Annons

Foton på människor

Produkter
(logga in för att koppla)
Sant, jag har ett stort antal sk. straight:a polare som gick i paraden.

Det bör göra att DIs förmodade argument om dokumentation om förväntade problem pga. sexuell läggning faller ganska tunn. - Men eftersom jag arbetar med frågor som rör PUL och DI till vardags, är jag säker på att det kan finnas gråsoner som DI kan bråka om - därför ska man nog vara extra försiktig när det gäller PRIDE, höger/vänsterextrema manifestationer etc.

Har funderat runt mina bilder här på forumet som bl.a. innehåller transsexuella etc - men som diskussionen i det forumet gått - bör man vara ganska medveten om att om man går i tåget finns STOR risk att man blir fotograferad och kanske också publiserad. Och eftersom inga personuppgifter visas bör det vara svårt att klanka ner. Och så finns det ju kontaktuppgifter till fotografen som kan ta bort bilderna om någon känner sig kränkt.

Bengt - Hetro besökare till Pridefestivalen och betraktare till både höger/vänsterextrema samlingar.

Ang Datainspektionens tolkningar av PUL så har den förhoppningsvis nyanserats lite mer sedan år 2000 (då den där artikeln jag länkade till skrevs).

Det skulle vara intressant om Ulf Widebäck vidhåller sin åsikt idag att bilden på de (till synes) ortodoxa judarna är en känslig personuppgift, bara för att de bär sådana kläder. Jag ser ivartfall vissa likheter med en personbild som antyder "avvikande" sexuell läggning; nog skulle DI med samma logik gott kunna klassa även en sådan som känslig personuppgift.

Men det är en hypotetisk diskussion, det är inget brott mot PUL förrän det verkligen prövats av DI och av dem ansetts strida mot PUL, och - antar jag - en domstol har sagt sitt i saken. Så långt kommer det inte att gå, om någon skulle lägga upp en bild från Pride här och den avbildade nu skulle misstycka.

Så - in med fler Pride-bilder alltså.

clindh skrev:
Jag ser ivartfall vissa likheter med en personbild som antyder "avvikande" sexuell läggning; som jag ser det skulle DI med samma logik gott kunna klassa även en sådan som känslig personuppgift.

Det skulle vara intressant om DI kom med ett beslut där man klassar HBT-personer som avvikande. DI vs DO? ;)

Men det är en hypotetisk diskussion, det är inget brott mot PUL förrän det verkligen prövats av DI och av dem ansetts strida mot PUL, och - antar jag - en domstol har sagt sitt i saken.

Hypotetisk - men intressant. Och även om DI är belamrat med puckade tjänstemän har vi en och annan intelligent åklagare och domstolar som inte bara består av torskar. Vad DI tycker bryr vi oss inte om så länge de inte kan backa sina åsikter med vägledande beslut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar