Annons

Foton tagna med väldigt hög megapixel

Produkter
(logga in för att koppla)
Det har inte med kameran att göra. Utan man tar en hel massa bilder och sätter ihop dem till en gigantisk bild i datorn. Så man kan använda i princip vilken kamera som helst. Dock går det smidigare att ha tex ett specialiserat och motordrivet stativ.

Du skulle kunna söka på Gigapan +macro för att se bilder som tex denna blomma ...

http://www.gigapan.org/gigapans/1149/
 
Det har inte med kameran att göra. Utan man tar en hel massa bilder och sätter ihop dem till en gigantisk bild i datorn. Så man kan använda i princip vilken kamera som helst. Dock går det smidigare att ha tex ett specialiserat och motordrivet stativ.

Du skulle kunna söka på Gigapan +macro för att se bilder som tex denna blomma ...

http://www.gigapan.org/gigapans/1149/

Okej :)

Men jag tycker det vart suddigt fort på blomman när man zooma in, vill ju ha knivspart. Kul att kunna zomma in på en kind tex och se poolerna väldigt detaljirat. Sådant som inte ögat ser i vanliga fall :)
 
Att ta gigabilder pa sma foremal med full skarpa i djupled ar svart eftersom skarpedjupet blir begransat. Det gar, men då maste man ocksa ta till "focus stacking" det vill saga att man tar en massa bilder med olika skarpedjup och syr samman dem till en bild som har oandligt skarpedjup. Om det dessutom ska bli en gigabilder maste samma procedur upprepas for varje delbild. Det blir manga bilder och MYCKET datortid!

Det ar vad jag gör just nu, eller i alla fall nar jag har tid :) far se om det lyckas...
 
Ursäkta att jag kapar tråden, men undrar lite över hur det, i grova drag, går till att fota teckningar på gigapixel nivå. Att ngn typ av stitching-programvara behövs antar jag, men behöver man motoriserat stativ i stil med Gigapan för att det ska bli så bra kvalité som möjligt? Så att kameran förflyttar sig mer exakt sidledes mellan varje exponering? Hur gör man om man inte har ett sådant stativ? Går ju inte att flytta kameran så exakt om man har ett vanligt stativ. Har en vän som gör fantastiskt detaljrika teckningar som vill skulle vilja fota så högupplöst som möjligt så man kan zooma in på varje liten figur i teckningarna .

Utrustningsmässigt sitter vi på enkla prylar (Canon 550D m. medföljande "paket"-objektiv) och är nybörjare på just gigapixel-sidan. Kalibrerings-/färg-mässigt är det hela inte så noggrant utan mer att man skall kunna "super-zooma" in på detaljnivå i dessa teckningar.

Tacksam för alla förslag!
 
Ursäkta att jag kapar tråden, men undrar lite över hur det, i grova drag, går till att fota teckningar på gigapixel nivå. Att ngn typ av stitching-programvara behövs antar jag, men behöver man motoriserat stativ i stil med Gigapan för att det ska bli så bra kvalité som möjligt? Så att kameran förflyttar sig mer exakt sidledes mellan varje exponering? Hur gör man om man inte har ett sådant stativ? Går ju inte att flytta kameran så exakt om man har ett vanligt stativ. Har en vän som gör fantastiskt detaljrika teckningar som vill skulle vilja fota så högupplöst som möjligt så man kan zooma in på varje liten figur i teckningarna .

Utrustningsmässigt sitter vi på enkla prylar (Canon 550D m. medföljande "paket"-objektiv) och är nybörjare på just gigapixel-sidan. Kalibrerings-/färg-mässigt är det hela inte så noggrant utan mer att man skall kunna "super-zooma" in på detaljnivå i dessa teckningar.

Tacksam för alla förslag!

För platta objekt som en teckning behövs inte något motorhuvud som GigaPan. Du kan mycket väl flytta kameran (på stativ så klart) eller teckningen. Det är faktiskt inte supernoga med förflyttningarna eftersom de flesta programvaror vrider till passningen ganska bra. Ju mindre noga man är, ju större överlapp behövs. Däremot lär du behöva ett makroobjektiv om du vill kunna zooma in ordentligt.

Under fotograferingen är det viktigt att ha ett så konstant ljus som möjligt. Kameran ska vara inställd på manuell exponering och även vitbalansen bör vara manuellt inställd. Här finns några närbilds-gigapixel-bilder: www.prepix.se
 
Tack för svaret Mats, har sett dina bilder tidigare i olika trådar här och dina inlägg har hjälpt mycket!

Sammanfattar lite inför stitch-experimentet:

- Flytta kameran och stativet själv
- Konstant ljus så att inte bilderna skiljer sig åt ljusmässigt
- Manuell exponering
- Manuell vitbalans
- Makroobjektiv för bästa detaljrikedom
 
Tack för svaret Mats, har sett dina bilder tidigare i olika trådar här och dina inlägg har hjälpt mycket!

Sammanfattar lite inför stitch-experimentet:

- Flytta kameran och stativet själv
- Konstant ljus så att inte bilderna skiljer sig åt ljusmässigt
- Manuell exponering
- Manuell vitbalans
- Makroobjektiv för bästa detaljrikedom

Japp, en bra sammanfatting. Ang förflyttningen av kamera (eller motivet) kan du säkert uppfinna något som höjer noggrannheten. T. ex en linje i golvet som stativet följer etc. Att ha kameran vinkelrätt mot teckningen är också viktigt, minsta avvikelse kommer att innebära att det slutliga bilden blir skev. Det går förstås att korrigera i efterhand, men ju noggrannare man är under fotograferingen, ju mer slipper man fixa manuellt. En stor sammansatt bild som kanske väger 5-30 GB är inte så kul att redigera :)
 
Finns en annan lösning där du med en adapter sätter kameran på ett mellanformatsobjektiv. Objektivet fästs på ett stativ och du kan förskjuta kameran för att så att säga, scanna av den större bilden från objektivet. Man får exakt passning mellan bilderna och med 550D ca 50MP bild.
 
Japp, en bra sammanfatting. Ang förflyttningen av kamera (eller motivet) kan du säkert uppfinna något som höjer noggrannheten. T. ex en linje i golvet som stativet följer etc. Att ha kameran vinkelrätt mot teckningen är också viktigt, minsta avvikelse kommer att innebära att det slutliga bilden blir skev. Det går förstås att korrigera i efterhand, men ju noggrannare man är under fotograferingen, ju mer slipper man fixa manuellt. En stor sammansatt bild som kanske väger 5-30 GB är inte så kul att redigera :)

Mats, blev nyfiken, hur bra är programmen som syr ihop bilderna på att hantera distorsion? Utgår från att det blir bättre ju mindre distorsion man har, men under en viss nivå kanske det inte spelar så stor roll?
 
Mats, blev nyfiken, hur bra är programmen som syr ihop bilderna på att hantera distorsion? Utgår från att det blir bättre ju mindre distorsion man har, men under en viss nivå kanske det inte spelar så stor roll?

Jag skulle säga att man ska undvika distorsion. Med exempelvis Lightroom kan man korrigera varje enskild bild med hjälp av de objektivprofiler som finns i programmet. Distorsionsfria original ökar möjligheterna att få en riktigt bra sammansatt bild. Bilder med distorsion minskar de möjligheterna drastiskt. Det är åtminstone min erfarenhet.
 
Mats, blev nyfiken, hur bra är programmen som syr ihop bilderna på att hantera distorsion? Utgår från att det blir bättre ju mindre distorsion man har, men under en viss nivå kanske det inte spelar så stor roll?

Vet inte riktigt vad du avser, men små distorsionsfel orsakade av objektivet tror jag inte korrigeras alls, men om man kör med ganska stort överlapp (25-40 %) blir oftast bara den inre delen av varje bild använd och då löser det sig själv så att säga.

De flesta program jag testat klarar att korrigera bilder tagna med fisheye. Där kan man tala om distorsion :)
Men det beror på vilket projektionstyp man väljer i stitchingprogrammet. Vad jag vet finns ingen inställning för för vanlig distorsion.

Annars är Magnus förslag bra, att korrigera varje bild innan sömnaden. Viktigt att man gör exakt likadant på alla bilder bara.
 
Vet inte riktigt vad du avser, men små distorsionsfel orsakade av objektivet tror jag inte korrigeras alls, men om man kör med ganska stort överlapp (25-40 %) blir oftast bara den inre delen av varje bild använd och då löser det sig själv så att säga.

De flesta program jag testat klarar att korrigera bilder tagna med fisheye. Där kan man tala om distorsion :)
Men det beror på vilket projektionstyp man väljer i stitchingprogrammet. Vad jag vet finns ingen inställning för för vanlig distorsion.

Annars är Magnus förslag bra, att korrigera varje bild innan sömnaden. Viktigt att man gör exakt likadant på alla bilder bara.

Det oklart tänkta blir det oklart formulerade :)

Det jag tänkte på, men helt glömde att nämna, var just detta att man ju ofta gör panoraman med fisheye. Vilket i sin tur fick mig att fundera om programmen då också var bra på att hantera den mer måttliga distorsion som vanliga (mer eller mindre) raktecknande objektiv har.

Men det handlar ju som sagt också om olika typer av projektioner vilket jag helt glömde bort. Oklar tankegång som sagt ...

Men det låter som om man kan uppnå bäst resultat för rak projektion om man använder objektiv med så lite distorsion som möjligt och/eller efterbearbetar bort den innan man skarvar ihop bilderna.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar