Annons

foton i dödsbo

Produkter
(logga in för att koppla)
Såvitt jag vet så måste dom bestrida testamentet, alltså hävda att testametet ej är korrekt bevittnat eller liknande.
Det är nog ganska vanligt, en person jag kände (utan barn eller syskon)hade skrivit testamente till 100% förmån för en inneboende och det förargade syskonen till hans döda mamma. Det blev dyrt för dom med advokatkostnaderna, för testametet var korrekt utfört. Och tråkigt för alla parter för det tar tid...
 
red-top skrev:
OK - men det tycks mig fortfarande, som det inte är fotograferingen, som är huvudfrågan - eller?
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.

PS F.ö. - är detta en FS-fråga under 'Lag, moral och etik' - bättre i 'Fritt forum'...? DS

jo det är just fotograferingen i dödsboet som är huvudfrågan, om dom har gjort nåt olagligt när dom gick in och fotade. vilket det är troligt att det är dom som gjort. sen har ju diskussionen halkat in lite på bakgrunden till deras agerande och varför jag undrade....
 
Bofoto2 skrev:
Såvitt jag vet så måste dom bestrida testamentet, alltså hävda att testametet ej är korrekt bevittnat eller liknande.
Det är nog ganska vanligt, en person jag kände (utan barn eller syskon)hade skrivit testamente till 100% förmån för en inneboende och det förargade syskonen till hans döda mamma. Det blev dyrt för dom med advokatkostnaderna, för testametet var korrekt utfört. Och tråkigt för alla parter för det tar tid...

ja....men går det så att det går till rätten och dom får betala allt så kommer jag att få väldigt svårt att sluta skratta :)
 
Henrik_L skrev:
ja....men går det så att det går till rätten och dom får betala allt så kommer jag att få väldigt svårt att sluta skratta :)

Hej Henrik

Kan förstå att det känns jobbigt. Men att bestrida ett korrekt utfört testamente är dyr och nästan hopplös uppgift.

Får hoppas att hans kusiner är tillräckligt smarta att inse detta eller så kommer dom nog att göra detta efter några feta advokat räkningar senare :)

Kolla upp med hem försäkrings bolaget vad är det som gäller i rätts skyddet om ni blir tvungna att ta in jurister i processen.

Vad jag kan se så är det enda dom kan ställa till med är massa trubbel och fördröja arvskiftet.
 
fredrikru skrev:
Hej Henrik

Kan förstå att det känns jobbigt. Men att bestrida ett korrekt utfört testamente är dyr och nästan hopplös uppgift.

Får hoppas att hans kusiner är tillräckligt smarta att inse detta eller så kommer dom nog att göra detta efter några feta advokat räkningar senare :)

Kolla upp med hem försäkrings bolaget vad är det som gäller i rätts skyddet om ni blir tvungna att ta in jurister i processen.

Vad jag kan se så är det enda dom kan ställa till med är massa trubbel och fördröja arvskiftet.
Lite off topic, men i min kamp för ett riktigt språk måste jag påpeka att du har glömt något enstaka mellanslag. Du menar väl "arvs skiftet" i stället för "arvskiftet"?
---/Thomas
OBS: Det vara tvärt om jag menar: advokaträkningar, hemförsäkringsbolaget och rättsskyddet ;-)
 
fredrikru skrev:
Hej Henrik

Kan förstå att det känns jobbigt. Men att bestrida ett korrekt utfört testamente är dyr och nästan hopplös uppgift.

Får hoppas att hans kusiner är tillräckligt smarta att inse detta eller så kommer dom nog att göra detta efter några feta advokat räkningar senare :)

Kolla upp med hem försäkrings bolaget vad är det som gäller i rätts skyddet om ni blir tvungna att ta in jurister i processen.

Vad jag kan se så är det enda dom kan ställa till med är massa trubbel och fördröja arvskiftet.


Hej!

tack för svaret. jotack! såna där människor ska bara klämmas åt och det rejält! det blir att ringa försäkringsbolaget direkt på måndag då! tack för det tipset!
 
Henrik_L skrev:
jo det är just fotograferingen i dödsboet som är huvudfrågan, om dom har gjort nåt olagligt när dom gick in och fotade. vilket det är troligt att det är dom som gjort.

Som du skrev i inlägget ovan har dom tillgång till nyckel till dödsboet. Huvudfrågan här måste vara vad som avtalades med dom när dom fick nycklarna. Själva fotograferingen i sig är inget brott då det inte handlar om ett "skyddsområde".
 
dom har mer eller mindre tvingat till sig nycklaran för att kunna dokumentera dödsboet i egen fördel. vi fick reda på att vi kunde bli ersättningskydliga om vi inte gav dom nycklarna, boupptecknigen var inte ens klar då och dom är INTE lagliga arvingar så länge testamentet finns. Dom har därefter utan att fråga satt i pluggar i låsen så att bara dom kommer in, antagligen. det kan fasen inte vara lagligt att fota där.....all rättvisa och sunt förnuft säger annorlunda fast det är det ju lite si och så med här i världen
 
Det är svårt att tänka sig att de får gå in i ett dödsbo innan bouppteckningen gjorts. Verkar vara en konstig orsak ni lämnat ifrån er nycklarna på. Och att göra så bara de kommer in när de inte står närmast som arvingar måste också vara ett lagbrott. Det borde vara lämpligt att göra en dragning för polisen och se om det är olagligt. Det låter konstigt att ni skulle bli ersättningsskyldiga om ni inte lämnar ut nycklar. Men det är ju framförallt att de gått in i dödsboet och att de smusslat med låsen som bör vara olagligt.
Har själv haft en liknande situation och då ansågs det fel att de gått in i dödsboet innan bouppteckningen.

Hoppas det löser sig.
Patric
 
Ett gammalt ordspråk säger

"Gud kommer med döden och djävulen med arvingarna."

Det verkar stämma ännu en gång. Lycka till Henrik!

Per.
 
www.tille.se skrev:
Det är svårt att tänka sig att de får gå in i ett dödsbo innan bouppteckningen gjorts. Verkar vara en konstig orsak ni lämnat ifrån er nycklarna på. Och att göra så bara de kommer in när de inte står närmast som arvingar måste också vara ett lagbrott. Det borde vara lämpligt att göra en dragning för polisen och se om det är olagligt. Det låter konstigt att ni skulle bli ersättningsskyldiga om ni inte lämnar ut nycklar. Men det är ju framförallt att de gått in i dödsboet och att de smusslat med låsen som bör vara olagligt.
Har själv haft en liknande situation och då ansågs det fel att de gått in i dödsboet innan bouppteckningen.

Hoppas det löser sig.
Patric

ja jag tycker med det låter konstigt! det sista jag vill är att bråka med nån men när folk uppför sej så illa man nånsin kan så kan.....vad gör man
 
perstromgren skrev:
Ett gammalt ordspråk säger

"Gud kommer med döden och djävulen med arvingarna."

Det verkar stämma ännu en gång. Lycka till Henrik!

Per.

Per, jag kunde inte sagt det bättre själv. Det är helt otroligt hur folk kan bli bara för pengar :( Tack för lyckönskningen!
 
Henrik_L skrev:
dom har mer eller mindre tvingat till sig nycklaran för att kunna dokumentera dödsboet i egen fördel. vi fick reda på att vi kunde bli ersättningskydliga om vi inte gav dom nycklarna, boupptecknigen var inte ens klar då och dom är INTE lagliga arvingar så länge testamentet finns. Dom har därefter utan att fråga satt i pluggar i låsen så att bara dom kommer in, antagligen.

Ersättningskyldiga - till vaddå? Det är min spontana fråga. Annars tycker jag det verkar av din beskrivning som att de har gjort sig skyldiga till egenmäktigt förfarande genom att hindra er som lagliga arvingar och anhöriga att få tillträde till bostaden.

det kan fasen inte vara lagligt att fota där.....all rättvisa och sunt förnuft säger annorlunda fast det är det ju lite si och så med här i världen

Lagligt kan det ju mycket väl vara, som påpekats tidigare. Men syftet med bilderna är lite tveksamt, milt sagt. Vill tanterna ifråga använda bilderna för att smutskasta er så gör de sig ju skyldiga också till förtal.

Som anhörig har man all "rätt" att misslyckas med vården av någon närstående. Det kan ju finnas tusen orsaker till att din mor (var det väl?) inte lyckades förändra situationen till det bättre. Det är trist, men så länge det inte varit en medveten strategi eller inträffat som en del av professionell omvårdnad så kan man knappast fällas för det.

Och den fråga som ställdes långt tidigare i tråden är helt klart intressant: Vad gjorde dessa tanter själva?


Även jag kan vara språkpolis: Snälla använd inte ordet dödsbo om en avlidens hem. Ett dödsbo är jämställt med en ekonomisk förening, och man därför gå in i ett dödsbo lika lite som i en balansräkning.

Och sen heter det "arvskifte", utan särskrivning.
 
Kijana skrev:


Och sen heter det "arvskifte", utan särskrivning.
Mitt försök till ironi framgick kanske inte. "arvskifte" var i stort sett det end ord ursprungsskribenten inte lyckats dela på.

Jag håller med om din beskrivning av dödsb.

---/Thomas
 
ARV.. lockar fram djävulen inom en.... ett Ha-begär, penga-begär. Hade det varigt en helt utfattig, missbrukare/uteliggare så hade ingen dykt upp. Men nu finns det pengar på kontot och då slåss man med näbbar och klor får att roffa åt sig vad man kan och man bryr sig inte om den avlidnes siste önskan, genom sitt testamente. Man tror sig ha rätt till den avlidnes egendom genom att byta lås hindra den rättmättige. Nä, fy fan.

Känner igen detta från min egen släkt och jag avskyr sådant., roffa åt sig på andras bekostnad

Jag har själv redan nu bestämt mig för att den dag då min mor "trillar av pinnen" så ska allt rättvist och i samförstånd fördelas mellan mig och min bror Och helt utan inbördes rivalitet delas lika så som vi då för tillfället känner.
Eller så som vår mor önskar genom sitt testamente.

Min mor är kanske inte rik på pengar och saker.... men hon är rik på erfarenheter, lyster och visdom och det räknas minnsann till det yttersta.
Fy vad vackar ord jag spred ;)

...och rent ut sagt - FY FAN FÖR HA-GALNA TYPER SOM BARA SER TILL SITT EGET BÄSTA ISTÄLLET FÖR DEN AVLIDNES.

Det finns inte ord så det räcker till åt detta forum !!!

Ge mig deras adresser så ska jag vrida om deras näsor!
 
Jag tänker se till att det inte finns nåt att slåss om den dagen jag själv trillar av pinn :) Hoppas jag hinner sätta sprätt på rubbet innan den dagen kommer :)
 
PITCH skrev:
ARV.. lockar fram djävulen inom en.... ett Ha-begär, penga-begär. Hade det varigt en helt utfattig, missbrukare/uteliggare så hade ingen dykt upp. Men nu finns det pengar på kontot och då slåss man med näbbar och klor får att roffa åt sig vad man kan och man bryr sig inte om den avlidnes siste önskan, genom sitt testamente. Man tror sig ha rätt till den avlidnes egendom genom att byta lås hindra den rättmättige. Nä, fy fan.

Känner igen detta från min egen släkt och jag avskyr sådant., roffa åt sig på andras bekostnad

Jag har själv redan nu bestämt mig för att den dag då min mor "trillar av pinnen" så ska allt rättvist och i samförstånd fördelas mellan mig och min bror Och helt utan inbördes rivalitet delas lika så som vi då för tillfället känner.
Eller så som vår mor önskar genom sitt testamente.

Min mor är kanske inte rik på pengar och saker.... men hon är rik på erfarenheter, lyster och visdom och det räknas minnsann till det yttersta.
Fy vad vackar ord jag spred ;)

...och rent ut sagt - FY FAN FÖR HA-GALNA TYPER SOM BARA SER TILL SITT EGET BÄSTA ISTÄLLET FÖR DEN AVLIDNES.

Det finns inte ord så det räcker till åt detta forum !!!

Ge mig deras adresser så ska jag vrida om deras näsor!


så jäkla bra skrivet! jag har absolut inget problem med att dela med mej. men när människorna börjar sprida hemska smutskastelser omkring sej bara för att få arvet själva då jäklar ska dom ha en stämning istället. själv är jag inte ett dugg glad över arvet. jag saknar bara han som dog.
 
Kijana skrev:
Ersättningskyldiga - till vaddå? Det är min spontana fråga. Annars tycker jag det verkar av din beskrivning som att de har gjort sig skyldiga till egenmäktigt förfarande genom att hindra er som lagliga arvingar och anhöriga att få tillträde till bostaden.



Lagligt kan det ju mycket väl vara, som påpekats tidigare. Men syftet med bilderna är lite tveksamt, milt sagt. Vill tanterna ifråga använda bilderna för att smutskasta er så gör de sig ju skyldiga också till förtal.

Som anhörig har man all "rätt" att misslyckas med vården av någon närstående. Det kan ju finnas tusen orsaker till att din mor (var det väl?) inte lyckades förändra situationen till det bättre. Det är trist, men så länge det inte varit en medveten strategi eller inträffat som en del av professionell omvårdnad så kan man knappast fällas för det.

Och den fråga som ställdes långt tidigare i tråden är helt klart intressant: Vad gjorde dessa tanter själva?


Även jag kan vara språkpolis: Snälla använd inte ordet dödsbo om en avlidens hem. Ett dödsbo är jämställt med en ekonomisk förening, och man därför gå in i ett dödsbo lika lite som i en balansräkning.

Och sen heter det "arvskifte", utan särskrivning.



jo det var så att vi hade lovat våran vän när han levde att absolut inte släppa in hans kusiner i huset. så vi hade nyckeln dit. och när han hade dött var hans kusiner snabba med att komma hem till oss och i fullt vredesmod hota oss med juridiska åtgärder om vi itne gav dom den. vi vägrade och ringde sen begravningsbyrån tror jag det var. dom sa att om vi vägrade och hade kvar nyckeln och sen nåt blev förstört där skulle vi vara tvugna att betala. så dom fick ta nyckeln och hade då senare satt i pluggar i låsen.

dom har redan smutskastat oss med bilderna. dvs påstått i en stämning att det var vårat fel att han hade bott i sån misär. grejjen är den att vi inte fick städa där, han ville klara sig själv och sa att "om jag vill ha det såhär får jag inte ha det så då" och min mor hade inte kunnat heller den sista tiden eftersom hon varit sjuk och haft jättedålig balans så hon knappt kunnat gå utan rullator

dessa tanter har enligt sig själva handlat till 100 % för att han ska få det bra. han själv var av en helt annan åsikt och många andra med vad jag har hört. och som dom har behandlat mig och min mor så tror jag på honom till 100 %. om man säger såhär, värre anklagelser än det dom kom med kan man knappast komma med.
 
Hej

Glöm inte att dokumentera allt med datum och tid. Det underlättar för er om det blir senare processer.

Läste tidningen att det var en tjej som blev fälld för ärekränkning när hon påstod att en lärare tafsade på henne. Hon fick böta 30.000 och betala rättegångs kostnaderna på 90.000kr........

Kolla denna länk

http://www.alden.se/dodsboallmbest.htm

Mvh
Fredrik
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.