Annons

Fotosidan och kvalitet

Produkter
(logga in för att koppla)

seamonster

Aktiv medlem
Det har talats mycket om vilka bilder som är lämpliga att ladda upp på Fotosidan. Det sägs, att för kvalitetens skull bör vi hålla oss till bilder som vi verkligen är nöjda med och som samtidigt inte kan klassas som ”familjefoton”. Det talas mindre om hur vi kommenterar varandras bilder. Många är duktiga på att hitta fel och har ibland ett helt föredrag om vad denne inte gillar och ibland med hänvisningar till någon fånig regel. Varför finner man sällan samma energi och välvilja till kommentar när en bild anses vara bra och lyckad? Oftast är det några ord, och jag vet, även jag kan vara fåordig. Det jag menar är, att det är tröttsamt att se alla "sågningar" som i det här laget är flera spaltmeter, och jag förundras över varför det läggs en sådan energi på att kommentera sånt.
Så, det pratas om att ladda upp "rätt" bilder, men jag vet inte om det är "rätt" personer som ger kommentarer när dessa inte klarar av att ge konstruktiv kritik. Har inte även det att göra med kvalitén för hela Fotosidan? Varför hänvisas inte dessa till MSN Chatt eller något?

Kort och gott; bör det inte läggas lika stor vikt på hur vi kommenterar som vilka bilder vi väljer att ladda upp?

/Marcus

Håller med David.

De flesta bilder får bara positiva omdömen.

För positiva tycker jag ibland.

Det är vanligare med att en bra bild som inte riktigt är toppenklass får ett ”kanonbild, en klar femma” än ett ”varför säljer du inte din kamera, att fotografera är bara slöseri med din tid...”

Jag förstår vad David menar, kan hålla med om att det även väger åt det hållet.
Men även om fallet är så, så är det ytterligare ett tecken på bristfällig kommentering.

Håller med David och Pertman.

Förövrigt kan jag tycka att det är slöseri med min tid att kommentera en bra bild. En bra bild är i mina ögon en bild där jag inte tror mig kunna tillföra något. Vad ska jag då säga och vad tjänar det till förutom att fotografen blir glad.

Själv så laddar jag inte upp bilder som jag anser vara så bra att jag är nöjd med dem. Är jag nöjd så är jag och är då inte så mottaglig för andras synpunkter. Bilder som jag däremot inte är nöjd med, ibland av orsaker som jag inte vet själv, laddar jag däremot gärna upp eftersom jag inbillar mig att det finns potential för förbättringar. Men då får man ju andra sidan inga kommentarer alls istället...

Maverick

Fast jag tror att även om man laddar upp en bild som man kan tycka är bra så kan man bli förvånad över hur restan av världen ser på bilden.

Jag laddade upp en bild som jag bara tyckte var en liten gullig bild på min dotter (7 år), men pga man såg hennes ena bröstvårta (något jag varken tänkte på eller såg då jag laddade upp bilden) så blev bilden både hyllad och totalt sågad. usefilm.com tog tom bort bilden.

Så även om man är nöjd med en bild tycker jag att man ska dela med sig av sin konst och även vara beredd på att man kan ha missat något som kan göra bilden ännu bättre.

Finns det någon perfekt bild egentligen? (men det är en annan tråd)

/ Marcus

Fast om jag får ta den bilden som exempel, så skulle jag personligen inte bli förvånad att den väkte reaktioner. I synnerhet inte bland amerikaner.

Men jag skulle i vart fall troligen inte ladda upp den på FS. Fast utav just den anledningen att jag skulle vara nöjd med bilden och skulle inte vilja ändra den. Därmed försvinner poängen för mig med att ladda upp den på FS bara för att höra hur alla skulle vilja beskära den si eller så.

En bild som jag inte är nöjd med, den vill jag däremot veta vad jag borde har gjort för att kanske få till ett resultat som jag skulle varit nöjd med.

Jag laddar inte upp bilder här för att bli bekräftat, då kan jag åka hem till morsan och farsan istället. Här vill jag utvecklas så att mina medelmässiga bilder blir bra bilder.

Mvh
Maverick

Jag laddar inte heller upp bilder för att bli bekräftad, men även om jag laddar upp en bild som jag är mycket nöjd med så är det både skönt att få fina kommentarer (så länge det inte är kompisdunkar). plus en del feedback vad bilden betyder för andra.

Dem bilderna jag tar och laddar upp är jag väldigt ofta nöjd med, annars hade jag nog inte kunnat förmå mig att ladda upp bilden. Är jag inte nöjd med den så vet jag ju vad jag inte är nöjd med och varför höra sånt av någon annan då jag redan vet vad som är dåligt med den.

Jag vill ha kritk för att se om mitt budskap går fram hos andra.

/ Marcus

Brummelisa skrev:
...

Dem bilderna jag tar och laddar upp är jag väldigt ofta nöjd med, annars hade jag nog inte kunnat förmå mig att ladda upp bilden. Är jag inte nöjd med den så vet jag ju vad jag inte är nöjd med och varför höra sånt av någon annan då jag redan vet vad som är dåligt med den.

Jag vill ha kritk för att se om mitt budskap går fram hos andra.

/ Marcus

Så resonerar jag nog också. Man väljer en bild som man kanske inte direkt ser en möjlighet i att förbättra, men det innebär inte att andra inte ser möjligheter och brister.
Visst värmer det med en klapp i ryggen men i slutändan är det den konstruktiva (och ibland lite svidande) kritiken som får mig att utvecklas och bli bättre. Att nån tycker att jag är duktig sporrar mig inte på samma sätt.

Sedan är det klart att man kan ladda upp bilder som man själv inte är helt nöjd med men där man kan behöva någon annans åsikt, man kan ju köra fast också och ett par nya ögon kan se lösningar och utvägar som man själv inte tidigare tänkt på.

Jag har nu sett alla inlägg i alla år med "Betygsnittet för högt" eller "bara bra kritik och hyllningar"

Jag vill påstå att det är av många anledningar det är så, t.ex att man (läs jag) kommenterar bilder som ger mig något. Det är ju oftast bilder som i mitt sinne är bra, eller kanske bara får mig att reagera på något sätt.

Men den största anledningen för "bara bra kritik" beror nog mest på att folk inte kan ta dålig kritik. Det knorras och svaras "det ska vara så" eller man får hotbrev, inte jag än dock, men jag vet fler som fått.

Jag är mycket försiktig med att ge kritik till bilder som jag upplever är dåliga eller behöver något extra. Jag vill känna den personen då så jag vet att den kan ta kritik på rätt sätt.
Det är ju även så dessa "grupper" bildas, där man känner sig trygg att ge vad man har och inte får skit för det.

Visst finns det klåpare som inte borde ge dålig kritik för dom klarar inte av att ge utan att spy galla, men det får ju mig att inte vilja ge kritik fullt ut heller.

Vi behandlar symptomen istället för sjukdomen när vi tar bort betyg (även om jag inte kommer sakna dom) osv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar