Annons

Foton ser olika ut i olika program -- CameraRAW, iView MediaPro3.

Produkter
(logga in för att koppla)

klinga64

Medlem
Hej - undrar lite över varför mina RAW bilder ser olika ut i olika program. Jag för över mina RAW bilder ifrån min kamera Nikon D80 till -iView MediaPro3- och där ser bilderna ut som när jag tog bilderna med samma vitbalans/exponering o så vidare / de stämmer överens med bilden jag fotade.
Men när jag sedan öppnar RAW bilderna i Adobe Camera RAW så är det helt andra inställningar och det är svårt att få bilden som den såg ut i kameran eller i iView MediaPro3 eller i verkligheten. Visst kan man få RAW bilden lik igen men det kräver arbete och blick - ska det vara så eller finns det något som jag missat i Camera RAW.

När jag använder Nikons Capture NX så ser bilden likadan ut där som i iView MediaPro3 och som i kameran när jag fotade och då kan jag lättare gå vidare till CS3 och arbeta med bilden.
 
Det beror nog på att en råfil inte är en bild. Filen är "sensorsignalen" direkt från kamerans bildsensor, alltså det råmaterial som kameran använder för att göra en jpg-bild av.

Dessutom sparas lite extrainfo i råfilen: EXIF-info som slutartid, bländare osv, och även en mycket liten jpg-bild som brukar användas vid förhandsvisning.

För att visa en stor bild *måste* det program man använder alltså "tolka" råfilen. Olika program tolkar den på olika sätt, helt enkelt.
 
OK - men då blir det väldigt svårt om man tex använder Camera RAW i CS att få en "sensorsignal" som efterliknar den man ville få fram vid tagningen. En del bilder hittar jag aldrig "tillbaks" till.
Men använder nu också Nikons Capture NX där det inte skiljer mycket ifrån "sensorsignalen".
 
Det finns ju en mängd parametrar att ställa för hur kameran skall skapa jpg-bilden. Kameratillverkarens egna råkonverterare kan förmodligen läsa de parametrarna, och använda dem. En råkonverterare som inte har tillgång till de parametrarna måste gissa, och då kan det ju bli fel.

Just Nikon är kända för att kryptera vitbalansen i sina råfiler, åtminstone från D200. Själv använder jag gammal kamera och gammal råkonverterare, och RawShooter Essentials har inga problem att läsa råfilerna, så de brukar se hyfsade ut (dvs ungefär som jpg-filerna) direkt när jag öppnar dem i RawShooter.
 
Ok - tack för att det blev lite klarare för mig när det gäller det här problemet. Problem o problem men det verkar mera logiskt att ha ett program som inte ändrar för mycket i de "parametarar" som du berättar om.
 
Provade just RawShooter Essentials för att se hur den tolkar mina RAW filer men den vägrade att ens öppna mina NEF RAW filer. Så det blir att leta vidare i djungeln av program. Som sagt var så har jag Nikons NX program, men den är seg.
Undrar hur andra gör när de öppnar sina RAW filer i tex CS Camera RAW för att få en bra inställning som liknar den "sensorsignal" som fanns från början, när man tog bilden? För mig är det rätt så viktigt att slippa sitta och pula fram bilden igen så den liknar orginalet.Men det verkar inte vara ett problem för så många här, konstigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.