Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoplatser i Göteborg

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan varmt rekommendera Älvsborgsbron i sommar. Be ge dig upp på bron och fotografera in mot centrum vid 5-6 snåret på morgonen. Soluppgång, Lätt dimma, fantastiska färger. Blått, grått. En känsla av mystik och dramatik.

/David
 
lotelo skrev:
Tack för tipset. Jag bestämde mig dock för en annan båt. Ostindiefararen;) Kanske kan vara kul att gå ombord en stund. Hoppas att det inte är något fotoförbud bara. Någon som varit där?

Jupp, jag har varit där. Jag både fotograferade och videofilmade.
 
Lisseberg under en hel dag som avslutas med kvällsfoto med attraktionerna upplysta. Idé till plåtning är att ta samma attraktion under dels dagsljus, skymning och mörker, altt f rån samma plats och utsnitt. Jobba med skärpans placering så kan det bli sköna åkningar av alltihop i ett bildspel.

Med en kraftig blixt kan man ha mycket kul på en festplats. Alla är glada, alla gillar att bli övesköljda med vatten i Flumride och Kålerado.
 
Pariserhjulet som en snygg reklampelare för känd kullagertillverkare från trakten.
 

Bilagor

  • pict7674b.jpg
    pict7674b.jpg
    46.8 KB · Visningar: 1,100
davidh skrev:
Kan varmt rekommendera Älvsborgsbron i sommar. Be ge dig upp på bron och fotografera in mot centrum vid 5-6 snåret på morgonen.
/David

Kvällsol, samma sida av bron, vintersol...
 

Bilagor

  • img_3333 kopiera.jpg
    img_3333 kopiera.jpg
    42.5 KB · Visningar: 1,096
Mitt i all denna natur- och stadslyrik vill jag också slå ett slag för de litet ruffigare områdena av Göteborg: industriområden på Hisingen (Ringön), dito mot Gamlestan, dito mot Sävedalen. Men annars kan jag bara instämma med Camilla: den största utmaningen ligger i att med vakna ögon se motiven i den allra närmaste omgivningen.
 
Kul. Kan nästan se mitt hus på den sista bilden. Ligger mittemot det gulvita huset längst till höger i bilden.

Att fota på stan är kul. Har märkt att oavsett varifrån man tar bild på en folkmassa, så är det alltid EN person som tittar rakt in i kameran. Skumt det där.
 
Viking igen?

Hamnen är ju kärnan i staden. Detaljer ifrån en segelskuta?

[Jag flyttade in det här inlägget från en separat tråd, jag gissar att det var här det var avsett att hamna egentligen. //Jim]
 

Bilagor

  • viking i morgonljus.jpg
    viking i morgonljus.jpg
    40.2 KB · Visningar: 1,112
Varför inte prova lite längre slutartider?
Bilden tagen från Elfsborgsbrons södra pelare med Arca Swiss, 150 mm och Agfachrome 50L. Tid ca 3 minuter.
(Jag fick låna nyckel av en herre på gatukontoret. Jag gick helt enkelt upp till dem och undrade hur jag skulle göra för att komma upp i tornet för att fotografeta. Inga konstigheter alls. Möjligen var det det faktum att jag gick på Chalmers som underlättare (samt att året var 1976). Jag kommer inte ihåg om han tog namn och adress, men jag fick ha nyckel i en dryg vecka!)
 

Bilagor

  • brofäste.jpg
    brofäste.jpg
    42 KB · Visningar: 839
När du ändå är i Långedrag: missa inte "gräddhyllan" vid hamnen!
 

Bilagor

  • img_4390.jpg
    img_4390.jpg
    44.7 KB · Visningar: 764
Det är ju nästan deprimerande att se hur många fantastiska göteborgsbilder som du har lyckats ta... Själv så har jag egentligen inte nån som jag är nöjd med.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.