Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoljus ??

Produkter
(logga in för att koppla)
Blixtskon är ingen blixtsko i vanlig bemärkelse på 707an. Det är endast ett fäste för att hålla i blixten. Det sitter inga kontakter i den. Signalerna till blixten får den genom en synksladd. Du hittar uttaget för denna sladd på högersidan strax under blixtskon. Har för mig att det står ACC eller nåt i den stilen på luckan. Det gäller att du hittar en synksladd med rätt kontakt bara så ska det inte vara några problem.

Lycka till!

B-ljus

Jag använder lampor en del.
Jag har samma belysning som jag använder när jag videofilmar. Div. diverse 500 - 100W lampor.
Det funkar bra!
Kolla på www.picturethis.nu
Nästan alla inomhus bilder är tagna i B-ljus.
Då har jag 400ASA film och stativ.

Är det färgfilm så har jag ett blåfilter på lampan, alt. kameran, helt OK!

Det är väl bara att höra med återförsäljaren, så man får rätt grejer, det är nog inga problem. Problemet börjar dock när allt är ihopsatt och man ska börja skjuta, kan nog bli lite roliga bilder till en början.

Är ljus mätare ett måste när man skuter blixt ? Hur funkar dom ?

*från en som kan nada om blixt*

// Johan

Japp, du måste ha en blixtkunnig ljusmätare.

Min funkar som vanlig ocså. Polaris köpte jag för under 4000:-. Se Foto tidningen för annons.

Photax har en billigare sak, vet inget om den.

Man trycker in en knapp, skjuter en blixt och får dommen. Tid vid viss bländare.

Den kan iof även lösa ut blixten om man har extra PC kabel.

Roine

Fattar inget om sådana siffror (än). Så det är grekiska för mig just nu *L* Men jag får väl ta hem ngn som lär en i början, är nog lika bra.

*tack Roine*

// Johan

Hej

Kör du digitalt är det ju billigt att misslyckas.

Jag har förmånen att min kamera även har videoutgång, så jag körde in signalen i scartkontakten. tog porträtt av kompisens dotter, vi tittade på TV:n, förundrades av resultatet, flyttade på nått osv.
Du kan se resultaten längst ner i listan av ämnen på min web, porträtt heter valet. Inte helt bra, men vad göra...

Jaja... en sådan video utgång finns det på min nuvarande, och jag blir förvånad om det inte finns på min kommande 707:a. Det är ju en praktisk liten rolig detalj.

*ska kolla det du*...

// Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar