Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoresa i Botswana mm

Produkter
(logga in för att koppla)

djungel

Aktiv medlem
Jag undrar om ni har några bra rekommendationer för en resa i främst Botswana med målet att fotografera i bl.a. okawango. Kan tänka mig att lägga till ett antal daga i Namibia eller Sydafrika också.

Jag har tidigare rest med Sydafrikanska Nomads (tältande i Östafrika) och de är visserligen mycket prisvärda men denna gång vill jag än mer inrikta mig på djurlivet. Nomads riktar sig till en bredare intressegrupp.

Mina krav är följande:
Minst 14 dagar på plats i naturområden så total reslängd ca 3 veckor inkl flyg
Jag reser själv och ser gärna att resesällskapen kommer från hela världen, helst inte enbart svenskar.
Maxkostnad ca 40 000 kr inkl flyg och enkelrum/enkeltält och guider, terrängfordon mm.

Det bästa jag hittar hittills är Kenzantours för ca 26 000 kr + enkelrum. Tyvärr endast ca 8 dagar i de områden som intresserar mig. Ingår t.ex. några dagar i Victoria fall där jag redan varit "tillräckligt".

Alla tips, frågor och ideer välkomna.

Jag har själv aldrig åkt med de där "färdiga" resepaketen. Men det jag sett av dem är att de dånar igenom etosha på 2-3 dagar till exempel.

Jag hade satsat på att hyra en bil och köra själv. Försök hitta 1-2 till att åka med. Fördelarna är flexibiliteten men nackdelarna är att du missar den stora blandade gruppen med dess sociala upplevelser. Samt att du måste ta mer ansvar själv när du har egen bil.

Vet inte när du tänker åka men under högsäsong borde du få en bil med tält och allt för 20-30K för 14 dagar och en flygbiljett för runt 10k sen har du kringkostnader, mat, kampingplatsen etc. Så om du hittar någon att resa med torde det vara ett alternativ som är värt titta på.

Ett problem är att boka camperna i Botswana. Dels är det krångligt eftersom det sköts av tre-fyra olika privata bolag, dels blir det fullbokat ganska snabbt.

Fotoresa i Botswana m.m.

Ett problem är att boka camperna i Botswana. Dels är det krångligt eftersom det sköts av tre-fyra olika privata bolag, dels blir det fullbokat ganska snabbt.

Jag undrade om "Djungel" hade kommit iväg till Botswana!
Själv skulle jag gärna dela bil o logi i Etosha med ngn som varit i Afrika tidigare och har ett intresse för djur, natur o människor.Tidpunkt jan-mars 2016.

Jag planerar att åka precis innan nästa hösts regnperiod. Jag föredrar att åka på vintrarna men det passar inte säsongen i Botswana. Tilltänkt datum är ca 15 oktober och tre veckor framåt.

Än så länge är Kenzantours bästa dealen. Visst finns det fördelar med att fixa allt själv men det gör jag hellre i ett land där ja redan varit tidigare. Nu kommer jag till 3-4 nationalparker. Jag kommer eventuellt att komplettera med någon annan safari innan eller efter. Helst skulle jag fixa något i Zimbabwe där jag flyger hem ifrån.

Förra gången när jag åkte med Sydafrikanska Nomads var största nackdelen just att det var mer resa än något annat. Vi fick se otroligt mycket som Serrengetti 4 dagar, South Luangwa 2 dagar och en dela andra naturställen. Dessutom ingick nästan 4 dagar på Zanzibar som inte riktigt var min grej.

Jag har väldigt lång vana av att bara köpa en flygbiljett och utan planer klarar mig bra i flera månader i Afrika eller Latinamerika men nu när det ren ren fotoresa tänker jag annorlunda. Bra guider, rätt platser och hyfsat stöldsäkert då utrustningen kostar en hel del. Jag kommer dessutom att lyxa till det med tak över huvudet denna gången. Dessutom någon form av paket då det passar min livssituation just nu.

Jag har ännu inte bestämt mig till 100% så fler tips tar jag gärna mot.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar