder utan att ta till sig kritik, finns väl möjlighet för David o co att ta bort dem-om ni anmäler vill säga. Är ni osäkra på syftet med en bild är väl enklast att kommentera o invänta motkommentar och/el bättring.

Min inställning är att, eftersom jag själv blir väldigt glad för kommentarer där någon motiverar NÅGOT om sin upplevelse av någon av mina bilder och/eller min komposition, teknik (eller brist på ovanstående), så blir även andra medlemmar det.
Även om kritiken skulle vara negativ eller tuff. Mina bilder med 0 kommentarer väcker mig mer huvudbry/bekymmer än bilder där någon haft negativ kritk el sågat. Om de senare vet jag ju något mer än jag visste innan jag lade upp dem, för de okommenterade kan jag bara ha en vag aning om att bilden helt enkelt är ointressant, men det kan ju också vara så att den är tekniskt kass i sin genrer.

Försöker själv att därför kommenterar bilder jag har en åsikt om, även om åsikten är av typen "den här bilden kanske inte säger andra så mycket" (Gärna med tankar om hur det kunde ha gjorts annorlunda för att bli mer allmängiltig- eller ...). Men ibland känner jag mig verkligen som om jag sticker ut hakan som gör kommenterar trots att jag själv inte är så tekniskt kunnig eller duktig.Det verkar finnas en del jante här (som överallt annars ;-)!)

Samtidigt är jag ju övertygad att de allra flesta går in och kikar vem kommentatorn är och då kan ju var och en avgöra vilken relevans kommentaren har för dem.

Mitt tips är alltså. Retar du upp dig på en bild, fundera ut varför- MOTIVERA och ge gärna exempel på hur man i samma situation kunde skapat en bild som tilltalat dig. Mer eller mindre kan vi väl egentligen inte begära av varandra som medlemmar i en Internetcommunity med 20 000 medlemmar el mer.

"Det som stör mig mest är när det inte finns någon förklaring till en bild som ligger ute för kritik. Därför om fotografen inte försöker formulera, om än i korthet, vad meningen/tanken är med bilden så blir det svårt för mig att ge relevant kritik. Inte alltid, men ofta. Och speciellt när det kommer just till dessa kattbilder som vi så ofta diskuterar här på fotosidan!"

jag tror att det är ganska få som har ett särskilt och visst syfte med sina bilder. jag kanske har fel, men tycker du att man inte ska få lägga upp bilder som inte har något visst syfte( eller man kanske har flera)? menar om det ska hjälpa dig att få en mera klar bild av vad bilden är avsedd för, och för att du ska kunna ge mera "exakt" kritik så måste det syftet vara ganska klart. tex "den här bilden tog jag i syfte att illustrera X , den ska eventuellt användas som affisch till Y" det är inte många tror jag som har sådana specifika syften eller mål ( just då iallafall) med sina bilder.

att man skriver "jag ville ta ett vackert porträtt av min katt" tycker jag gör varken till eller från vad gäller att ge mer specifik kritik.

dessutom tycker jag att även detta ingår i kritiken och kommenterandet, att ge feedback på i vilket sammanhang bilden skulle passa i. " den här skulle vara kanon som modebild" eller " jag har svårt att se var den här bilden skulle kunna fungera"

att "hjälpa" varandra att utvecklas har väl i största grad också med detta att göra, att sätta bilder vi ser i ett sammanhang. vet själv många bilder som man lagt upp, som inte alls haft en specifikt syfte men som jag sedan fått kommentarer som gett mig ideer på var dessa bilder skulle kunna tänkas funka

Re: Jag har inte orkat läsa alla inlägg men...

Liax skrev:
Det som stör mig mest är när det inte finns någon förklaring till en bild som ligger ute för kritik. Därför om fotografen inte försöker formulera, om än i korthet, vad meningen/tanken är med bilden så blir det svårt för mig att ge relevant kritik. Inte alltid, men ofta. Och speciellt när det kommer just till dessa kattbilder som vi så ofta diskuterar här på fotosidan!

/Joakim

Jag är fåordig i mina bildtexter men med avsikt att betraktaren själv ska bilda sig en mening och på så sätt kanske bidraga med nyttig hjärngympa.
Däremot kommer det att bli ändring på detta framöver då jag kommer att ägna mig mer åt "abstrakt och konstnärligt naturfoto" där jag förhoppningsvis även har bildtext som hänvisar till bilden.

Att gnälla på bilder jag inte gillar har jag övergett,tar rent för mycket kraft som behövs på annat håll.
mvh/gunte..

Det som verkligen försämrar Fotosidan, är vissa människors oförmåga till att ge konstruktiv kritik. Jag har sagt det förr, men tar upp det igen: Om någon får en kommentar som är destruktiv, borde han eller hon meddela det till någon ansvarig. Om samma person sysslar med den formen av kritik, borde denne få information om hur man ger konstruktiv kritik.

Sen är detta om vilka bilder man får och inte får lägga upp. Jag tror, att är man nybörjare väljer man gärna ett motiv som finns i vardagen. Om nu vissa anser att det är "familjefoton" så borde de ha förståelse för det och i stället berätta om hur man skulle kunna göra för att få bilden mera intressant. På sådant sätt hjälps vi åt att lära varandra, vilket är Fotosidans huvudsyfte. Jag har läst att många anser att en bild ska innehålla något "konstnärligt" för att ta steget från ett reguljärt familjefoto till ett foto som skulle kunna passa in här. Intressant, för de konstnärliga fotografierna dominerar ju knappast här. Jag vill inte vara den som definierar "konst", men om man jämför med dem som verkligen sysslar med foto och konst, framstår nog de flesta av våra bilder som reguljära. Allt handlar om tycke och smak, och det är nog ganska fånigt att fundera ut vilka "stilar" som passar in här.

Herre Gud, ut och fotografera med er, och gör något kreativt istället :)

Re: Det hände mig idag!

CaMa skrev:
Jag trodde att "familjealbumsbilder" var sådana där man tagit kort på barnen på semestern osv.
Av kommentatorn fick jag höra att min bild bättre passade i just - familjealbumet.
Jag blev ju inte klokare av det precis...

/Catarina
som inte brukar ladda upp bilder på ... barn.

Catarina.

Det finns inga specifika familjealbumsbilder, det är ett begrepp som används när "vissa" tycker att bilder är för enkla, banala, i deras ögon inte bra helt enkelt.

Jag kommer på mig själv att inte ladda upp bilder på familjemedlemmar pga att jag funderar på om porträttet på dottern av mig upplevs som suveränt pga att det just är min vackra lilla dotter.

Fortsätt att publicera bilder som du vill ha kommentarer på, det är ju så man ska lära sig...

Larsa

Familjealbumsbild...

Bilagor

• ika2.jpg
    ika2.jpg
    35 KB · Visningar: 287
jonaseriksson skrev:
Tycker det skulle vara bra om man var tvungen att kommentera ett visst antal bilder för att ladda upp en bild.
T.ex. ska du ladda upp en bild så måste du kommentera 5-10 andra bilder.

Bara ett förslag.

mvh
Jonas

Intressant! Bra idé!

/Janne

[email protected] skrev:
Det gör jag också men detta forum handlar inte om det, det kanske kommer ett sånt forum framöver!

???? Men ondgjorde du dig inte i ditt första inlägg över alltför många "pang på" bilder? Och har du inte fått mothugg från ett antal medlemmar som påpekar det syfte med sidan, som du förefaller ha missat - att ge konstruktiv kritik???

Läser vi samma forum? Vad handlar ditt forum om?

Om alla som sitter och skriver inlägg i denna ständigt återkommande debatt om vilka bilder som ska få finnas på FS, hade lagt samma energi på att ge konstruktiv bildkritik hade kanske kvaliteten på FS ökat ;)

Dagens i-landsproblem? Sluta titta på bilder då om det inte passar att folk lägger upp de bilder som de tycker är intressanta. Mycket o tjata om? nej. Fota på o var glad.

Dave

Mattias har rätt: Ju mer vi engagerar oss i att ge bra och konstruktiv kritik desto bättre kan bilderna bli framöver. Framförallt om vi koncentrerar oss på att kommentera de bilder som vi uppfattar som minst bra.

Det viktiga är väl att man har en ambition att göra bra bilder. Alla är vi barn i början.

Jag tycker det är roligt med många nya medlemmar med ambitioner.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar