Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan på fall !!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nej uppenbarligen räcker det inte med att ickebetalande medlemmar bara får lägga upp en bild i veckan... men eftersom det finns rätt många medlemmar, så kommer det ofta upp "sådana" bilder..

Jag tycker att fotosidan som helhet blir skadad av en lägre kvalitet på bilderna.

roinek skrev:
Hej

Har även jag haft samma känsla. Har inte lagt upp en enda bild på länge.

Men gjorde ett test med 7 bilder för drygt en vecka sedan efter ett långt uppehåll, och kan konstatera att jag hade fel i den känslan.

Har fått kvalitativa och bra kommentarer på dessa bilder direkt, inte många, men bra kommentarer som ger mig tips jag uppskattar.

Så, se inte enbart mörkret!

Roine

Det är klarta att jag inte ser bara mörker, jag tycker att fotosidan är jätte bra men det är ju dom mindre bra grejerna man måste disskutera, vad ger det att disskutera det som redan är bra???

Ja de va de glöttigaste o gnälla över lite djurbilder.
Man ser ju dom i thumbnails först o diggar man inte den kollar men inte heller på den större versionen.. jag glor t.ex. inte på halvkassa bilder av en skyltdocka som jag ser på thumben eftersom det inte är intressant för mig, asså klickar jag inte på den iheller.

Sen ska väl inte en person avgöra vad som är "pang på" bilder heller.. En sådan bild du tycker är "pang på" betyder kanske hur mycket som helst för den som tagit bilden och att nybörjare ska kunna visa upp en bild här och så kan alla säga vad den kan göra bättre för att kanske då ta bättre ´"katt" bilder.

Gnäll inte, tala om för ´fotografen hur han/hon ska göra istället! Det är väl det som sidan är till för osse.

Inte riktat till någon enskild individ, bara min personliga åsikt. Ni behöver inte ens bry er om den eftersom den är ointressant, bläddra förbi den och muttra lite av att den är pang på.

-Allting kan vara för mycket, ingenting kan vara lagom.

Senast ändrad:
Men katter som är så fina!!!

Jag älskar att se kattbilder! hur dom än är tagna! å alla gulliga små barn fotograferade på tomten en varm solig dag med blixt å pocketkameran å vackra färgstick i!

Å för att inte tala om alla fina Macrobilder som bara är tagna för att "Wow, jag har macro å där är en snigel" - bild!

Å för att inte tala om husdjur, solnedgångar, pojk/flickvänner och blomkrukor i fönster som inte är upplagda för anlednigar jag inte kan förstå!

Hej

Helt enig, visst skall man disskutera, men jag blev postivt överaskad och sedan, men det har inte med tråden att göra, att forumet är det bästa med sidan för min del.

Roine

Just det, Benny. Precis vad jag tycker.
Det finns "pang paa"-bilder i alla kategorier.
Det är väl kul att alla sorters bilder visas!

Smajly skrev:
Man ser ju dom i thumbnails först o diggar man inte den kollar men inte heller på den större versionen.. jag glor t.ex. inte på halvkassa bilder av en skyltdocka som jag ser på thumben eftersom det inte är intressant för mig, asså klickar jag inte på den iheller.

Sen ska väl inte en person avgöra vad som är "pang på" bilder heller.. En sådan bild du tycker är "pang på" betyder kanske hur mycket som helst för den som tagit bilden och att nybörjare ska kunna visa upp en bild här och så kan alla säga vad den kan göra bättre för att kanske då ta bättre ´"katt" bilder.

Gnäll inte, tala om för ´fotografen hur han/hon ska göra istället! Det är väl det som sidan är till för osse.

Inte riktat till någon enskild individ, bara min personliga åsikt. Ni behöver inte ens bry er om den eftersom den är ointressant, bläddra förbi den och muttra lite av att den är pang på.

Frågan är ju vad mina "halvkassa" bilder har med disskusionen att göra.
Skulle kunna skriva mycket om vad jag tycker om dina bilder men väljer att inte göra det för jag skriver inte i forum vad jag tycker om vissa personers bilder, och du ska vara silver medlem!

Smajly skrev:

Det här skriver du i ditt inlägg ovan.

"Sen ska väl inte en person avgöra vad som är "pang på" bilder heller.. "

Vilken rätt har du då att i ett forum avgöra att mina skyltdocke bilder är "halvkassa".

Humm...

Re: Men katter som är så fina!!!

RackeD skrev:
Jag älskar att se kattbilder! hur dom än är tagna! å alla gulliga små barn
...
Å för att inte tala om alla fina Macrobilder
...
Å för att inte tala om husdjur, solnedgångar, pojk/flickvänner

Så talar en sann entusiast... det finns ett värde i varje bild. Och kan man tillföra nåt för att förbättra flickvännen eller blomman till nästa gång så gör man det. Annars öser man bara beröm över verket o går vidare... eller tiger...

/kg som tycker väldigt mycket om fotosidan o inte ser dåliga bilder

Tycker det skulle vara bra om man var tvungen att kommentera ett visst antal bilder för att ladda upp en bild.
T.ex. ska du ladda upp en bild så måste du kommentera 5-10 andra bilder.

Bara ett förslag.

mvh
Jonas

Re: Re: Men katter som är så fina!!!

KGS skrev:
Så talar en sann entusiast... det finns ett värde i varje bild. Och kan man tillföra nåt för att förbättra flickvännen eller blomman till nästa gång så gör man det. Annars öser man bara beröm över verket o går vidare... eller tiger...

/kg som tycker väldigt mycket om fotosidan o inte ser dåliga bilder

Inte för att vara otrevlig eller så, men jag trodde verkligen att min ironi i texten skulle lysa igenom...

Jag gillar verkligen inte någonting av den typen av bilder!

[email protected] skrev:
Nu har jag tröttnat! Jag försöker att kommentera ett antal av alla nya bilder som läggs upp varje dag, och jämt så är det någon som lagt upp vad jag vill kalla "familjealbumsbilder". Ni vet, "pang på" bilder på sina barn eller husdjur, utan någon som hälst känsla eller stil!

Något måste göras åt detta, men vad?

OK, here we go again...
Saken har ju stötts och blötts ett antal gånger. Faktum är att vi har olika smak/värderingar/inriktningar i våra fotostilar. Men admingänget har varit så tydliga om sidans syfte att man måste anta att var och en som laddar upp bilder gör det inom reglerna för sidan - dvs de vill ha konstruktiv kritik på det de laddar upp.

Som jag ser det äventyras kvaliteten på sidan långt mer av den benägenhet som finns att klassa vissa bilder som "familjealbumsbilder" (Vad är det förresten?) än av bilder av låg kvalitet! Var finns toleransen? Vidsyntheten? Generositeten?

mvh Janne

För en något snobbigare attityd kan med fördel prövas "photo.net". Mycket samlad kunskap, mycket wanna-be-ism och mycket snobbism.

Benny, du är från skåne eller hur..? ;-)

/Pontus

Fotosidan på Fall?

Jag har tagit bort mina bilder här på fotosidan.
Anledningen till detta är att min egen kritik på mina bilder har ändrats sedan jag vart medlem här.
Jag ser på andras bilder här och jämför sedan med mina och skapar på detta sätt en bedömning om kvaliten på mina bilder. När jag är uppe i den kvaliten som jag tror är bra kommer jag att åter lägga in bilder.

Men nu till min undran fotosidan är till för att alla ska kunna få konstukriv kritik på sina bilder för att man sedan skall kunna bli en bättre fotograf , Men om man nu skulle införa en regel som säger att "semesterbilder" inte får finnas här för att dom har för dålig fototeknisk kvalité....Hur ska då denne fotograf kunna få konstruktiv kritik på sina bilder och därigenom förbättra sin fotografering???

Bilderna som laddas upp här laddas upp för att den fotografen ska kunna bli bättre genom andras kritik och inte för att tillfredsställa andras önskningar om en viss typ av bilder eller fotokvalité.

/Lars-Åke

Vilken storm i ett vattenglas...
Jag tror inte att lösningen på problemet är exklusivitet. Det måste finnas bättre sätt att lösa detta. Jag tror att det bästa sättet redan skrivits.. gillar du inte bilden, strunta i den! Eller skriv till fotografen hur du skulle vilja göra bilden bättre.

Och varför bara gnälla på hund-, katt- och familjebilder? Varför inte slänga ett strykjärn på alla mediokra tuttbilder som florerar här och på andra fotoforum? Bildens enda syfte är i regel på sin höjd kavsierotiskt, gärna taffligt arrangerat och med modellen i en obekväm pose. Där finns det något att gnälla på!!

Dina? Läste du inte mitt inlägg? De va inte riktat till någon enskild person utan en personlig åsikt, jag tycker lika om nästan alla sånna bilder, de finns en hel del av dom på FS. Samma tycker jag om halvdimmiga bilder på rockgrupper (ej riktat till enskild person) och de mesta som har med sport (ej riktat till enskild person) att göra.. men jag gnäller inte på dessa, tittar nästan inte på några av dom heller., helt enkelt för att jag tycker dom FLESTA (dock ej riktat till enskild person) är ointressanta för mig.

Pontus :Japps. Syns det så tydligt? ;-)

jag vet inte vad man ska säga många bilder faller väl inte mig i smaken men jag kan ju inte döma ut en bild bara för att jag tycker den är dålig.

Om man tar bort alla "dåliga"bilder vad har vi kvar, hur kommer vi att utvecklas då? om alla bilder är bra ska vi bara sitta o beröma varanndra
Hur ska man lära sig då?
det jag tycker om med fotosidan är att den har sån bredd det är väl så man lär sig av andra eller?
Mvh Johan......

smurf skrev:
jag vet inte vad man ska säga många bilder faller väl inte mig i smaken men jag kan ju inte döma ut en bild bara för att jag tycker den är dålig.

Om man tar bort alla "dåliga"bilder vad har vi kvar, hur kommer vi att utvecklas då? om alla bilder är bra ska vi bara sitta o beröma varanndra
Hur ska man lära sig då?
det jag tycker om med fotosidan är att den har sån bredd det är väl så man lär sig av andra eller?
Mvh Johan......

Men det är ju när syftet med bilden är att visa sin söta katt och inte bryr sig ett dugg om kritiken som det blir fel, och visst då blir det svårt att "dömma" bilder eftersom att man inte vet syftet med bilden, det är ju där "problemet" ligger.

Re: Re: Re: Men katter som är så fina!!!

RackeD skrev:
Inte för att vara otrevlig eller så, men jag trodde verkligen att min ironi i texten skulle lysa igenom...

Jag gillar verkligen inte någonting av den typen av bilder!

Inte för att vara otrevlig eller så, men jag trodde verkligen att min ironi i svaret skulle lysa igenom...

[email protected] skrev:
Nu har jag tröttnat! Jag försöker att kommentera ett antal av alla nya bilder som läggs upp varje dag, och jämt så är det någon som lagt upp vad jag vill kalla "familjealbumsbilder". Ni vet, "pang på" bilder på sina barn eller husdjur, utan någon som hälst känsla eller stil!

Något måste göras åt detta, men vad?

Jag har också varit nybörjare och behövt hjälp att komma vidare till bättre bilder. Är jag ensam om det???

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar