Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoleverantör som kan göra bra inskanning av negativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

hycket

Ny medlem
Jag lämnade in dia för scanning till Fromholtz foto i Linköping.Jag blev dock besviken att dia bilderna bara var inscannade i 2 megapixel upplösning jag påpekade detta men de scannar bara in i denna upplösning.Jag skickade då samma bilder till Qpix de scannade in bilderna i 10 megapixel men bilder var suddiga och färgerna såg sämre ut än de från Fromholtz foto.Jag scannade även in några dia från en Epson 1640 flatbäddsacnner med dia lock:Den är lite till åren så upplösningen håller inte samma standard som dagens flatbädd scannrar,men jag scannade in dia i 3,17 megapixel upplösning och jämfört med den scanning som Fromholtz foto gjorde så syns det tydlig att den är skarpare(2 megapixel) så verklig upplösning ligger nog kring 1 megapixel för Epson 1640 scanner.....

Se mitt bildalbum för de olika scanningarna.

Så nu min fråga var kan jag lämna in negativ/dia för scanning och få minst 10 megapixel upplösning med bra kvalite?

Och som håller det, och inte som Qpix, som ej når upp till den nivå de scannar in i och
dessutom med fel färger dock verkar deras dammborttagning fungera.
 
Istället för att scanna bilderna kan man oxå fotografera av dem. Det finns en del på youtube om detta men jag gillar denna
http://rawbilder.se/fota-dina-aldre-bilder/
Som är del 1 i en serie om 4. (Sista delen kostar).
Men du får en idé om hur man går tillväga.
Det kräver iofs en del efterarbetning men med preset/macro i valfritt bildbehandlingsprogram går det ganska smärtfritt.
Lycka till!
 
Jag lämnar in mina diabilderna till BGA Video (http://www.bgavideo.com/) och jag är nöjd med dem.
När jag tar upp en bild i Photoshopelements så har den formatet 4921x3280 pixlar. Då jag är dålig på att räkna tog jag hjälp av en omräkningssida på Internet och den säger att bilden är 16,1 megapixel.
 
Hör med rolf på enbrabild.se, han kan scanna och har bra utrustning. Väldigt dåligt om de resultat du får bara är ett par megapixel, jag fotar väldigt mycket analogt själv och brukar scanna in mina bilder till mellan 60-100mpix för att ha möjligheten till större tryck och dessutom till tiff-filer, men då gör jag det jobbet själv förståss.
 
På kjell&compani (den teknikaffären som är mittemot mataffören, i den ändan mot E4:an) i Ikanohuset hade de i förra veckan negativskanner till reapris som verkar kunna ca 5 mpixel om man får tro kartongomslaget. jag köpte en, men har inte testat den ännu. Är det intressant kan jag göra det.
 
På kjell&compani (den teknikaffären som är mittemot mataffören, i den ändan mot E4:an) i Ikanohuset hade de i förra veckan negativskanner till reapris som verkar kunna ca 5 mpixel om man får tro kartongomslaget. jag köpte en, men har inte testat den ännu. Är det intressant kan jag göra det.

Helt ärligt, lämna tillbaka den oöppnad innan du blir besviken...
 
Helt ärligt, lämna tillbaka den oöppnad innan du blir besviken...

Jag testade och förvisso fungerade den. Fast det är ett väldigt lotteri med resultatet. Fanns inte en enda inställningsknapp. Men jag har redan hittat ett användingsområde. Jag köpte för en tid sen en sån där plastbyggsats av en tvåögd kamera av rollieflex-typ för 135-film, med plastlins och hela rasket. Ursprungligen ingick den som nån sorts leksak medskickat i en asiatiskt poplärvetenskapstidning. Jag kan skanna negativen tagna med den kameran. Mer toy-feeling utan fotoshop är nog svårt att få utan photoshop.
 
Bäst göra jobbet själv med en kvalittsscanner med infraröd smutsborttagning och BRA smutsborttagnings mjukvara. Färger och sånt fixar man i photoshop efteråt.

Det tar tyvärr tid , i synnerhet om smutsborttagningsmjukvara inte tar bort all smuts utan man måste fixa färdigt varje bild själv.

Jag vet, då jag har scannat nästan 3000 diabilder.
 
Tack för alla svar och tips! Bga video och Enbrabild verkar ju intressanta.Den negativscanner som finns på Kjell&Co är testad i tidningen Foto 5/2009 och den fick inte bra kritik.....Det finns nu även en 9 Mp variant.

Jag skulle även vilja scanna in negativ som är tagna med en Kodak instamatic 100
jag tror det formatet benämns "126" Är det någon som har modifierat en negativhållare till en Plustek scanner(7400/8200) men det kanske inte går?
 
Jag har testat lämna in (Instamatic) negativ för scanning hos BGA i Göteborg men blev inte nöjd. Bilderna kom tillbaka i olika storlek (d.v.s olika beskärning) och verkar inte ha behandlats med nån form av damm-borttagning vilken man nog förutsätter när man lämnar in grejer till ett sånt här företag. Bilderna såg ut ungefär som om jag scannat dem själv med min Canon MG8150.
Bortkastade pengar.
 
Jag har testat lämna in (Instamatic) negativ för scanning hos BGA i Göteborg men blev inte nöjd. Bilderna kom tillbaka i olika storlek (d.v.s olika beskärning) och verkar inte ha behandlats med nån form av damm-borttagning vilken man nog förutsätter när man lämnar in grejer till ett sånt här företag. Bilderna såg ut ungefär som om jag scannat dem själv med min Canon MG8150.
Bortkastade pengar.

Tack för det den infon!Det verkar bli sämre resultat när större mängder ska scannas
in och speciellt då firmor som får in mycket material.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.