Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotolabo/oskarp mask?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hassan

Aktiv medlem
Är det nån som vet om man bör lägga oskarp mask på en bild som ska skickas till Fotolabo. Om så, hur mycket kan vara lämpligt för en bild i 34*50 cm? Jag vet att det kan bero på typ av bild, men på ett ungefär?

/ Hasse

En hopplöst svår fråga. Skär ut ett detaljrikt avsnitt med hög kontrast och bifoga här så går det att ha någon åsikt. Skriv förstås också vilken dimension hela bilden har.

Eftersom fotolabo inte nämner nåt om prepareringen av bilder så tänkte jag att de som skickat in bilder kanske hade något tips. Ska man sträva efter att få det att se bra ut på bildskärmen, eller kanske det är så att Fotolabo skärper upp bilden själva när dom skriver ut den. Då skulle kanske en egen uppskärpning endast försämra resultatet.
Hur gör ni, Fotolabo-kunder?

Mvh / Hasse

Jag skärper så det ser bra ut på skärmen.

När man skickar för tryck brukar det vara lämpligt att överskärpa lite försiktigt eftersom rasterpunkterna ”luddas till” när färgen sugs upp av papperet.

På fotopapper finns dock inte någon sådan blödning.

mipert skrev:
Jag skärper så det ser bra ut på skärmen.

Hur ska man titta på om bilden är väldigt stor, typ 4000x3000? Ska man titta på hela bilden förminskad, eller ska man se hur det ser ut i skala 1:1, d.v.s. verkliga pixlar?

/Prüzze

pruzze skrev:

Hur ska man titta på om bilden är väldigt stor, typ 4000x3000? Ska man titta på hela bilden förminskad, eller ska man se hur det ser ut i skala 1:1, d.v.s. verkliga pixlar?

/Prüzze

Du ska titta på bilden i 100% (skala 1:1).
Annars är det ju omöjligt att se hur mycket skärpa du ska lägga på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar