Annons

Fotopsykolog sökes!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ph-värdet på vattnet du använder som stopp spelar nog in (huruvida det är hårt eller mjukt vatten). För det är egentligen inte den exakta sammansättningen av kemin som är intressant, utan främst ph-värdet. Jag har använt vattenstopp och det fungerar bra, men om jag skulle framkalla kortare tider än jag gör (minimal agitering i Rodinal, 60-90 minuter) så skulle ett surt stopp vara bättre för att kontrollera "inbromsningen".

Som så ofta, är det mer den egna upplevelsen av vad som fungerar som är avgörande. Ju mer jag läser, testar och funderar, desto mer tydligt blir det att hur du än gör det - gör det konsekvent. Begränsa variablerna.
 
Har man alltid använt vatten som stoppbad är givetvis framkallningstiderna anpassade efter det och då är det helt ok vad gäller framkallningen. Så fortsätt precis som vanligt. Det är ju som väl är helt valfritt. Ville bara visa på vad det sura stoppbadet (med rätt utspädning) har för funktion. Fixets livslängd och de problem med otillräcklig surhet som då kan uppträda (om man använder det flera gånger och fixeringen därfr blir otillräcklig och inneffektiv) lär inte ge sig till känna förrän efter ett antal år då gula fläckar börjar uppträda. Använder man alltid färskt fix är nog detta inget problem.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.