Stenis har också fått lära sig att man nu kan filma och ta stillbilder samtidigt. Något som förstås är helt galet, så jag lägger inte så stor vikt kring detta ...
Anders, skriver du inte i fel forum nu? Tror du någon annan här än du begriper vad du talar om??
Anders, framtiden tillhör barnen av alla åldrar som är öppna för den och inte sitter fast i en platt och statisk världsbild. Både mina barnbarn och alla andra små barn (utom de som lider av utvecklingsstörningar) är öppna för det nya, kreativa och nyfikna på att lära sig nya saker varje dag. De är lyckligtvis jag också trots att jag fyllt 68.
På TED Talks (som kanske finns i din telefon också rent av) är ett av de populäraste talks:en Ken Robinsson "Skolor dödar kreativiteten". Se gärna den. Där diskuterar han hur små barn föds med upptäckarglädje och kreativitet och att de testar precis allt. Sen efter en tid motsvarande den i Grundskolan ungefär, så har de flesta tappat både mycket av sin kreativitet och sin upptäckarglädje och istället lärt sig att slå på autopiloten (som gör att man slipper tänka).
Redan i maj 2014 (nära fyra år sedan) skrevs följande då 4K filmkameran F55 tydligen var alldeles ny:
http://resourcemagonline.com/2014/05/cinephotography/38665/
The F55 takes this convergence of still and video to the next level, even though it is, really, a dedicated digital motion picture camera. No matter, I’ve found it allows me to not only shoot the highest quality 4K footage, but it allows me to then pull stills of sufficient resolution, directly from the video files, that I could then publish in a magazine. This isn’t possible with any DSLR. You might be thinking, but wait, the resolution of the F55’s sensor equates to only about 10 MP, apples to apples. Perhaps, but a few years back when I was still shooting Kodak film for work, my only digital camera was the small Leica point and shoot mentioned above. It wasn’t unusual for me, though, to submit files from that camera to magazines. And not once did I receive a complaint; they reproduced onto the printed page just fine.
Som alla vet nu efter att fyra år gått, finns inte bara 4K i vanliga "stillbildkameror" utan 4K har nu utvecklats i exv. den snabba A9 med sin stackade FF-censor, så pass att man fått bort de mesta av barnsjukdomarna med distorsion p.g.a. motivens rörelser. Nya sensorer som stöder användning av riktiga globala slutare är på väg. Så de förutsättningar för att dra stillbilder som inte fanns där tidigare både av detta skäl men även av upplösningsskäl (det fanns ju bara HD i stillbildkameror då) gäller inte längre.
Många fotografer som börjat komplettera med video när proletariseringstrycket ökat på de rena stillbildsfotograferna kommer driva utvecklingen av både verktyg, arbetsprocesser och marknadserbjudanden till sina kunder när det gäller Cinephotography. De som lär sig att spela även på den marknaden kommer ha en fördel framför de som inte vill eller förmår att anpasa sig till utvecklingen eller om ni så vill inte förmår se möjliga möjligheter. Det här är inte lösningen på allt men det ger fler möjligheter åt de som ser ett värde i dem.
Jag tycker att jag är här själv redan. Ibland har man ju bara filmat men skulle gärna ha en stillbild ur en film om det gick. Nu finns möjligheter till detta men det kräver säkert ett visst mått av labbande om man verkligen vill bryta ur en bild ur videon man tagit och lagra den i exv. TIFF eller JPEG. I en nära framtid så kanske t.o.m. kvaliteten på bilder tagna ur egna videofilmer blir så bra direkt i vår 4K/UHD-TV att de flesta mer än väl är nöjda med det. Då kommer nog många att avstå från att spara ut bilderna i egna stillbild-filer t.o.m. Jag har svårt att se att våra RAW-konverterare inte skulle innehålla verktyg för detta också på lite sikt men idag kanske man måste skaffa sig dedikerade program för detta. Jag ska börja med Sonys Catalyst Brows som jag laddar ner just nu. Nu börjar Cinephotography för mig också och mina 4K-filmer.