Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoplatser Uddevalla

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Någon som har nåt tips på var man ska fota i Uddevalla . Jag tänker då landskapsbilder vid vattnet typ.
Finns det några bra ställen eller måste jag längre västerut?

Jag antar att du menar vid havet men jag har ett annat tips. I Munkedal finns ett mycket fint fall litet norr om samhället i Örekilsälven. Om du tar Korpåsvägen i Munkedal och sedan höger mot Strömhagen, detta hittar du på hitta.se, kör en bit på den lilla grusvägen så kommer du fram till en vändplats vid fallet. Där kan man hålla på ett tag. Väl värt ett besök på vintern när fallet delvis fryser om det är kallt ett tag.

I övrigt skulle jag vilja säga att hela Bohuskusten är full av pärlor där det är fint att fota men då vill jag helst ut i kustbandet.

/Frode

Jag fotograferar ofta vid Saxenhov (ligger vid havet sydväst om Uddevalla) Rakt västerut där ser man Orust.
Sedan har du ett mycket lätt-tillgängligt fotostråk, Strandpromenaden i Uddevalla som bjuder på många blandade vyer och fotomotiv. Där har jag tillbringat många timmar med kameran

Mvh
Britt-Marie

Tack för tipset Frode . Det blir dock runt Uddevalla denna gång. Är i närheten då nämligen .
Håller med om att hela Bohuslän är fint. Har varit både vid tjurpannan och ramsvikslandet ganska nyligen.

Jag fotograferar ofta vid Saxenhov (ligger vid havet sydväst om Uddevalla) Rakt västerut där ser man Orust.
Sedan har du ett mycket lätt-tillgängligt fotostråk, Strandpromenaden i Uddevalla som bjuder på många blandade vyer och fotomotiv. Där har jag tillbringat många timmar med kameran

Mvh
Britt-Marie

Tack för tipsen. Jag sökte på saxenhov på kartor på min telefon men fick ingen träff . Ligger stället långt ifrån Uddevalla ?
Strandpromenaden låter ju trevligt. Ska kolla upp det också.
Kanske man kan få någon kvällsvy mot staden också där alla ljus reflekterar i vattnet, det är fint, men det kanske inte finns en sådan plats där? :)

Tack för tipsen. Jag sökte på saxenhov på kartor på min telefon men fick ingen träff . Ligger stället långt ifrån Uddevalla ?
Strandpromenaden låter ju trevligt. Ska kolla upp det också.
Kanske man kan få någon kvällsvy mot staden också där alla ljus reflekterar i vattnet, det är fint, men det kanske inte finns en sådan plats där? :)

Wooops !!! Ursäkta mig, jag har stavat fel - det skall vara Saxenhof - med.. f ...på slutet. Det ligger ca 15 km från Uddevalla.

Lycka till med fotandet och ha en trevlig vistelse i Uddevalla!

mvh
Britt-Marie

Wooops !!! Ursäkta mig, jag har stavat fel - det skall vara Saxenhof - med.. f ...på slutet. Det ligger ca 15 km från Uddevalla.

Lycka till med fotandet och ha en trevlig vistelse i Uddevalla!

mvh
Britt-Marie

aha. fast då hamnar jag i tyskland :D
får nog använda mig av en annan karta än den i telefon :)

Om man vill fota uddevallabron vid solnedgången. Var står man bäst då?
Har googlat lite och kollat på google earth och det verkar som man får en ganska bra vy vid gamla verket. Ä det någon som kan bekräfta det?

Finns det någt mer att fota just där i så fall? är det fint där på kvällen och kanske solnedgången om det är relativt molnfritt?

Om man vill fota uddevallabron vid solnedgången. Var står man bäst då?
Har googlat lite och kollat på google earth och det verkar som man får en ganska bra vy vid gamla verket. Ä det någon som kan bekräfta det?

Finns det någt mer att fota just där i så fall? är det fint där på kvällen och kanske solnedgången om det är relativt molnfritt?

Ser ganska ofta folk som står ovanför strandpromenaden vid hästepallarna. Dvs Bilvägen ovanför...

ok. antar att det finns någon rastplats eller nåt då man kan ställa sig vid? bron verkar vara ganska långt bort så det kanske inte är vidvinkel som är mest lämpligt därifrån. ?

Ok får se va det blir. Kan kollat lite längre västerut ändå till exempel grundsund, det ser ut att vara ett trevligt ställe . Inte jättelångt ifrån brålanda där jag ska tillbringa helgen .

Någon som varit och fotat i grundsund?

Har googlat lite bilder på grundsund och nästan alla bilder är över en liten hamn med hus på sidorna. Jag var mer ute efter lite klippor och sånt, finns inte det där kanske?

Bör jag åka någon annanstans då? Tipsa gärna om andra platser runt omkring där. :)

Har googlat lite bilder på grundsund och nästan alla bilder är över en liten hamn med hus på sidorna. Jag var mer ute efter lite klippor och sånt, finns inte det där kanske?

Bör jag åka någon annanstans då? Tipsa gärna om andra platser runt omkring där. :)

det är själva samhället du har kollat på, söder om byn finns islandsberg som är klippor och så (man kommer inte ner till vattnet men man har grym utsikt).

Sen finns det ju Lysekil, där jag kommer ifrån, där har du stångehuvud längst ut som är riktigt "bohuslänskt" enligt min åsikt.
Hör av dig om du är i Lysekilstrakten så kanske jag kan hänga med :).

/Arvid Gustafsson

Är det för brant för att komma ner till havet eller hur menar du? Jag vill helst fota så nära havet som möjligt.
Du har inga bilder från den platsen? Eller heter det något speciellt så jag kan googla det ?

Stångehuvud verkar intressant. Ska se hur långt det är dit :)

Är det för brant för att komma ner till havet eller hur menar du? Jag vill helst fota så nära havet som möjligt.
Du har inga bilder från den platsen? Eller heter det något speciellt så jag kan googla det ?

Stångehuvud verkar intressant. Ska se hur långt det är dit :)

Här är en länk till bilder på islandsberg: https://www.google.se/search?q=isla...xoGwBw&sqi=2&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1366&bih=664

Men det finns säkert något fint ställe i närheten av islandsberg

Jag går i skola precis bredvid Stångehuvud och ska nog ut dit och fota lite imorgon, då kan jag visa hur det ser ut sen.

Arvid Gustafsson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar