ANNONS
Annons

Fotoprojekt - hur göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Har länge funderat på att dra igång ett fotoprojekt för att utmana mig själv och för att komma vidare i mitt fotograferande som just nu gått i stå.

Efter ett lyckat projekt borde man ju ha en bra portfolio att visa upp, och väljer man ett tacksamt tema går det säkert att sälja en del av bilderna i efterhand. Kanske skulle äventyret rent av kunna sluta med en utställning eller en bok, ja möjligheterna är många.

Men hur genomför man ett projekt på ett bra sätt. Vad ska man tänka på och vilka är fällorna?

Några inledande frågor som dyker upp är ju följande:

Hur väljer man ett bra tema?

Var kan man hitta ekonomiskt stöd?

Vad ska man tänka på under projektets genomförande?

Och hur kramar man ur det mesta av ett projekt i efterhand (utställningar, försäljning, mm)

Skulle vara roligt med synpunkter från andra som är intresserade eller som har genomfört fotoprojekt.

/Joakim

Eftersom du bor i Karlskrona så skulle Varvsindustrin vara ett givet tema.

Hur du skall förverkliga och sedan pressa ut sista droppen ur resultatet kan jag ej hjjälp dig med. Dock så känns det instinktivt som att mentaliteten att pressa ut allt redan i starten kanske inte ger bästa förutsättningen.

Varvsindustrin är verkligen intressant Per, men det är tyvärr mycket svårt att få tillåtelse att fotografera inne på varvet. Tro mig!

Men min fråga var egentligen inte menad som att jag personligen behöver precisa förslag och idéer. Snarare undrar jag hur man ska tänka när man väljer tema. Vilka teman funkar och vilka funkar inte? Om man nu kan säga så.

Angående att pressa ur det mesta redan från början så håller jag inte med dig. Personligen tycker jag inte att det är fel alls att tänka på hur man kan dra nytta av ett projekt i längden. Det handlar ändå om att lägga ner en hel del tid och kraft på något. Ingen mening att slita häcken av sig för något som i efterhand rinner ut i sanden.

/Joakim

Senast ändrad:
Förtydligande!

Är inte ute efter idéer och förslag för min egen del, utan vill mer generellt diskutera hur man ska gå tillväga om man vill genomföra ett fotoprojekt.

/Joakim

Jag tror det viktigaste bara är att sätta igång. Inte så mycket att tänka på egentligen. Snacka med berörda personer först så är det bara att dra igång projektet sen :)

Personligen tror jag inte det är så enkelt Anders, förberedelser är halva jobbet. Att bara "dra igång" leder förmodligen till att det hela blir spretigt och omotiverat.

Att ha en genomtänkt idé och ett utsatt mål måste väl ändå vara det bästa?

/Joakim

Lite ont om svar tycker jag. Det borde rimligen finnas fler än jag som funderar på att dra igång ett fotoprojekt, eller som redan gjort det!?

Kom igen nu!

/Joakim

Jag följer den här tråden med största intresse. Jag har nämligen själv ett fotoprojekt på gång; Bergsgorillor i Uganda. Jag håller med dig om att det är viktigt att vara förberedd och att ha formulerat ett mål med projektet. Själv känner jag att mitt projekt egentligen inte är så värst genomtänkt. Jag är väldigt påläst när det gäller gorillorna och naturen i Uganda och sånt, men när det gäller det fotografiska så är det mest "ehh... åka dit och fota lite...typ". Visst har jag en del idéer, men själva projektet känns fortfarande väldigt luddigt. Nu när jag läser ditt inlägg så känner jag att jag borde nog ta mig tid att skriva ner vad jag vill få ut av det här projektet och hur jag ska gå till väga. Tvinga mig själv att tänka efter, så att säga. När det gäller dina frågor så kan jag tyvärr inte ge så många svar.

På idéstadiet tycker jag inte du ska tänka så mycket på vad som blir snyggt på bild. Välj något som du är intresserad av, något du brinner för och som du vill berätta för andra om. Det brukar bli bäst i slutändan.

Om du kommer på nåt så är jag också intresserad av att veta. Själv känner jag mig lite osäker på vad jag klarar och vill inte känna pressen att det måste bli bra för att göra sponsorerna nöjda. Mitt projekt finansieras till största delen av egna sparpengar.

Det jag såhär spontant kan komma på är att man ser till att variera sig och ta olika slags bilder. Alltså i mitt fall vidvinkelbilder som visar miljön där gorillorna lever, närbilder/porträtt av enskilda individer och kanske andra grejer runtomkring som ger en slags helhet och röd tråd i berättelsen. Själv är jag dålig på det där. När det gäller vilda djur så använder jag alldeles för ofta värsta telet och får bara bilder som lika gärna kunda ha tagits på zoo.

Och hur kramar man ur det mesta av ett projekt i efterhand?
Bra fråga. Jag tror att det är bra att fundera på det redan från början. Jag har lovat lokaltidningen ett reportage, men i övrigt så har jag inga konkreta planer mer än att "det vore roligt att få nåt publicerat".

Imorgon ska jag för övrigt prata i radion om mitt projekt. Det känns lite läskigt med tanke på att jag inte riktigt har formulerat det i ord ännu. Jag förstår inte hur jag kunde gå med på det.

Senast ändrad:
Ja, Joakim, du har nog rätt. Lite struktur måste man ju ha om det ska bli bra. Men känns som man får chansa lite också, annars blir det nog många gånger inga bilder alls istället. Vad gäller ekonomiskt stöd verkar det svårt tycker jag. Känns som man får jobba med det som eget projekt och sen när det är klart dra in lite kulor kanske. Men man kanske kan höra med kommunen, kulturhuset eller varför inte lokaltidningen beroende på vad du bestämmer dig för projekt.

Jag har tankar på flera projekt, men det svåra är som sagt att få tummen ur. Någon att bolla idér med och få stöd och kritik ifrån skulle kännas skönt att ha under arbetets gång.

Kontakt med någon med resurser(fotohandlare) kanske kan vara till hjälp vid kopiering, ramar e tc.

Per

Äntligen!

Tack för ett bra svar Johanna. Äntligen någon som hade modet att formulera sina tankar.

Tycker det du skrev om att välja tema var väldigt bra. För om man ska kunna upprätthålla intresset och ha orken att genomföra ett projekt så är det nog väldigt viktigt att det är något man är starkt intresserad av. Annars finns nog risken att man lägger av innan man är färdig, eller att man blir slarvig på slutet. Så det var ju ett bra svar.

Angående ekonomiskt stöd så kan man i vissa fall få det av kommunens näringslivsenhet vet jag. Men det gäller främst om man tänker göra något som även kommunen kan dra nytta av, som tex en fotoutställning eller en bok som handlar om något lokalt. Annars har jag tänkt att börja titta på vad det finns för stipendier att få, kanske har man chansen på något sådant. Å så finns ju privata sponsorer. Fast där kan det säkert vara lurigt på så sätt att de ställer krav på innehåll och annat.

När det gäller genomförandet så är jag lika vilsen som du. Funderar på hur man kan bygga upp ett fotoprojekt på bästa sätt. Men det beror ju också på vad slutresultatet ska bli. Siktar man på en fotoutställning så är det säkert inte samma som om man tänker göra ett journalistiskt jobb med både bilder och texter. Fast det bästa är ju om man kan slå flera flugor i en smäll.

Att sälja in sig hos lokaltidningar och annat i förväg var ju också en bra idé. Kanske kan man även prata med sitt länsmuseum, biblioteket, lokala konsthallar och andra. Är väl inte heller omöjligt att det finns intresseorganisationer och facktidningar som kan vara nyfikna på ett bra fotoprojekt. Värt att kolla upp i alla fall.

/Joakim

Jag tror att det är viktigt att ha tydliga riktlinjer, men också att inte vara för snäv.
Man måste tillåta sig själv att göra små "fotografiska" utsvävningar, och sen får man i efterhand avgöra ifall "utsvävningarna" passar i projektet eller inte.

Jag har själv ett långtidsprojekt på gång, som jag dock inte vill tala så mycket om. Jag är fortfarande i full gång att tänka över exakt vad jag vill att mitt projekt ska innefatta. För det här projektet kommer jag inte behöva någon hjälp med resurser, vilket är tur eftersom jag inte har någon aning om hur jag skulle reda ut det...

Jag tror också att man måste tillåta projektet att ändra karaktär under tidens gång. I och med att projektet mognar så kanske man känner att man vill avgränsa det ytterligare, eller kanske utvidga det. Det måste man tillåta sig, tycker jag.

starnut skrev:
Ja, Joakim, du har nog rätt. Lite struktur måste man ju ha om det ska bli bra. Men känns som man får chansa lite också, annars blir det nog många gånger inga bilder alls istället. Vad gäller ekonomiskt stöd verkar det svårt tycker jag. Känns som man får jobba med det som eget projekt och sen när det är klart dra in lite kulor kanske. Men man kanske kan höra med kommunen, kulturhuset eller varför inte lokaltidningen beroende på vad du bestämmer dig för projekt.

Visst har du rätt i att det förr eller senare handlar om att få tummen ur. Det är lätt att fundera och prata om ett projekt allt för länge. Men om det ska bli något så måste man ju tillslut sätta igång.

Kanske drar man sig lite av rädsla för att man sätter igång något som man inte kan kontrollera fullt ut. Ofta handlar ju ett projekt om om att involvera andra människor och bygga upp ett förtroende. Något som säkert är lätt att förlora om man misslyckas.

/Joakim

Walle skrev:

Jag tror också att man måste tillåta projektet att ändra karaktär under tidens gång. I och med att projektet mognar så kanske man känner att man vill avgränsa det ytterligare, eller kanske utvidga det. Det måste man tillåta sig, tycker jag.

Det ligger mycket i det du skriver. Det är nog väldigt viktigt att vara flexibel så man inte fastnar i ett tänk. Risken finns då säkert att man missar bra tillfällen och möjligheter.

/Joakim

Från ett seminarium jag haft under temat "Att arbeta i projekt"

Mål
- Grundläggande mål i aktuella projekt
- Översiktliga mål i aktuella projekt
- Öka målmedveten fotografering
- Hitta ett större djup i mitt fotograferande
- Att kunna sina motiv

Beskrivning
- Hur ser ett projekt ut?
- Vad är ett projekt?
- Koncentrerade projekt
- Ständigt närvarande projekt

Kunskap om motiv och bild
- Motiven
- Var är förutsättningarna störst?
- När är förutsättningarna störst?
- Hur måste jag bete mig för att få motivkontakt?
- Naturen själv är den bästa läroboken...
- Bilderna
- Vilken sort bilder behöver jag arbeta med?

Teknik
- Vilken teknik krävs för att genomföra projektet?
- Hur måste jag gå tillväga för att genomföra särskild teknikform?
- Din egen utrustning kan lära dig en massa du inte tänkt på...
- Anpassa tekniken efter motiven…
- Anpassa motiven efter tekniken...

Resurser
- Beskriv förutsättningarna för att kunna genomföra projektet:
- tid
- kostnader
- utrustning
- platser
- support
- externa tjänster
- försäljning
- eventuella möjligheter för att projektet inte kan genomföras eller slutföras

Rutiner
- Krävs särskilda rutiner i förhållande till andra projekt?
- Krav för att genomföra nya rutiner
- Fördelar med att lära sig nya rutiner
- Vilka frågor kan dyka upp i samband med nya rutiner?

Plan
- En översiktlig tidsplan för mål och olika delmål

Aktuell status
- Uppdatera sammanfattning som jämför verkligheten med uppställda mål
- vilka som fungerar enligt tidsplan
- vilka som ligger efter tidsplan
- vilka som ligger före tidsplan
- Oväntade förseningar eller frågor
- Oväntade händelser
- Vilka nya saker har jag lärt mig?
- Göra en analys

På köpet
- Kan projektet föda nya projekt?
- Vilka andra bilder fick jag tack vare projektet?
- hade dessa kunnat genomföras annars?
- Hur mycket har mitt kunskapsområde ökat?

Kan kanske vara till hjälp?

Terje

Liax skrev:
Men hur genomför man ett projekt på ett bra sätt. Vad ska man tänka på och vilka är fällorna?

Några inledande frågor som dyker upp är ju följande:

Det bästa är "självklart" något ämne man är förtrogen med, och har goda kunskaper inom. Å andra sidan kan det förstås vara bra med ett ämne där man iakttar med friska ögon.
Ett par av mina projekt har stupat på för många människor inblandade (som jag inte fått något svar från), och långt avstånd till dem jag velat fotografera.
Apropå "bara köra på" eller förbereda sig väl. Ja, det beror ju förstås på om det är den egna trädgården som är projektet, eller en djungel på andra sidan jordklotet. Behöver man täppa igen sina kunskapsluckor ska man förstås göra det.

På biblioteket finns ju en tjock bok om fonder och stipendier som man kan söka ur. Det kan ju räcka med att man är skriven i en viss församling, har en viss utbildning på en viss skola för att vara berättigad till ett bidrag ur fonden. Eller för att man vill göra ett särskilt projekt..

Ska inte säga att jag har några säkra svar här, men handlar det inte bland annat om att tänka på hur projektet ska presenteras i slutänden? Framför allt gäller det väl att få till en rik variation av bilder och ta tillvara de unika tillfällena.

Och hur kramar man ur det mesta av ett projekt i efterhand (utställningar, försäljning, mm)

Som sagt, grundjobbet ordentligt gjort så att man har olika material som passar till olika typer av presentationer.
Men det handlar nog också om marknadsföring. Det är väl av det här skälet du ska berätta för blivande "kunder" att du håller på med ett projekt. Då kan du ju också fråga om vilken vinkel av projektet de är mest intresserade av.

Några tankar och funderingar från mig. Ta det för vad det är värt.

Tack Terje och tack Kenneth! Mycket bra och intressanta svar båda två.

En följdfråga uppstår dock! Hur mycket väsen ska man göra av sig själv innan ett projekt? Som jag var inne på tidigare finns ju alltid en sannolikhet att man misslyckas. Vad gör man då om man lovat guld och gröna skogar, varit med i båder radio och tidningar och gjort reklam för sitt projekt.

Bör man vara försiktig med vad man lovar helt enkelt?

/Joakim

Det finns så många projekt som stupat så du hamnar i så fall i gott(?) sällskap. Med det vill jag säga att man inte får vara rädd att misslyckas.
Sedan är det väl så att när du börjar göra väsen av dig så har projektet mer eller mindre startat, för det är då du skapar förväntningar hos andra inblandade.

Själv har jag en handfull fotoprojekt på gång, men eftersom det är jag som är kravställare så gissar jag att de blir slutförda först när mina batterier tar slut...-)

TACK TERJE, den där listan ska jag gå igenom noga.

Liax skrev:
En följdfråga uppstår dock! Hur mycket väsen ska man göra av sig själv innan ett projekt? Som jag var inne på tidigare finns ju alltid en sannolikhet att man misslyckas. Vad gör man då om man lovat guld och gröna skogar, varit med i båder radio och tidningar och gjort reklam för sitt projekt.

Bör man vara försiktig med vad man lovar helt enkelt?
Det där är en svår balansgång. Jag är ytterst försiktig med att lova saker, men samtidigt så är mitt mål att i framtiden kunna leva på foto och hur ska jag kunna sälja några bilder om ingen vet att jag finns?

Hej Joakim!

För mina fotoprojekt har jag skapat ett dokument kallat projektbeskrivning. I detta dokument skriver jag under projektets gång ner allt som dyker upp. Det är sådeles ett levannde dokument.

Jag lägger även in miniatyrbilder av de framtagna bilderna. Dokumentet fungerar då även som ett bra presentationsdokument när du skall sälja in din utställniung/bok eller vad det nu är som är målet.

Är nedan ser du ett exempel på hur en sådan projektbeskrivning kan se ut:

PROJEKT SKATÅS

Arbetsnamn
Skatås, nära naturupplevelser

Idé
Skapa en fotoutställning som visar upp den flora och fauna som finns kring Skatås. Utställningen visar besökarna att man inte behöver resa långt från Göteborg för att få en stor naturupplevelse.

I huvudsak skall vildmark visas med flora och fauna som den normale besökaren inte ser på sina promenader. Ett par bilder skall dock visa på samspelet mellan människa och natur.

De tillhörande texterna skall vara korta och presentera fakta på ett lättsamt sätt som är ny för majoriteten av besökarna. Texten kan röra en historisk händelse, fakta om ett djur eller liknande.

Resultat
Det primära är att skapa en utställning. Utställning kan också presenteras i artikelform på Fotografiska Föreningens hemsida. Eventuellt kan texten också omarbetas till en artikel som kan skickas in till olika tidskrifter.

Målgrupp
1. Boende och besökare i området runt Skatås.
2. Göteborgare med intresse för natur.

Nyckelfaktorer
1. Ta fram en kollektion med bilder som håller hög kvalitet när det gäller teknik, innehåll och komposition
2. Skapa en intressant text som håller ihop utställningen och förstärker bilderna.
3. Hitta en lokal som är villig att låta mig hänga utställningen hos dem.

Tidsplan
Se separat tidsplan

Budget
Se separat budget

Oklarheter
1 Skall texterna finnas uppsatta vid bilderna eller i en separat folder?

2 Storlek på bilderna? 21 x 30, 30x40, matta/blanka
3 Vita eller svarta passepartouter?
4 Om bilderna skall ramas, vilken storlek och utseende skall de ha?

Bildidéer och textförslag

Ca 40 bilder tas fram och av dessa används ca 20 stycken till utställningen.

Inledningstext
text...

Bild 1
Beskrivning av bildidé och eventuellt textutkast
osv...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar