Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotorygga bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Jag vill köpa en mindre fotoryggsäck (tror jag). En Lowepro MicroTrekker200 eller nåt.
De är säkert sköna att bära och är praktisk på många sätt, men hur är det när man plåtar i praktiken?
Om jag vill byta objektiv verkar det lite bökigt att kränga av sig säcken, lägga den på (smutsiga) marken, öppna dragkedjan, byta objektiv, stänga den, borsta av dammet och kränga på sig den igen. Inget för "street photographers" väl?

Om du inte har en alltför stor utrustning eller för långa objektiv så finns en kobinerad midje- och axelväska som heter Lowe Pro Off Road. Midjeremmen minskar belastningen på ryggen så om man bara byter bärsida då och då eller har den på baken så är det inga problem.

Fördelen är som sagt att det går ganska snabbt och lätt att komma åt utrustningen.
Och dessutom, om man ska gå så långt att man behöver en ryggsäck för att klara en sån last så lär man ändå behöva ryggen till en "riktig" säck med icke-fotogrejer...

Handla du en ryggis,bästa sättet att förvara sina grejer på,inte minst för ryggen..
komplettera med en objektivväska eller midjeväska som kan fungera som mellanlagring vid snabbyte..
mvh/gunte..

FOTORYGGSÄCK; NEJ TACK!

Har en Lowe Pro Nature Trekker sedan ett par år tillbaka. Jag använde den i början, men tröttnade ganska snart på att behöva ta av mig den för att fotografera. Det omöjliggör förflyttningar för att hitta bästa vinkeln när man tagit fram kameran och objektivbyte under förflyttning är också omöjligt.

Nu använder jag en Lowe Pro Reporter 500 AW axelremsväska. Mycket fiffig med en öppning i locket för att komma åt grejorna smidigt. Hela väskan med innehåll väger ca 7 kg, men det är inga problem att bära med sig under en dag. Jag behöver aldrig ställa ifrån mig väskan utan har allt med mig hela tiden. Att den dessutom liknar en vanlig bag är ingen nackdel om man vill vara diskret. Fundera på det...

Lycka till med ditt val och jag hoppas att du blir nöjd.

Johan

Har själv en Lowe Pro Nature Trekker och en Lowe pro Nova 5 axelväska.
Tycker båda väskorna är bra men använder dem till olika uppgifter.
Ryggsäcken använder jag om jag skall vara ute länge (gå och bära väskan längre sträckor), eller på resor eller om jag behöver mycket utrustning.
Axel väskan brukar jag ha tex vid stads fotografering bland människor eller när jag behöver byta obj. eller kamerahus ofta.

Ett minus för båda dessa väskor är dock att det lyser kamera utrustning om dem = stöld begärligt!

Vad du än väljer hoppas jag att du blir nöjd!

Man kommer till insikt!

När man burit axelväska tillräckligt länge med tung utrustning och ryggen börjar säga ifrån då välsignar man ryggan.
Visst är det besvärligt i vissa lägen men det får man ta istället för ryggskott.
Ja har provat ett par olika ryggor Aquilas tyckte jag var felkonstruerad, men nu har jag en Loewe Phototrekker AW som är toppen, Kan gå enhel dag utan ryggont, med axelväska knappt en timme.
Sen beror ju allting på vad man skall ha med sig, handlar det om ett par små gluggar ock lite film kan man ha dem i en vanlig liten rygga, men skall man ha ett par hus och ett par telen, stativ , matsäck etc. då är en rejäl ryggsäck att rekommendera.
Är man taskig mot kroppen när man är ung får kroppen lida när man blir gammal.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar