Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foton till en basketturnering/tidning

Produkter
(logga in för att koppla)

norfolk

Aktiv medlem
Min klasskompis jobbar emd att utforma en tidning till en baksetfestival och har därför bett mig att eventuellt fota lite bilder som de kan ha med i denna tidningen. Det är en gratis tidning som innehåller en del artiklar samt matchprogram för turneringen. Den kommer tryckas i 7000 ex. och delas ut gratis bland de deltagande spelarna och föreningarna.

Nu till min fråga. Är det någon som kan komma på lite trevliga/coola/fräcka ideér till bilder som amn kan ha emd i tidningen. Jag vet att det avgör rätt mycket vilka artiklar det kommer vara, men min klasskompis tyckte inte det spelade så stor roll.

Själv kom jag att tänka på ett kort som man tar i storstaden på en väl trafikerad gågata där en basketspelare står i matchställ och en boll under armen. Sedan har man lite längre slutartid så att det blir rörelseoskärpa på folket runtomkring och fokusering på basketspelaren. Detta visar lite att det är basketen som är i fokus istaden men det blir förhoppningsvis ändå en fartfylld bild som visar att turneringen är igång.

Är det möjligtvis någon som har några mer ideér till bilder som man kan ta?
 
Är det Göteborgs Basketfestival? Den är väl bara ungdomslag som spelar där eller hur är det? Du skulle ju kunna ta dig ut till Högsbo, Hammarkullen osv och fotografera matchbilder från ungdomarnas seriematcher. Jag fotograferar mycket basket själv och det blir mycket fräcka situationer under en ungdomsmatch. Dom sista åldrarna som spelar minibasket på låg korg brukar klara av att dunka och det kan ju vara bra bilder för en ungdomsfestival, sedan tar det några år innan dom når korgen igen.

/c
 
Japp det är till Göteborgs basketfestival. Tänkte på detta först att åka ut dit, men när jag bläddrade igenom förra årets tidning så hade de mycket sådanna bilder och det såg så tråkigt ut. På något sätt så såg det så alldagligt och platt ut. Skulle vilja ha lite mer fart och ungdomlighet i det. Man blir kanske lite skadad som marknadsförare och anamma nytänkande i allt :)
Det med minikorgarna och att de små liven kan dunka kan nog bli ganska bra ifall amn får till det på något sjysst sätt.
Tack så mycket för tipsen Christian.
 
Om man spinner vidare på din idé med skarp spelare och rörelseoskarp omgivning så tror jag att det blir fräckt med en blixtbild på lång tid och synkad på bakre ridån. Då får du den effekten men utan att äventyra skärpan hos spelaren.

Ljuset i hallar kan göra bilderna tråkiga men samtidigt ger en blixt rakt på ett billigt intryck tycker jag. Att ljussätta proffesionellt kräver en hel del resurser. Jag tar alla mina bilder i befintligt ljus med högt iso för att få skärpa när jag vill. Baksidan är bruset men det får man ta. Det finns stort utrymme för att labba och det blir många bilder på en match så man uppskattar verkligen digitalfoto.

Visst är dom fräcka när dom dunkar. Mitt lag har strävat efter det i flera år nu och förra veckan gick vi över till hög korg. Några hann med sin första dunka. För dom andra är det bara att bita ihop och jobba vidare.
 

Bilagor

  • dsc9632.jpg
    dsc9632.jpg
    37.2 KB · Visningar: 172
Tack så mycket för tipsen. Men det är egentligen inte vanliga basketbilder in_action som jag är så intresserad av. Kompisen hade lite mer tankar på att fota på stan, men att göra det med lite inslag av basket. T.ex. ute i förorterna och med lite kids som spelar på utomhusplanen.

Har ytterligare en idé om att åka till röda sten och ta en bild på en basketspelare emd upplättningsblixt ifrån grodperspektiv vid kvällsskymmningen.
Lite mer sådanna bilder han är intresserad av.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.