Annons

Fotomässan 2006 - ny fotomässa i höst

Produkter
(logga in för att koppla)
Bilder från mässan tagna i fredags...
Alltså Fotomässan som nu 2006! :)

Factory, Nacka Strand

Bilagor

• factoryf.jpg
    factoryf.jpg
    56.4 KB · Visningar: 645
Och bokförsäljare... :)

Och en sammanfattning av mässan!
mycket bra/fina/spännande bilder att titta på!
Många intressanta produkter att titta på,
OCH så finns det bra fika!!! :)

Så, missa inte mässan!!!!

Bilagor

• böckerf.jpg
    böckerf.jpg
    55.6 KB · Visningar: 636
Jag ska till mässan i morgon. Är också nyfiken på foto-sm. Dåligt med info där tycker jag.
Kameran hänger med såklart så det lär bli bilder.

Beklagar sorgen, Graal.

Senast ändrad:
mohei skrev:
Jag ska till mässan i morgon. Är också nyfiken på foto-sm. Dåligt med info där tycker jag.
Kameran hänger med såklart så det lär bli bilder.

Beklagar sorgen, Graal.

Tack för omtanken! Det var en värdig och fin begravning med många vänner som kommit för att ge ett sista farväl. Jag har nog aldrig sett så många gråta förut och inte heller riktigt förstått hur omtyckt han var av sin omgivning.

Vad gäller infon om vinnarna så finns det säkert en tanke bakom; att locka så många nyfikna som möjligt till mässan och det är ju inte fel. Vänta in i det sista med korandet?

Är det någon mer än jag som är besviken på mässan? Nu var jag visserligen rätt tidig, Fredag 11,00, men det ska väl inte spela någon roll.

Utställare som inte har broschyrer i montrarna. Vissa har broschyrer som är feltryckta på olika språk i samma broschyr, saknade leverantörer etc. Utställare som höll presentationer och demonstrationer av sådan urusel kvalitet att jag bara kan gratulera att fotomarknaden säljer sig själv just nu. De enda av de större som jag verkligen gillade var Canons koncept samt Adobes presentationer (bra som vanligt). Nikons monter var kanon men de presentationer som jag deltog i hos Nikon var helt kassa. Dåligt påläst presentatör var nog det bästa omdömmet. Att någon har blivit sjuk är ingen ursäkt. Som betalande besökare kräver jag faktiskt mer. Det måste finnas fler inom Nikon som kan programvarorna. Som det kändes nu skulle vem som helst av oss i publiken kunnat gjort ett bättre jobb.

Men det värsta anser jag nog ändå bildutställningen vara. Kändes som ett hån mot mig som betalande besökare att så många utställare inte var klara i tid. Datumet för öppningsdagen kan inte ha kommit som en överraskning. I många bås stod bilderna ouppackade på golvet medan i andra arbetade man med att i bästa fall hänga upp tavlorna. I vissa andra såg det fortfarande ut som en arbetsplats. Bedrövligt och som sagt ett hån mot mig som betalande besökare.

Att bilderna enligt min smak dessutom var av rätt låg kvalitet i många fall är en helt annan sak. Min konstsmak är min egen och delas förhoppningsvis inte av alla. Jag hittade några konstnärer/fotografer vars verk jag beundrade länge medan andra gick jag bara förbi. Tänk att jag förstår inte storheten i Lars Thunbjorks senaste verk, Blomma. Känns som om han låtit ett barn hålla i kameran. Det beundransvärda är nog uthålligheten. Att bara orka genomföra ett sådant projekt under en så lång tid. Däremot gillade jag bilderna får Iran, minns tyvärr inte fotografen. Eller Hans Strands bilder från Island. Fantastiska bilder men de blir lite tråkigt i längden med så abstrakta bilder från ovan.

Nej, ledningen för denna mässa har mycket att lära av den som genomförs på Elmia. Gör ett studiebesök. Ambitionsnivån var visserligen lovvärd och högre än på Elmia men man nådde inte dit, långt ifrån.

Nu har jag varit nog negativ. Jag är inte en negativ person men trots allt är det så här mina intryck känns. Lite tomt

Mankan

Senast ändrad:
Graal skrev:
Där har jag varit inne hela tiden och sett att en av mina bilder finns med bland de 50 bästa, men ingen info om vinnare finns.
Så här står det på väbbsajten:
'Vinnaren kommer att koras den 10-12 november på Fotomässan på Factory Nacka Strand i Stockholm. Under tiden kommer vi att visa bidragen på den här webbplatsen.'
Dom håller tydligen på i dagarna tre med korandet..?
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.

...nån som har en bild från fotosidans utsällning? Skulle vara kul att se om jag fick med min bild, var lite sen med att skicka in nämligen.

Jag var också på mässan tidigt, gick in kvart över tio i fredags. Jag tyckte det var kul att se alla utställare, men jag gav inte mycket för bilderna som var utställda. Extra plus till Canon som lånade ut många, om inte nästan alla sina objektiv för test och titt, riktigt kul! Hann tyvärr inte (läs missade tiderna) för gratis seminarierna, det hade varit kul. Sen var fotovideos lotteri trevligt, vann ett benro stativ, inte helt fel :D

Har tyvärr inga bilder från utställningarna, ska kolla om jag har något av värde att visa upp sen.

Ja då var segerbildena i foto-SM korade. Tippade faktiskt rätt segerbild i klassen vardagsliv (där jag själv hade en bild uttagen till finalomröstning) men totalt fel i de andra två. Fina bilder var det i alla fall, skulle varit kul att se dom på papper.

Och grattis Tom-Ole! Din bild måste komit högt upp i listan eftersom den visas på Expressens hemsida?

Fina bilder i fotosidans utställning...MEN ..jag tycker att de var bedrövligt uppsatta. Många bilder var halvt om halvt ihoprullade. Kändes lite som om de var uppslängda i alla hast och sedan lämnade åt sitt öde.

Inte en skymt av SM under mina 2 dagar!?

Hej på er Nils och ni andra!
Beklagar Nils.

Var på mässan både igår och idag och hade inte sett något om detta med Foto SM förrän jag kikade i Forumet nu, och då har jag ändå varit två gånger igenom utställningshallen med bilder och flera ggr och kikat i utställningarna mellan mässhall och stora scenen.

En kille som besökte Fotosidans monter idag, frågade en av killarna därom de var de som hade bilden på "killen med korna" på sidan, men de visste heller inget och svarade att vi har en halv miljon bilder på Fotosidan och även jag tyckte frågan verkade komiskt...så ja lite dålig info har det ju varit .(Jag hade heller inte sett bilderna på mässans sida då).

Mässans innehåll har varit toppen, men överlag var det lite dåligt skyltat om i vilka lokaler seminarierna ägde rum, var stora scenen var etc etc. Nycklar saknades för föreläsarna när de skulle in i lokalerna och vissa funktionärer visste inget, så visst finns mer att göra, men jag är ändå mycket nöjd!

Seminarierna höll hög klass tyckte jag och utställningen också även om jag kan hålla med om att det var synd att allt inte var uppackat fredag, ens klockan 17.00 när jag var där och tittade.
Ambitionerna att ha bredd kanske översteg möjliheten att hinna hänga allt i tid. Antar att man inte haft mycket tid på sig att hänga allt från det att man kom in i lokalerna. Idag Lördag till lunch hängde dock de allra flesta verken på plats.(Pieter ten Hopens hade tydligen försvunnit på flyget och esattes av ett bildspel, men det må väl vara ok för oss, värre för honom.)

Om barnsjukdomana försvinner till nästa år kommer det att bli en toppenmässa!

Mankan G skrev:
Men det värsta anser jag nog ändå bildutställningen vara. Kändes som ett hån mot mig som betalande besökare att så många utställare inte var klara i tid. Datumet för öppningsdagen kan inte ha kommit som en överraskning. I många bås stod bilderna ouppackade på golvet medan i andra arbetade man med att i bästa fall hänga upp tavlorna. I vissa andra såg det fortfarande ut som en arbetsplats. Bedrövligt och som sagt ett hån mot mig som betalande besökare.
Det där är ju riktigt illa.. Klart att alla bilder ska vara hängda och klara när mässan börjar. Man betalar ju trots allt för det!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar