Annons

Fotosidan och mobil läsning

Produkter
(logga in för att koppla)

ArneB

Aktiv medlem
Jag läser ofta Fotosidans forum via min handdator och mobiltelefon. Båda dessa har Windows Mobile/Pocket IE. Igår gjordes en förändring av bakgrundsfärgen på Din sida och listningen av senaste foruminlägg. Dessa båda sidor ger svart text på svart bakgrund, vilket blir en aning svårläst ;-)

Dessutom önskar jag en mer konsekvent hantering av hur diskussioner öppnas:
Varje diskussion har två länkar som öppnar dem; Rubriken och klockslaget för senaste inlägg. Länken med klockslaget är otvetydig och fungerar bra. Klickar man på rubriken, flyttas man till diskussionens första inlägg om den innehåller flera sidor. Det känns konsekvent och ett väntat beteende.

Inkonsekvent beteende:
Om diskussionen däremot ryms på en sida, flyttas man längst ned - till diskussionens senaste inlägg, dvs samma beteende som vid klick på klockslaget.

Detta kan te sig som ett litet problem, men surfar man med hjälp av en handdator/mobiltelefon, betyder det att man måste scrolla upp till första inlägget varje gång en ny diskussion öppnas.

Vi skall helt klart ha en sida anpassat för mobiler, och jag gissar att vi har det klart under våren.

elmfeldt skrev:
Vi skall helt klart ha en sida anpassat för mobiler, och jag gissar att vi har det klart under våren.

Det låter ju riktigt trevligt, men går det inte att slippa den svart bakgrunden - som ju ändå inte visas?

Tack på förhand,
Arne

Nya forumprogramvaran funkar troligen bättre på olika mobiler.

-Thomas

Nya forumprogramvaran funkar troligen bättre på olika mobiler.

-Thomas

Säkert, på min Windows Mobilemobil har det alltid fungerat bra, och gör det nu också. Det som stör är det inkonsekventa beteendet med att hoppa till sista inlägget om man klickar på rubriken - och tråden ej har flera sidor. Oftast är det en ny tråd som jag inte läst ännu, och därför vill läsa från början. Beteendet är oberoende av plattform. Det fungerar likadant i pc-miljö.

Jag förväntar mig ett konsekvent beteende, klickar jag på rubriken: högst upp i tråden; klickar jag på pilen eller klockslaget förs jag till sista inlägget. Är det bara jag som tycker det är logiskt?

För mig skulle det räcka om ett foruminlägg stod i bevakningsmailet, många andra forum har det så. Då kan jag läsa bevakningsmailet i telefonen och sen svara senare. Skulle vara nöjd då, det är så mycket text i ett bevakningsmail redan så själva inlägget skulle inte ta supermycket plats...

Med opera mini tycker jag fotosidan funkar finfint. Enda nackdelen är att det är svårt att bevaka med mobilen i det nya forumet. Det gamla var det lätt att skapa bevakning i.

En gammal tråd, men jag har inte hittat någon annan info.

Finns det någon mobilanpassad version av fotosidan? Alltså en nerbantad variant som dessutom ser någorlunda hyfsad ut i ett litet mobilfönster?

Jag har en Nokia 5800 som för all del har en stor skärm för att vara en mobil, men att surfa på "riktiga" fotosidan är långt ifrån någon njutning. Eller är det bara en vanesak?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar