Annons

Fotoresa till Lofoten.

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Jag sitter och tittar lite på art jag ska resa nästa år och är väldigt sugen på Lofoten. Ser ut att vara en magisk plats. Det ligger dock väldigt avlägset och är närmare 150mil bort från min hemort. Tar nästan 20 effektiva körtimmar enkel väg. Med andra ord får jag räkna med att bara bilresan fram och tillbaka tar fyra dagar. Det är säker väldigt fin väg dit med mycket att se och fota men är det värt det?
Mycket tid försvinner pga körtiden. Kör jag 12 timmar om dagen tar det totalt 4 dagar fram och tillbaka.
Dyrt med bensin. sliter på bilen.

Är det mer vettigt att ta flyget till bodö och sen ta färgan över till lofoten? sen fixa en hyrbil där borta?
En flygbiljett till bodö får du för en tusenlapp och är där på under två timmar.
Låter sjukt smidigt.

Är själva bilresan så vacker så att jag ändå bör köra härifrån?

Ett par andra frågor också.
Har tänkt att tälta, är det gott om tältmöjligheter?
Är lofoten ett stort område med långa transportsträckor för att hitta fotoställen?


Ni som varit där får jättegärna skriva lite om era upplevelser och komma med tips :)

/andreas
 
Hej Andreas!
Mycket bra resmål! Lofoten är fantastiskt. Var där i oktober för ett par år sedan ett par dagar på privat liten fotoresa med min fru. Vi valde alternativet att flyga till Kiruna, hyra bil där på flygplatsen, köra till Lofoten (inte alltför jobbigt) och bo i rorbuer (närmast att jämföra med hytter eller bättre vandrarhem). Kan rekommenderas. Lofoten är ju ett ganska långsmalt område med flera öar sammanbundna av i princip en väg men med stickspår åt olika håll. Svolver är huvudorten där man bor bra och också hittar utflyktsmöjligheter med båt för t ex örnsafari. Man bör inte missa att ta sig ända ut på udden till Å och strax innan dess Rejne – en av de vackraste platser jag sett. Det finns ett flertal foton här på FS från Rejne av flera olika fotografer som gör god rättvisa åt denna underbara plats! Lycka till. Avundas dig allt lite – tar mig gärna dit igen när tillfälle ges
Bästa hälsningar
Håkan
 
Lofoten och Vesterålen är fantastiskt!

Jag reser vanligtvis upp två gånger i året. jag har en kamrat som bor i Vesterålen och då blir det lite lättare och billigare med tanke på bil och boende. Man kan flyga till Evenes eller Bodø och från Bodø tar man färja medan man måste köra från Evenes.

Då jag bor i Oslo är det som regel smidigast och billigast att flyga Norwegian till Evenes där min kamrat hämtar mig i bil. Bil är ett måste! Om man kör upp eller hyra spelar ingen roll, man måste ha bil. Det går bussar men det är stora avstånd och man vill ju ha möjligheten att stanna där man önskar:)

Det tar ca 3 timmar att köra från Evens till Svolvær som är huvudstaden/orten i Lofoten. Bilturen är spektakulär på alla sätt och vis med vackra motiv överallt.. Det är svårt att inte vilja stanna på varje rastplats och ta fram kameran. Den tre timmar långa turen brukar kännas som 1 timme, det är bara att njuta!:)

Man kör E10 som är en nationell turistväg genom hela Lofoten ned till Å och det är förmodligen den vackraste bilresan man gör i livet.

Jag kan nämna några riktiga guldkorn som jag brukar återbesöka år efter år. Men skall man tälta och klättra bör man ha packat rätt. Det kan gå från 20 grader och sol till 5 grader och orkan på en timme, det är ett oerhört väderkänsligt område.

Man bör ha med både shorts, t-shirt och en fodrad Goretex jacka även i juli-augusti. det går i stort sett att tälta överallt i Lofoten, flera stränder har fina campingplatser med dusch och toalett. det är aldrig "crowded" på campingplatserna så man får faktiskt känslan av stillhet även på de mest populära sposten (förrutom Svolvær och Reine)

Om man börjar helt norr i Lofoten på Austvågøy kan man ta en avstickare från E10 an till Morfjorden. Det är begränsad camping i vissa delar av naturreservatet i perioden april-augusti. Dramatiska fjäll, och azurblått vatten vart du än ser.

Man kör alltid inom eller förbi Svolvær. Jag tycker att staden är värt ett besök trots att det är packat med turister där i perioden juli-augusti. Om inget annat för att ta en tur till Trollfjorden.

Turen till Trollfjorden är en magisk upplevelse och kan göras med Rib, liten fin taxi båt eller om man hoppar på ett fartyg från Hurtigruta. Turen tar ett par timmar om man inte kör med Rib då:) Båtturen kostar en femhundring och man är i stort sett garanterad att se havsörn på nära håll.

Skall man övernatta på Svolvær kan jag rekommendera Svinøya Rorbuer, man bör boka på boka på förhand i säsongen juli-augusti. Söder om Svolvær kan man titta inom två riktigt charmiga fiskebyar, Kabelvåg och Henningsvær.

I Kabelvåg finns en enorm kyrka omgiven av dramatiska fjäll och hav. Vill man tälta kan man köra vidare till Hov på Grimsøya. Här finner man en camping/tältplats rätt på stranden med möjlighet för dusch och toalett. Här ligger också en fantastisk golfbana med dygnet-rundt golf mellan juli-augusti

En av de finaste naturupplevelserna i Lofoten finner man dock i Haukland på Vestvågøy. Här ligger två kritvita stränder med det kristallklaraste turkosa vattnet du kan tänka dig, inramat av höga fjäll. Det är tältplats (gratis) på den norra stranden med möjlighet för dusch och toalett (inget dricksvatten).

Här bör man tälta en natt eller två. Det är flera tinder/toppar man kan bestiga. Jag rekommenderar VARMT en tur upp till Hauklandstinden, tror det är ca 500 höjdmeter och lite krävande för den som är otränad eller höjdrädd, (turen upp är luftig och brant) men utsikten är outstanding, jag skall lägga upp några bilder från Haukland. Kör man vidare ett par hundra meter norrut från tältplatsen genom en tunnel, kommer man till Utakleiv, en legendarisk plats för fotografer.

Vidare söder ut finner man Leknes, den näst största staden/samhället på Lofoten, inget specillt att göra här förrutom att handla mat/vatten kanske en runda inom norska vinmonopolet.

Nästa stopp på turen genom Lofoten bör vara Ramberg på Flakstadøya, mysigt litet samhälle med en lång vacker paradisstrand. Innan man kommer till Flakstad och Ramberg kör man runt den vackraste fjordarmen man kan tänka sig. Vattnet är grundt och smaragdgrönt, man blir plötsligt helt mållös där man sitter i bilen och tänker att det inte kan bli bättre, men det blir det:)
Man kan göra en liten avstickare från Ramberg till Fredvang strand og Skjærgårdscamping om man vill tälta/övernatta innan man reser vidare till Reine på Moskenesøya

Reine är för många höjdpunkten i Lofoten och många reser tyvärr direkt ned till Reine utan andra stopp än toalettstopp.

Hit går de stora turistbussarna med horder av turister daglien i juli-augusti. Reine och Reinefjorden är oändligt vackert och även om det är flere Japaner än Lofotbor på sommaren så är charmen outstanding. Här finns få möjligheter för tält/camping och man bör boka boende på förhand, rekommenderar VARMT Reine Rorbuer.

Här finns många bra fotospots och några av de finaste får man från Reinebringen, Sakrisøy och Hamnøy.

Reinebringen är en tind/topp på 450 möh, hajken/klättringen upp är tuff! Det är 450 meter rakt upp. Man bör vara vältränad och van att gå/klättra i fjäll. Det är ofta lerigt, halt och flera områden har lösa stenar. Hajken/klättringen upp börjar i snårig terräng och blir sedan väldigt brant och vid flera områden måste man använda rep. Turen är "luftig"

Men om man har fysiken i ordning, bra fjällskor och inte lider av höjdrädsla, får man en sagolik belöning för besväret! Utsikten över Reine och Moskenesøya från Reinebringen är enastående! Det tog mig en timme att klättra upp och jag satt och bara glodde i 3 timmar när jag kom upp. Det går inte att beskriva, man tror inte att det är sant.

Det går att tälta på fjelleggen om man vill få med sig kvälls eller morgon ljuset men man bör ha ordentlig utrustning och inte ha problem med sömngång:)

Det är många flere fantastiska platser i Lofoten och även i Vesterålen, detta var ett litet axplock av mina favoriter. Funderar du på att resa och behöver info eller råd kan du bara skriva. Man bör sätta av en vecka till tio dagar om man vill försäkra sig om lite bra väder och lyxen att slippa stressa runt bland Tellus vackraste platser Jag har nu gjort 10 resor till området men man tröttnar aldrig, det gjäller bara att ha tur med vädret!


/R
 
Senast ändrad:
När jag besökte lofoten för första gången för tre år sen så blev det flyg till kiruna och hyrbil därifrån, om man inte varit i abisko så tycker jag det absolut är värt att besöka. Det är en väldigt vacker väg kiruna-Å i lofoten med fotoplatser ständigt åt båda hållen.
Annars är det smidigt som du redan sagt med flyg direkt till Bodö.

På lofoten är det inga problem med tältplatser i det fria men det hände att campingarnas tältplatser vad fulla(i juli) men hytter/stugor osv kan vara en väldigt bra idé att boka i förväg om du åker dit i högsäsongen.

Bodde även i gravdal, grannbyn till Leknes i tre månader nu i år och om du vill ha tips om resemål och utflykter eller boende så hjälper jag gärna till.

//
Daniel
 
Jag rekommenderar att ta tåget. Det är dessutom bättre för klimatet. Man kan åka Sverige (Stockholm) - Oslo och sedan Oslo - Bodö på ett mycket behagligt vis. Bara själva tågresan är en upplevelse och ger en bra sightseeing genom halva Norge. Från Bodö station kan man sedan promenera 400 meter och ta färjan till Moskenes där man sedan kan hyra bil för rundturer på Lofoten. Jag vill också rekommendera att ta båten till Röst som ligger utanför Lofoten. Det är en väldigt speciell plats, ett litet samhälle med bara 600 bofasta. På vår - sommar - höst är det fantastisk fågelskådning och på vintern är det full fart på fisket som ger många intressanta motiv. Jag har vid ett par tillfällen jobbat som fiskare på Röst.

Jag skulle också vilja ge en liten vink angående det ovanstående mycket informativa inlägg: Det som norrmän brukar beskriva som en "stärkande promenad" i fjällen brukar jag uppleva som en näradöden-upplevelse. I norska ledbeskrivningar finns svårighetsgraderna "vandring", "klyving" och "klättring" där vandring är som det låter, klyving är lätt klättring där man behöver använda händerna och klättring kräver rep och alpina kunskaper. Jag och min sambo besteg vid ett tillfälle Knutsholstinden i Jotunheimen längs en led som beskrev som lätt vandring. Jag är förvisso lite höjdrädd, men har ganska god fjällvana. Jag var under turen rädd vid flera tillfällen, exempelvis på branta hala klipphällar eller när jag fick gå på tå längs klipphyllor med 10 -15 m stup nedanför. Vi mötte dock en barnfamilj som kom joggandes nedför samt ett par äldre damer med käpp. Samtliga var norrmän. Med lusekofta.

Detta med "luftig" läste jag om i en norsk turguide att med "luftig" menas en led med väldigt branta kanter men där man ändock kan kosta på sig enstaka felsteg utan att ramla ned medan "utsatt" innebär att ett felsteg automatiskt innebär att man ramlar ner för ett flera hundra meter lodrätt stup och slår ihjäl sig.

Ovanstående kan vara bra att känna till.
 
Hehehe,

jo det är stooooor skildnad på Svenskar och Norrmän när det gjäller vandring i fjället, mött många norska "gamlingar" på luftiga turer i fjellheimen:)
 
Jag sitter och tittar lite på art jag ska resa nästa år och är väldigt sugen på Lofoten. Ser ut att vara en magisk plats. Det ligger dock väldigt avlägset och är närmare 150mil bort från min hemort. Tar nästan 20 effektiva körtimmar enkel väg. Med andra ord får jag räkna med att bara bilresan fram och tillbaka tar fyra dagar. Det är säker väldigt fin väg dit med mycket att se och fota men är det värt det?
Mycket tid försvinner pga körtiden. Kör jag 12 timmar om dagen tar det totalt 4 dagar fram och tillbaka.
Dyrt med bensin. sliter på bilen.

Är det mer vettigt att ta flyget till bodö och sen ta färgan över till lofoten? sen fixa en hyrbil där borta?
En flygbiljett till bodö får du för en tusenlapp och är där på under två timmar.
Låter sjukt smidigt.

Är själva bilresan så vacker så att jag ändå bör köra härifrån?

Ett par andra frågor också.
Har tänkt att tälta, är det gott om tältmöjligheter?
Är lofoten ett stort område med långa transportsträckor för att hitta fotoställen?


Ni som varit där får jättegärna skriva lite om era upplevelser och komma med tips :)

/andreas



Hej
Jag har varit bosatt i Lofoten och kan det mesta som min egen byxficka.
Helt klart ett resmål för fotografen. Magiskt, även när det inte är vykortsväder (ngt det är relativt sällan)..

Problemet med att köra bil är att du får lust att stanna ca överallt. Försök sträckköra för att komma fram - inget längs vägen övergår det du finner vid målet. Sedan så måste det sägas att Lofoten är stort i sitt lilla format. Med det så menar jag att Lofoten tar tid att upptäcka även om det inte är så stort rent geografiskt..

Årstiden för besöket bestämmer mycket av den slutliga upplevelsen. Vansinnigt mkt turister under mitten av maj till mitten av aug. Bästa årstiden enligt mig är slutet av april och sept-okt. MEN alla årstider har sin spec charm i Lofoten.

Jo man säger iiiiii Lofoten .. :lol:

Hyrbil hade jag undvikit. Det är vansinnigt dyrt med hyrbil i norge. Då hade jag hellre sökt upp ngn som hyr ut vrakbilar som fungerar.. Dessa kostar betydligt mindre och är som regel helt ok för en dag eller fyra. Senaste gångerna jag hyrde vrakbil var i med utgångspunkt i Svolvaer.. finns säkert även idag.

Fotoställen finns överallt, även om jag har ca tusen smultronställen,, vissa jag kan dela och andra som jag aldrig skulle nämna.. ;)
Tältställen.. hmm vad gäller allemansrätten så är det inte som i vårt land. Jag skulle vilja påstå att du får hålla dig till campingplatserna. Annars så kan du visst tälta i fält men då rekommenderar jag dig att gå en bit bortom allfartsvägar och bebyggelse. I synnerhet utanför tätbebyggt område så är folk MYCKET måna om det de äger och de brukar inte sällan meddela sig om de anser att du överträtt din rätt som okänd främling. VIssa regioner i Lofoten är mer känsliga än andra och rent allmänt så finns det ingen supertydlig logik här. Man får helt enkelt vara beredd på att visa en hel
del hänsyn till folks privata sfär.

Jag får många frågor ang lofoten iom att jag har den kunskap jag har så var inte rädd att fråga här i tråden så fler får läsa eller på pm. Jag surrar mer än gärna om Lofoten och Svalbard,, två helt olika resmål iofs..
/Niclas Forsberg
 
WOW vilka underbara tips ni kommer med allihopa. Fantastiskt mycket matnyttigt att läsa här.
Hatten av för det.

Det kommer nog bli så i så fall att jag flyger till Bodö. Skaffar en hyrbil där och sen tar färjan över. Det kommer vara den absolut snabbaste,smidigaste och billigaste alternativet. Jag bor nära oslo vilket är perfekt då det går billiga flyg därifrån.

Hyra bil från en av dom största biluthyrarna kostar ca 2500kr för en vecka som man hämtar upp på flygplatsen.
Angående boende sökte jag lite snabbt förut på hotels.com och sökte i juli 2014 och 5 nätter och det var ju svindyrt. Från 6000kr ungefär.
Jag är verkligen inte en person som behöver ett fint hotell. Tvärtom, jag gillar att resa väldigt billigt, det är en del av utmaningen tycker jag.
Gjorde en veckolång fotoresa i somras där jag åkte runt och fotade våra kuster här i sverige och då sov jag i bilen 4 nätter och tält 3 nätter. Funkade bra :)


Var även på en liten fjällvandring i norge i somras, besökte preikestolen utanför stavanger och sen kjeragbolten så det med norsk vandring har jag fått uppleva själv. Kul att ha gjort det men just vandringen i sig intresserar mig inte så mycket :) Vi tältade då också.

Skulle absolut inte ha något emot att tälta i lofoten heller bara vädret är bra. Rorbuer verkar vara dyrt. Finns det billigare alternativ? Tips på var man söker boende tas tacksamt emot :)

Jag har inte bestämt hur långe jag ska vara borta än men jag kommer ägna hela resan åt fotografering i alla fall. Är lofoten såpass litet att man kan ha ett och samma boende under hela vistelsen och sen bara ta bilen och göra dagsturer?

Är även lite sugen på valsafari. Jag såg att man kunde göra det där. Det verkar riktigt häftigt tycker jag.
 
Jag har åkt bil och tältat. Tog ibland in på camping men kunde hitta någon avsides plats för det mesta. Min granne som är gammal fotograf tipsade även om att åka tidigt på säsongen kanske lite för turistinvasionen men egentligen för att ta landskapsbilder när bergstopparna fortfarande har en del snö kvar. Får testa det nästa gång. Midnattsolen mitt på säsongen är ju också trevlig.
 
Hur är klimatet där i april/maj? är det tältvänligt då? känns som det kan vara ganska kallt :) Men det låter ju onekligen fint med snötäckta bergstoppar.
 
Kort och gott, där det finns en strand (det finns oändligt av dem i Lofoten) kan du tälta gratis. har delvis tältat alla ggn jag har rest runt där och det är inga problem!

En Rorbu är en upplevelse och är inte så dytr t.ex. har jag kommit undan med en familjerorbu i Reine ca 75m2 med 2 stora sovrum, vardagsrum och kök för 1200kr natten 4 pers kan enkelt dela, familj eller vänner.

Allemannsrätten gäller även i Norge trots att det som privatperson är möjligt att köpa strandlinje, så kan ingen lagligen neka dig att beträda den. Du har väl Rent a Wreck både i Bodø, Evenes, Narvik och Harstad. Lofoten är kanske inte så stor, den är ca 20 mil från topp til tå men det tar min 3 timmar att köra, det finns inga raka motorvägar:)
 
Hur är klimatet där i april/maj? är det tältvänligt då? känns som det kan vara ganska kallt :) Men det låter ju onekligen fint med snötäckta bergstoppar.

Har varit där i den perioden och det kan vara vilket väder som helst egentligen. Våren kommer en bit in i juni, vegetationen får ingen grön färg för i juni.

Det är sällan mycket snö i Lofoten (metervis) pga milda vintrar (Golfströmmen) Jag var uppe för att se på Norrsken i mars och det var mer snö i Oslo än i Lofoten
 
oki. jag reser antigen ensam eller så har jag med mig 1 person så 1200kr/natten är ganska mycket pengar då :)
Men att leta upp någon strand och tälta där låter ju helmysigt (och billigt) Annrs kan jag ju ta in på nån camping så jag har tillgång till dusch och så.
Att den gröna vegetationen inte kommer förrän juni innebär nog att jag kommer åka dit på sommaren trots turisterna. Jag vill ha det grönt och fint när jag ska fota :)

20 mil långt var inte så farligt. Då himmer man ju se ganska mycket ändå om man är där ca en vecka kanske.
 
De dryga 20milen tar absolut minst 3h att köra.
För en fotograf så räknar jag en heldag fram och tillbaka.
Många turister har frågat mig (jobbat med turismen i Lofoten i manga år) hur lång tid det tar och flera har ändå trot sig veta batter.. manga kom aldrig fram till Å innan det var dags att vända kosan hemåt.

Jag skulle vilja slå ett slag för "yttersia Lofoten" alltså utsidan. Den gloms ofta bort men helt klart värt en omväg. Det är ofta en HELT annan natur på utsidan jämfört med insidan. Insidan från Gimsöybrua och utåt/neråt är relativt same same ett gott stycke.. längs detta parti så finns det däremot oerhört spänande partier på "yttersia"..

Ojojoj, nu drar det till i Lofot-tarmen REJÄLT :)
/Niclas Forsberg

Ps, varför inte besöka en av europas absolut modernaste och bästa fotoinstitutioner som finns i Kabelvåg, nämligen Lofoten FHS. Jag har varit bade elev och stipendiatelev där själv.
 
De dryga 20milen tar absolut minst 3h att köra.
För en fotograf så räknar jag en heldag fram och tillbaka.
Många turister har frågat mig (jobbat med turismen i Lofoten i manga år) hur lång tid det tar och flera har ändå trot sig veta batter.. manga kom aldrig fram till Å innan det var dags att vända kosan hemåt.

Jag skulle vilja slå ett slag för "yttersia Lofoten" alltså utsidan. Den gloms ofta bort men helt klart värt en omväg. Det är ofta en HELT annan natur på utsidan jämfört med insidan. Insidan från Gimsöybrua och utåt/neråt är relativt same same ett gott stycke.. längs detta parti så finns det däremot oerhört spänande partier på "yttersia"..

Ojojoj, nu drar det till i Lofot-tarmen REJÄLT :)
/Niclas Forsberg

Ps, varför inte besöka en av europas absolut modernaste och bästa fotoinstitutioner som finns i Kabelvåg, nämligen Lofoten FHS. Jag har varit bade elev och stipendiatelev där själv.

antar att du memar E10 från Grimsøybrua när du säger yttersida?
 
Just när det gäller restider på lofoten eller ja.. Nord Norge överlag är att din snitt hastighet är inte alls vad du är van vid i Sverige.. :)
Dels är du inte van vid vad dom kallar europaväg vilket i bästa fall kan mäta sig med en smal och väldigt kurvig riksväg i Sverige och sen åker man in och ut genom varje fjord så det som ser kort ut på kartan är allt annat än.. Sen har vi ju den där naturen.. Man har ögonen precis överallt annat än där dom bör vara.. Kan du få med dig en person med körkort så ta med den personen.. Som förare missar du enormt mycket av natur och fototillfällen.. För dom finns överallt och hela tiden..

Jag åker alltid från Kiruna eftersom min syster bor där men det hade jag nog gjort ändå eftersom
man kan proviantera och hyra bil där väldigt billigt jämfört med Norge.. Sen bor jag alltid i rorbue men jag är nog lite för bekväm för att bo i tält samt att jag släpar med mig familjen..

