Annons

Fotomässan 2018

Produkter
(logga in för att koppla)
A7an fanns att klämma på varje fall i lördags. Vi gick en en Sony representant och han tag fram en. Men själva mässan var inge vidare. Inga fotoböcker öht att köpa, var mer som en stor rese agentur. Stor risk att jag inte återvänder till fotomässan på ett par år.

Lyssnade du inte på några föredrag? Det fanns ju massor av föredrag på mässan.

En förklaring till att det inte var fotoboksförsäljning är kanske att Fotomässan krockade med Fotoboksdagen på Hilton Slussen i Stockholm.

Scandinavian Photo såg jag ingen monte ifrån utan några gick och sa att dom hade kvälls öppet i nya butiken.

Scandinavian hade en stor monter. Men de sålde inga prylar på plats rent fysiskt utan la beställningar i sitt system till mässpris.
 
Det var ju konstigt, när jag och en vän var förbi Sony-montern igår fick vi klämma och känna på en A7 III... den kanske var på vift delar av dagen idag?

Ja det är verkligen konstigt. Jag undrade om jag kunde få en A7 III-folder och om de inte hade någon A7 III och det måste varit en lätt förvirrad Sony-representant som svarade mig med något att kameran ju var så ny att de inte hade fått några ex till utställningen. Jag nöjde mig med det och tog en A9-folder och pratade med en kines som tydligen var deras bästa tech-kille om AF i Sonys A7 III-kameror och A9 inte minst. Jag var väl där vid 11:30-tiden på fredagen.
 
Senast ändrad:
Det torftigaste mässan jag varit på, alla utställare håller igen eller dyker inte ens upp. Inga pompösa plåtningar på en t.ex snygg bil eller dylikt, inga roliga happenings/events alls som drar intresse till sig. Färre föreläsningar men man kunde ju "boka en fika med en fotograf". Vad är det, är det istället för en föreläsning men du får betala 95kr extra ??
Helt enkelt en Värdelös mässa, tyvärr!
 
Ja det är verkligen konstigt. Jag undrade om jag kunde få en A7 III-folder och om de inte hade någon A7 III och det måste varit en lätt förvirrad Sony-representant som svarade mig med något att kameran ju var så ny att de inte hade fått några ex till utställningen. Jag nöjde mig med det och tog en A9-folder och pratade med en kines som tydligen var deras bästa tech-kille om AF i Sonys A7 III-kameror och A9 inte minst.

Ahh. Intressant!

Då fanns det ändå tekniskt kunniga representanter på plats från tillverkarna på mässan att diskutera med och kunna ställa riktiga frågor till. Bra att det inte bara var reklamfoldrar och PR-människor, som är ganska ointressanta (tycker jag iaf.).
 
Då fanns det ändå tekniskt kunniga representanter på plats från tillverkarna på mässan att diskutera med och kunna ställa riktiga frågor till. Bra att det inte bara var reklamfoldrar och PR-människor, som är ganska ointressanta (tycker jag iaf.).

Det finns ofta produktchefer eller produktspecialister som är kunniga om sina produkter och som dessutom för vidare synpunkter till huvudkontoren. Det är dessa vi på Fotosidan brukar intervjua.
 
Det finns ofta produktchefer eller produktspecialister som är kunniga om sina produkter och som dessutom för vidare synpunkter till huvudkontoren. Det är dessa vi på Fotosidan brukar intervjua.

Låter mycket bra! :)

Det är då det är lite nytta tycker jag och berättigande med denna typen av mässor.

Produktblad kan man lika gärna, eller faktiskt mycket hellre, ladda ner direkt på nätet.
 
Låter mycket bra! :)

Det är då det är lite nytta tycker jag och berättigande med denna typen av mässor.

Produktblad kan man lika gärna, eller faktiskt mycket hellre, ladda ner direkt på nätet.

Med tanke på det går att klämma på alla prylar på Scandinavian Photo och andra butiker, och att det finns massor av information på nätet, så tror jag att Fotomässan ska utveckla kunskapsdelen mer framöver.

Photo Plus-mässan i New York är till ytan mindre än Fotomässan i Stockholm. Den stora behållningen är det finns upp emot 500 olika seminarier att besöka (lite osäker på siffran). Där köper man särskild seminariebiljett och kan verkligen fördjupa sig kring olika motivområden. Seminarierna håll i mer lämpliga lokaler.
 
Med tanke på det går att klämma på alla prylar på Scandinavian Photo och andra butiker, och att det finns massor av information på nätet, så tror jag att Fotomässan ska utveckla kunskapsdelen mer framöver.

Photo Plus-mässan i New York är till ytan mindre än Fotomässan i Stockholm. Den stora behållningen är det finns upp emot 500 olika seminarier att besöka (lite osäker på siffran). Där köper man särskild seminariebiljett och kan verkligen fördjupa sig kring olika motivområden. Seminarierna håll i mer lämpliga lokaler.

Det tror jag också kan vara en jätteintressant väg att gå framöver. Att integrera med outdoor / upplevelseindustrin behöver ju inte heller vara fel. Det finns många fotografer som tappar sug- och motivation och inspel som visar på alternativ ut ur den är väl alla hedervärda kan jag tycka.

Det finns ju även ett antal aktörer som ger riktade kurser utanför mässor men seminarier kan ju vara verkligt bra som intresseväckare och inkörsport till fördjupning. Scandinavian gör ju sånt också och det gör väl även Fotografiska precis som Fotosidan och många fler än de.

Men jag tycker faktiskt att tillverkarna också har ett visst ansvar mot sina kunder specifikt när det gäller deras egen teknik. Jag tycker inte alltid att de tar det. Det finns mängder av funktioner som många användare inte använder för att de helt enkelt inte är medvetna om att de finns en gång. Alla funktioner ligger inte utlagda så de kan kontrolleras från standardgränssnittet (och ska inte heller) utan måste dessutom konfigureras. Det är ca 7:1 idag i Sonys nya kameror mellan möjliga val och det antal knappar man kan lägga ut funktionerna på.

Jag tycker både Sony och andra kunde ansträngt sig lite mer än de gjorde på den här mässan. Det känns inte särskilt kreativt längre att bara ställa fram ett antal bord med ett antal aktuella kameror på och i bästa fall en vägg med några foldrar på. Jag tror att många nog längtar efter lite förnyelse. Av vad jag såg så var det nog bara Olympus som tog detta på allvar av kameratillverkarna.
 
Stenis har också fått lära sig att man nu kan filma och ta stillbilder samtidigt. Något som förstås är helt galet, så jag lägger inte så stor vikt kring detta ...

Anders, skriver du inte i fel forum nu? Tror du någon annan här än du begriper vad du talar om??

Anders, framtiden tillhör barnen av alla åldrar som är öppna för den och inte sitter fast i en platt och statisk världsbild. Både mina barnbarn och alla andra små barn (utom de som lider av utvecklingsstörningar) är öppna för det nya, kreativa och nyfikna på att lära sig nya saker varje dag. De är lyckligtvis jag också trots att jag fyllt 68.

På TED Talks (som kanske finns i din telefon också rent av) är ett av de populäraste talks:en Ken Robinsson "Skolor dödar kreativiteten". Se gärna den. Där diskuterar han hur små barn föds med upptäckarglädje och kreativitet och att de testar precis allt. Sen efter en tid motsvarande den i Grundskolan ungefär, så har de flesta tappat både mycket av sin kreativitet och sin upptäckarglädje och istället lärt sig att slå på autopiloten (som gör att man slipper tänka).


Redan i maj 2014 (nära fyra år sedan) skrevs följande då 4K filmkameran F55 tydligen var alldeles ny:

http://resourcemagonline.com/2014/05/cinephotography/38665/

The F55 takes this convergence of still and video to the next level, even though it is, really, a dedicated digital motion picture camera. No matter, I’ve found it allows me to not only shoot the highest quality 4K footage, but it allows me to then pull stills of sufficient resolution, directly from the video files, that I could then publish in a magazine. This isn’t possible with any DSLR. You might be thinking, but wait, the resolution of the F55’s sensor equates to only about 10 MP, apples to apples. Perhaps, but a few years back when I was still shooting Kodak film for work, my only digital camera was the small Leica point and shoot mentioned above. It wasn’t unusual for me, though, to submit files from that camera to magazines. And not once did I receive a complaint; they reproduced onto the printed page just fine.

Som alla vet nu efter att fyra år gått, finns inte bara 4K i vanliga "stillbildkameror" utan 4K har nu utvecklats i exv. den snabba A9 med sin stackade FF-censor, så pass att man fått bort de mesta av barnsjukdomarna med distorsion p.g.a. motivens rörelser. Nya sensorer som stöder användning av riktiga globala slutare är på väg. Så de förutsättningar för att dra stillbilder som inte fanns där tidigare både av detta skäl men även av upplösningsskäl (det fanns ju bara HD i stillbildkameror då) gäller inte längre.

Många fotografer som börjat komplettera med video när proletariseringstrycket ökat på de rena stillbildsfotograferna kommer driva utvecklingen av både verktyg, arbetsprocesser och marknadserbjudanden till sina kunder när det gäller Cinephotography. De som lär sig att spela även på den marknaden kommer ha en fördel framför de som inte vill eller förmår att anpasa sig till utvecklingen eller om ni så vill inte förmår se möjliga möjligheter. Det här är inte lösningen på allt men det ger fler möjligheter åt de som ser ett värde i dem.

Jag tycker att jag är här själv redan. Ibland har man ju bara filmat men skulle gärna ha en stillbild ur en film om det gick. Nu finns möjligheter till detta men det kräver säkert ett visst mått av labbande om man verkligen vill bryta ur en bild ur videon man tagit och lagra den i exv. TIFF eller JPEG. I en nära framtid så kanske t.o.m. kvaliteten på bilder tagna ur egna videofilmer blir så bra direkt i vår 4K/UHD-TV att de flesta mer än väl är nöjda med det. Då kommer nog många att avstå från att spara ut bilderna i egna stillbild-filer t.o.m. Jag har svårt att se att våra RAW-konverterare inte skulle innehålla verktyg för detta också på lite sikt men idag kanske man måste skaffa sig dedikerade program för detta. Jag ska börja med Sonys Catalyst Brows som jag laddar ner just nu. Nu börjar Cinephotography för mig också och mina 4K-filmer.
 
Tack Magnus och Martin för allt ni delat från mässan, har på detta vis trots influensa kunnat känna lite mäss-stämning. :).

Håller med er som tycker Canon borde varit på plats. Kanske har de tröttnat på frågorna kring när deras första spegellösa fullformatare kommer och hur de ser på konkurrensen ;). Skämt och sidor, de har deklarerat varför men ett litet bås kunde de allt kostat på sig. Hoppas de ändrar sig framöver.
 
Jag såg att det är Fotomässa nu 2-4 december 2022. ...
Men ingen kommentar i fotoklubben och jag ser inget varken på fotosidan eller kamera&bild.
Är det nåt jag missat?
 
Jag såg att det är Fotomässa nu 2-4 december 2022. ...
Men ingen kommentar i fotoklubben och jag ser inget varken på fotosidan eller kamera&bild.
Är det nåt jag missat?
Jag var där i dag,inget du missar

Jag var också på fotomässan igår fredag och tyvärr var det en tråkig mässa med väldigt få utställare jämförelsevis med tidigare fotomässor på Stockholmsmässan. Det är lågkonjunktur och det märktes. Fotomässan marknadsfördes innan med att man bl.a skulle få testa på actionfoto, mässan skulle ha någon slags arena där proffs utförde akrobatik eller liknade men detta ändras i marknadsföringen dagen innan till att man skulle få fotografera deltagare på Fitnessmässan intill i en fotoyta speciellt uppmärkt för deltagare från Fotomässan. Detta var som ett skämt! Det som skulle vara "actionfoto" på Fitnessmässan var en yta möblerat som ett större gym med flera roddmaskiner. Den markerade fotoytan var ca 5 kvm stor och framför hade man ställt upp en stor tv-skärm på fot som skymde synfältet rakt fram, så allt kändes väldigt märkligt. Visst blev det action när en gäng människor började tävla i varsin roddmaskin men väldigt tråkigt att fotografera enligt mig.

Kul att fotomässan äntligen var tillbaka efter pandemin men med tråkigt utbud med vilseledande marknadsföring.
 
Senast ändrad:
Jag var där i söndags och blev lite inspirerad. Det berodde antagligen på att jag inte hade höga förväntningar och att det var ett tag sen sist. Bilder fanns från Stockholm fotomaraton, DN, Biofoto och en fotoskola, en hel del tillsammans.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar