Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoresa till Norr/Västerbotten

Produkter
(logga in för att koppla)

JFfoto

Avslutat medlemskap
Önskar tips på bra fotoställen där uppe, inte van vid att resa eller vandra överhuvudtaget. Så att vandra långt är inte aktuellt första resan.

Resan är alltså en fotoresa, där foto/natur är prio. Tänker inte besöka någon stad, är inte ute efter god mat, inte heller att träffa folk. Bara vara för mig själv ett tag, sitta och vänta på den där soluppgången och bara ta det lugnt. :) Men inte allt för avsides kanske då jag har bil och kanske skulle behöva tanka emellanåt?

Som sagt, är helt novis när det gäller detta, så min nuvarande plan kanske inte är topp direkt. Vad säger ni?

Att ta bilen upp ensam, bor i Västmanland, så det blir ett antal timmar, men inget mig emot, gillar att åka bil ensam, även natt och dagtid.

Sen när man väl är framme, där jag nu bestämt mig, så tänkte jag att man letar rätt på delmål, och bara åker runt med bilen sen stannar vid fina vyer man ser, parkerar bilen och vandrar någon km för att fota, sen fortsätta resan, sen sova i bilen? I en kombi lär man sova gott, kan sova i dom mest krångliga positionerna så det blir inget problem.

Och antar att det är rätt lugnt att sova i bilen vid dessa platser? Inga direkt vägpirater där antar jag? Om man skulle välja någon avsides plats att sova på.

Så det är ju bara bensin/diesel, (ska köpa bil innan dess). Och mat, mat kan man ju köpa vid butiker man ser efter vägen. Men det mesta kommer jag ju ha i bilen med mig.

Hade tänkt resa nästa år på semestern (juli). Och antal dagar är inte bestämt än.

Nu låter det kanske som jag åker långt bara för att fota, men själva resan i sig är ju en upplevelse, iaf för mig som inte reser ofta. Efter en riktig tråkig semester i år vill jag verkligen hitta på något nästa semester.

Ett stort plus är om platsen har lite bergskedjor, skulle vilja fånga en bild med berg i bakgrunden, alltid gillat att kolla på bilder med berg. :)
 
Vildmarksvägen!

Fantastiskt vackert, tycker det är så klockrent att man tar bilen runt och ser du något så ställer du
bilen längs vägen och ger dig ut och går bara.

Stekenjokk är fint med en massa berg och du har Norge precis bredvid, håller du till runt Stora Blåsjön så är du snabbt inne i Norge.

Har själv vart där två somrar i rad nu, fantastiskt, dock i år så var det mycket snö kvar, så fick ställa in ett par bergsbestigningar då jag åkte upp i ett par adidas :) men du kan gå hur mycket du vill ändå.

Och en sak har jag verkligen lärt mig, ser du en punkt/topp på fjället och tänker att det är nog bara någon halvtimmes vandring dit, nej, då är det minst två timmar bort!!

Värt att kolla upp!

Lycka till...
 
Vildmarksvägen!

Fantastiskt vackert, tycker det är så klockrent att man tar bilen runt och ser du något så ställer du
bilen längs vägen och ger dig ut och går bara.

Stekenjokk är fint med en massa berg och du har Norge precis bredvid, håller du till runt Stora Blåsjön så är du snabbt inne i Norge.

Har själv vart där två somrar i rad nu, fantastiskt, dock i år så var det mycket snö kvar, så fick ställa in ett par bergsbestigningar då jag åkte upp i ett par adidas :) men du kan gå hur mycket du vill ändå.

Och en sak har jag verkligen lärt mig, ser du en punkt/topp på fjället och tänker att det är nog bara någon halvtimmes vandring dit, nej, då är det minst två timmar bort!!

Värt att kolla upp!

Lycka till...

Tack för tipset, ska kolla upp dessa. :) Hade tänkt undvika snö och avancerad bergvandring. Tar lite i taget då jag är väldigt ovan. Tänkte om jag ser något fint ställe så går jag kanske 5-10 km för att fota, sen kör jag kanske någon km till ett annat ställe, går någon km. Så jag alltid har bilen rätt nära.

Hålla på så tills man tröttnat och parkerar bilen, sen fortsätter nästa dag. Lär sitta mycket i bilen, men det gör inget, lär vandra en del ändå, korta sträckor men många blir det. :)

När man är ensam såhär så kan man ta sig tid, att sitta på en lite avlägsen plats med kaffe, berg i bakgrunden och vänta tills solen går ner/upp och fota. Nästan så man får rysningar bara man tänker på det. :)
 
Om du har tiden till det kan det vara värt besväret att du tar dig ut till Holmön. Egentligen är namnet lite missvisande, det är inte bara en ö utan en liten arkipelag med flera öar. Där finns det en hel del att fota.

Vägen mellan Bjurholm och Fredrika bjuder på en del trevliga vyer, den känns lite som Sverige för 30-80 år sedan.

Personligen har jag en svaghet för vatten i bild, om det också gäller dig är det ju bara att stanna bredvid första bästa sjö/älv/bäck och sätta igång. Vad gäller vatten gillade jag Spannsberget, det bjuder på vatten åt nästan alla håll.
 
På vägen upp kan du ju ta omvägen via Nordingrå, ta av direkt efter Högakustenbron.. Risken är dock att du fastnar där. När du passerat Ö-vik kan du ju också ta dej ut till Skags Udde och sedan ta dej uppåt Husum via Banafjäl.
 
Om du har tiden till det kan det vara värt besväret att du tar dig ut till Holmön. Egentligen är namnet lite missvisande, det är inte bara en ö utan en liten arkipelag med flera öar. Där finns det en hel del att fota.

Vägen mellan Bjurholm och Fredrika bjuder på en del trevliga vyer, den känns lite som Sverige för 30-80 år sedan.

Personligen har jag en svaghet för vatten i bild, om det också gäller dig är det ju bara att stanna bredvid första bästa sjö/älv/bäck och sätta igång. Vad gäller vatten gillade jag Spannsberget, det bjuder på vatten åt nästan alla håll.


Tack, ohja, vatten är riktigt roligt att fota. Ska kolla upp dina förslag.

Att de känns som Sverige förr i tiden känns ju spännande :)
 
På vägen upp kan du ju ta omvägen via Nordingrå, ta av direkt efter Högakustenbron.. Risken är dock att du fastnar där. När du passerat Ö-vik kan du ju också ta dej ut till Skags Udde och sedan ta dej uppåt Husum via Banafjäl.


Tack! Jaså, är det så fint? :)

Ska kolla upp alla förslagen sen rita upp en rutt jag tänker ta, är ju ett tag kvar så hinner planera en del, ta små omvägar och så. Kan väl bli lite långtråkigt att bara köra E4an hela vägen upp.
 
Eller flyg till Narvik / Kiruna, hyr en bil, åk till Lofoten. Du får berg i överflöd!

Sett många bilder från Lofoten, verkligen fint där. Tänkte ta Norge nästa gång, då tänkte jag faktiskt ta Lofoten, just nu blir det Sverige bara. Liten lätt start sådär :) Bara varit utomlands en gång, och det var i Norge, men då var jag 3 år. Så har ingen erfarenhet alls. Så tänkte ta Sverige nu först. Lite lätt start sådär. :)
 
Högsta

Vill du besöka Sveriges högsta landskap och de snyggaste bergen så ligger målet ganska nära. Härjedalen är ett helt magnifikt resmål på nära håll. På vägen genom Dalarna kan du hitta många fina fotovyer och när du kommer till Funäsdalen i Härjedalen har du hur mycket som helst att utforska. Mittåkläppen (enligt mig Sveriges snyggaste berg), Flatruet (med Sveriges högst belägsna landsväg) och vägen genom Ljungdalen bort mot Oviksfjällen är magiska ställen för en fotograf att utforska, Det bästa av allt är att det inte är långt bort och att man inte behöver göra vansinnigt långa vandringar ifrån bilvägen.
 
Vill du besöka Sveriges högsta landskap och de snyggaste bergen så ligger målet ganska nära. Härjedalen är ett helt magnifikt resmål på nära håll. På vägen genom Dalarna kan du hitta många fina fotovyer och när du kommer till Funäsdalen i Härjedalen har du hur mycket som helst att utforska. Mittåkläppen (enligt mig Sveriges snyggaste berg), Flatruet (med Sveriges högst belägsna landsväg) och vägen genom Ljungdalen bort mot Oviksfjällen är magiska ställen för en fotograf att utforska, Det bästa av allt är att det inte är långt bort och att man inte behöver göra vansinnigt långa vandringar ifrån bilvägen.

När jag får tips så googlar jag alltid natur bilder + ort, söker även på eniro på satellitbilder, och det området såg riktigt trevligt ut, är ju det jag söker efter. När jag tänker på berg så tänker jag mer uppåt.

Som ni märker är jag helt grön på detta. :)

Men detta lät intressant också, tåls att kika närmare på. :) Är ju inte hugget i sten att det blir norr/västerbottens län.
 
E4 upp Höga kusten, Nordingrå, Skuleskogen, Norrbyskär, Holmön, sedan Blå vägen genom Tärnafjällen (gärna med avstickare via Tvärålund till Vindeln och Vindelälven) till Svartisen och Mo i Rana på norska sidan om lusten faller på och sen kan du ta E45 söderut via Östersund/Åre/Storsjön, Mora osv. E12 västerut från ungefär Umnäs är bitvis helt magisk.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.