En vecka låter som en bra tid... Vi var borta 6 dagar och även om vi hann att se mycket så hade ett par dagar till inte gjort något..
 
antar att du memar E10 från Grimsøybrua när du säger yttersida?


E10 är aldrig det jag menar med "yttersia"..
Yttersia är de mindre vägarna helt på utsidan (mot nordväst) av öarna/halvöarna.

Gimsöya kan man med fördel köras runt längs utsidan (insidan Gimsöya är inte så värst sevärd enligt mig..) men det blir en omväg som mynnar ut vid samma bro man kommer till längs E10.

Gimsöysand (före efter Gimsöy kirka) är helt fantastiskt och där är ett eldorado för vadarfåglar i sen kvällssol.. utter har jag fotat många gånger där.. havsörn ser man ca alltid längs yttersia Gimsöya. Kanske har du tur att se tumlare i solnedgången.. Havssulor mm ser du om du spanar långt ut i horisonten. Ta en golfrunda i midnattsol?

Men det blir ännu MER spännande om du väljer utsidan öarna efter Sundklakksbrua!
Att åka runt Kleivan (Hvalnes brukar jag saga - uttalas "Kvalnäs" på Svenska)... är en helt RÅ väg som bjuder på vacker horisont. Här upplever man snålblåst och karga fjällsidor, korpar som leker i vinden och havsörnar, uttrar etc.. gillar man inte utsatta platser så väljer man insidan/E10 :)
Har man tur/otur å hamnar i storm så är yttersia minst sagt spektakulär. (Kör försiktigt!)
Magiska platser på yttersia är Eggum och Vikten .. Myrland är också en fin plats - dit få turister hittar. Gissa om Pål Hermansen köpte hus på rätt plats ;)

/Niclas Forsberg
 
Jag var i Lofoten för några vintra sedan, bodde när galleriet i Svolvär. Åkte inte mycket runt, men var på valsafari 3 dage, späkhuggare och havsörna.

Hur det ser ut på resten av Lofoten, vet jeg inte, men säkert väldigt fint.
 
E10 är aldrig det jag menar med "yttersia"..
Yttersia är de mindre vägarna helt på utsidan (mot nordväst) av öarna/halvöarna.

Gimsöya kan man med fördel köras runt längs utsidan (insidan Gimsöya är inte så värst sevärd enligt mig..) men det blir en omväg som mynnar ut vid samma bro man kommer till längs E10.

Gimsöysand (före efter Gimsöy kirka) är helt fantastiskt och där är ett eldorado för vadarfåglar i sen kvällssol.. utter har jag fotat många gånger där.. havsörn ser man ca alltid längs yttersia Gimsöya. Kanske har du tur att se tumlare i solnedgången.. Havssulor mm ser du om du spanar långt ut i horisonten. Ta en golfrunda i midnattsol?

Men det blir ännu MER spännande om du väljer utsidan öarna efter Sundklakksbrua!
Att åka runt Kleivan (Hvalnes brukar jag saga - uttalas "Kvalnäs" på Svenska)... är en helt RÅ väg som bjuder på vacker horisont. Här upplever man snålblåst och karga fjällsidor, korpar som leker i vinden och havsörnar, uttrar etc.. gillar man inte utsatta platser så väljer man insidan/E10 :)
Har man tur/otur å hamnar i storm så är yttersia minst sagt spektakulär. (Kör försiktigt!)
Magiska platser på yttersia är Eggum och Vikten .. Myrland är också en fin plats - dit få turister hittar. Gissa om Pål Hermansen köpte hus på rätt plats ;)

/Niclas Forsberg

Ok:) Har tagit en del avstickare på de platser du nämner, brukar tälta vid golfbanan på Grimsøya:) Varit ett par ggn i Eggum också, fin fina Rorbuer om jag inte missminner mig.
 
Hur är Lofoten på vintern om man vill fota? (har bara varit där på sommaren)

Har en tanke på att flyga till Kiruna, hyra bil och sen åka runt på Lofoten och låta kameran få jobba ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.