ANNONS
Annons

fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)
Papper

Hårda papper är enkelt förklarat papper som är kontrastrika, har du ett negativ som är gråmurrigt(kontrastfattigt) använder du dessa så att du får ordentlig svärta och vithet. och tvärtom om du har ett hårt negativ. Detta gäller S/V fotografering, allting bygger ju på att man ska försöka överföra hela gråskalan på fotopappret.

mvh

Bosse

Kontrasten, mjuka papper har mjuk kontrast och hårda hård konstrast.

[ aldrig först=) ]

okej!
men om man använder sig av filter i apparaten så är detta inte aktuellt alltså? att mixtra med hårda/mjuka papper?

Variabla papper styr du ju kontrasten med filtreringen. Papprena blir ju hårda respektive mjuka beroende på hur du filtrerar.

Med fast graderade papper så använder man inte filter. Då kan man behöva köpa kartonger med mjukt, normalt och hårt papper om man har negativ med olika hårdhet som man vill fixa till vid kopieringen.

Man kan även köra med normalt papper (grad 2 i de flesta fall) och använda framkallare som påverkar kontrasten. De bör man dock blanda själv.

okej, då har jag fått lite klarhet över detta.

undrar dock, är det någon skillnad på om man använder sig av variabla papper och filter, eller om man använder sig av papper med olika hårdhetsgrad? blir det någon skillnad i resultatet menar jag, eller är det bara två olika vägar att gå?

Det är ju stor skillnad mellan papper och papper
och tidigare hade"fasta"
papper bättre svärta än graderade.Hur det är nu vet jag inte.

Nu är multicontrast-papperna ungefär lika bra som de med fast "kontrast". Agfa MC Classic är ett riktigt bra papper.

oki.

jag tror jag ska börja med fineprint. såg dem på photax och de verkar välan bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar