Lofoten och Vesterålen är fantastiskt!
Jag reser vanligtvis upp två gånger i året. jag har en kamrat som bor i Vesterålen och då blir det lite lättare och billigare med tanke på bil och boende. Man kan flyga till Evenes eller Bodø och från Bodø tar man färja medan man måste köra från Evenes.
Då jag bor i Oslo är det som regel smidigast och billigast att flyga Norwegian till Evenes där min kamrat hämtar mig i bil. Bil är ett måste! Om man kör upp eller hyra spelar ingen roll, man måste ha bil. Det går bussar men det är stora avstånd och man vill ju ha möjligheten att stanna där man önskar
Det tar ca 3 timmar att köra från Evens till Svolvær som är huvudstaden/orten i Lofoten. Bilturen är spektakulär på alla sätt och vis med vackra motiv överallt.. Det är svårt att inte vilja stanna på varje rastplats och ta fram kameran. Den tre timmar långa turen brukar kännas som 1 timme, det är bara att njuta!
Man kör E10 som är en nationell turistväg genom hela Lofoten ned till Å och det är förmodligen den vackraste bilresan man gör i livet.
Jag kan nämna några riktiga guldkorn som jag brukar återbesöka år efter år. Men skall man tälta och klättra bör man ha packat rätt. Det kan gå från 20 grader och sol till 5 grader och orkan på en timme, det är ett oerhört väderkänsligt område.
Man bör ha med både shorts, t-shirt och en fodrad Goretex jacka även i juli-augusti. det går i stort sett att tälta överallt i Lofoten, flera stränder har fina campingplatser med dusch och toalett. det är aldrig "crowded" på campingplatserna så man får faktiskt känslan av stillhet även på de mest populära sposten (förrutom Svolvær och Reine)
Om man börjar helt norr i Lofoten på Austvågøy kan man ta en avstickare från E10 an till Morfjorden. Det är begränsad camping i vissa delar av naturreservatet i perioden april-augusti. Dramatiska fjäll, och azurblått vatten vart du än ser.
Man kör alltid inom eller förbi Svolvær. Jag tycker att staden är värt ett besök trots att det är packat med turister där i perioden juli-augusti. Om inget annat för att ta en tur till Trollfjorden.
Turen till Trollfjorden är en magisk upplevelse och kan göras med Rib, liten fin taxi båt eller om man hoppar på ett fartyg från Hurtigruta. Turen tar ett par timmar om man inte kör med Rib då
Båtturen kostar en femhundring och man är i stort sett garanterad att se havsörn på nära håll.
Skall man övernatta på Svolvær kan jag rekommendera Svinøya Rorbuer, man bör boka på boka på förhand i säsongen juli-augusti. Söder om Svolvær kan man titta inom två riktigt charmiga fiskebyar, Kabelvåg och Henningsvær.
I Kabelvåg finns en enorm kyrka omgiven av dramatiska fjäll och hav. Vill man tälta kan man köra vidare till Hov på Grimsøya. Här finner man en camping/tältplats rätt på stranden med möjlighet för dusch och toalett. Här ligger också en fantastisk golfbana med dygnet-rundt golf mellan juli-augusti
En av de finaste naturupplevelserna i Lofoten finner man dock i Haukland på Vestvågøy. Här ligger två kritvita stränder med det kristallklaraste turkosa vattnet du kan tänka dig, inramat av höga fjäll. Det är tältplats (gratis) på den norra stranden med möjlighet för dusch och toalett (inget dricksvatten).
Här bör man tälta en natt eller två. Det är flera tinder/toppar man kan bestiga. Jag rekommenderar VARMT en tur upp till Hauklandstinden, tror det är ca 500 höjdmeter och lite krävande för den som är otränad eller höjdrädd, (turen upp är luftig och brant) men utsikten är outstanding, jag skall lägga upp några bilder från Haukland. Kör man vidare ett par hundra meter norrut från tältplatsen genom en tunnel, kommer man till Utakleiv, en legendarisk plats för fotografer.
Vidare söder ut finner man Leknes, den näst största staden/samhället på Lofoten, inget specillt att göra här förrutom att handla mat/vatten kanske en runda inom norska vinmonopolet.
Nästa stopp på turen genom Lofoten bör vara Ramberg på Flakstadøya, mysigt litet samhälle med en lång vacker paradisstrand. Innan man kommer till Flakstad och Ramberg kör man runt den vackraste fjordarmen man kan tänka sig. Vattnet är grundt och smaragdgrönt, man blir plötsligt helt mållös där man sitter i bilen och tänker att det inte kan bli bättre, men det blir det
Man kan göra en liten avstickare från Ramberg till Fredvang strand og Skjærgårdscamping om man vill tälta/övernatta innan man reser vidare till Reine på Moskenesøya
Reine är för många höjdpunkten i Lofoten och många reser tyvärr direkt ned till Reine utan andra stopp än toalettstopp.
Hit går de stora turistbussarna med horder av turister daglien i juli-augusti. Reine och Reinefjorden är oändligt vackert och även om det är flere Japaner än Lofotbor på sommaren så är charmen outstanding. Här finns få möjligheter för tält/camping och man bör boka boende på förhand, rekommenderar VARMT Reine Rorbuer.
Här finns många bra fotospots och några av de finaste får man från Reinebringen, Sakrisøy och Hamnøy.
Reinebringen är en tind/topp på 450 möh, hajken/klättringen upp är tuff! Det är 450 meter rakt upp. Man bör vara vältränad och van att gå/klättra i fjäll. Det är ofta lerigt, halt och flera områden har lösa stenar. Hajken/klättringen upp börjar i snårig terräng och blir sedan väldigt brant och vid flera områden måste man använda rep. Turen är "luftig"
Men om man har fysiken i ordning, bra fjällskor och inte lider av höjdrädsla, får man en sagolik belöning för besväret! Utsikten över Reine och Moskenesøya från Reinebringen är enastående! Det tog mig en timme att klättra upp och jag satt och bara glodde i 3 timmar när jag kom upp. Det går inte att beskriva, man tror inte att det är sant.
Det går att tälta på fjelleggen om man vill få med sig kvälls eller morgon ljuset men man bör ha ordentlig utrustning och inte ha problem med sömngång
Det är många flere fantastiska platser i Lofoten och även i Vesterålen, detta var ett litet axplock av mina favoriter. Funderar du på att resa och behöver info eller råd kan du bara skriva. Man bör sätta av en vecka till tio dagar om man vill försäkra sig om lite bra väder och lyxen att slippa stressa runt bland Tellus vackraste platser Jag har nu gjort 10 resor till området men man tröttnar aldrig, det gjäller bara att ha tur med vädret!
/R