Oavsett vad Canon kommit fram till (sannolikt ekonomiska argument) så tycker jag det är lite synd att dom inte ställer ut faktiskt. Det handlar ändå om att visa upp sig, svara på frågor och inte bara för nya kunder utan faktiskt som en bekräftelse riktat till sitt aktuella kundbestånd. Sedan vet jag iofs att mässan är duktiga på att ta BRA betalt för centimetrarna, men en så stor spelare som Canon borde kunna ha överseende med det.
Det måste inte vara en monster-monter med feta tele-objektiv för kung och fosterland. Men något som åtminstone signalerar att man vill träffa sina kunder.
Jag läste idag att inte ens bilmarknaden klarar av att driva ett intresse för bilmässor längre och där finns det ju väldigt mycket mer pengar än i den jämförelsevis betydligt mindre fotovärlden. De skrev att det idag bara finns ca 10 stora bilmässor kvar i världen och att Internet tagit allt mer tagit över mässornas roll.
När jag tänker på Fotomässan och att exv. Canon inte var där, så undrar jag om inte de gör helt rätt om man ändå inte har något nytt och intresseväckande att visa. Om jag vill få tid att känna och klämma på objektiv och kamerahus så är nog Scandinavians nya butik på Vasagatan i Sthlm en betydligt bättre plats än en mässa. Där får man ju hjälp och uppmärksamhet av en intresserad säljare ofta och chansen till det på mässan är betydligt sämre.
Annars kunde ju mässor vara just en plats där man lanserar nyheter men jag som besökte Sony för att kolla på A7 III kunde ju snabbt konstatera att även Sony schabblat grovt för de ju hade varken bemödat sig om att se till att det fanns kameror eller foldrar om A7 III trots att kameran blir tillgänglig i Europa kommande vecka om jag inte läst fel.
Det enda som jag tycker var något att ha var de dragningar jag hamnade på. Jag såg en om en ideell förening som utbildar vildmarksguider i överlevnad och hur man tar hand om skadade. Fina bilder från Patagonien fick man också. Det var bra. Jag är svag för sådana entusiaster som de där killarna.
Annars dominerades ju mässan i år denna dag av något helt annat och det var ju Moderskeppet som helt ockuperat den stora scenen denna dag jag var där (fredag) och jag är egentligen inget större fan av deras böcker men föredragen var bra och väldigt väl besökte. Det jag kollade på mest handlade om bildmanipulation med intressanta historiska bildmanipulationsexempel.
Nää, jag tror inte på någon lysande framtid för Fotomässan och det trots nya grepp som att byta årstid och samköra med den betydligt större Båtmässan. Det roligaste och mest givande för mig var C-hallen med båttillbehör och att träffa en Fotosidan kompis som Bertil Norberg som jobbade i en utställning på Båtmässan av IF-båten. Det skulle inte förvåna mig om detta faktiskt är min sista Fotomässa. Hade den inte gått samtidigt med Båtmässan så hade jag aldrig åkt in från Vaxholm.
Är det inte rätt konstigt med en Fotomässa nästan utan några utställda bilder ändå? Det är ju nästan som om Fotosidan bara skulle bestå av tekniktrådar och ingen skulle visa några bilder de tagit med sina kameror.