Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotolampa som släcks innan blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

bananskal25

Aktiv medlem
Ja, som rubriken säger... ingtresserad av att hitta någon form av fotolampa som man kan sätta på kameran, men ska släcka sig själv när blixten ska slå.

Jag menar att den ska fungera som den inbyggda fokuslampan, fast jag vill att den ska fungera i Kontinuerligt läge.

Någon som vet något om sånt här?
Vill använda att belysa motiv i lite mörkare situationer utan att använda singelfokusering.

Om det nu inte finns, så kanske man kan bygga en själv?
I så fall skulle jag behöva vet lite mer info om in/ut gångar på själva kameran, vilka "pinnar" som gör ad osv...

Kort synktid, låg iso och liten bländare så stör inte ljuset ifrån inställningslampan. Vill du ändå göra det så är rådet det bara att gå på förblixten och stänga av lampan då (med fotocell) och slå på den 400ms efter senaste blixtevent - X-synk utgången går inte använda till detta eftersom den går aktiv när första ridån har öppnat helt och då är det för senst att släcka lampan.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto