Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotokurser - repris på tidigare fotokurser

Produkter
(logga in för att koppla)

nonno

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag kan bara konstatera med stor sorg att jag blev medlem alldeles för sent här på fs för att ens ha chansen att anmäla mig till någon av de kurser som hållits. Det är inte utan viss avund som jag läser alla positiva inlägg om hur bra de kurser varit som redan hållits.

Det ser ju ut som om det inte bara är jag som har ett stort sug efter repris av de första 7 - 8 kurserna.

Min fråga är om det kommer att göras t ex en preliminär förfrågan från fs om intresset för repris av kurserna samt samtidigt försöka hitta andra kunniga som kan hålla i dem?

Min angelägenhetsgrad är stor - jag har ringt runt till en massa studieförbund samt kontaktat fotoklubbar med förfrågan om hjälp i utveckling av digitalt fotograferande, men bara fått nekande svar.
Jag hoppas på ett positivare svar här på fs. :)

/nonno

Vi på Fotosidan ser också gärna att det blir fler kurser framöver, både gratis- och betalvarianter och för olika kunskapsnivåer, men då vi har fullt upp med det övriga på sajten (och våra "riktiga" jobb) hinner vi tyvärr inte själva att arrangera dem.

Så är det någon som gillar att "hålla i trådarna" och arrangera sådant här i sitt närområde så kontakta oss! Vi kan ge vårt stöd i form av arvode, bokningsfunktion, teknikstöd odyl.

Det svåra är ju att få tag på bra lärare på den ort där man tänkt sig köra kursen, men en ambition bör iallafall vara att få till kurser även utanför Stockholm.

Så, ni som har intresse av att arrangera eller vara lärare själva och gärna har lite kontakter själva - kontakta oss så kan vi snacka vidare.

Jag ställer upp igen som lärare i Stockholm och/eller Uppsala.

Gratiskurser är ju trevligt men jag tror ändå att det är bättre med avgiftsbelagda kurser. Då slipper vi att folk bokar sig och sedan hoppar utan att meddela detta eller för sent.

Olle: Jag tycker som du.

Om Kallhäll passar bra ordnar jag gärna med lokaler och fika. Jag kan även hjälpa till att administrera evenemanget.

/Per

objernulf skrev:

Gratiskurser är ju trevligt men jag tror ändå att det är bättre med avgiftsbelagda kurser. Då slipper vi att folk bokar sig och sedan hoppar utan att meddela detta eller för sent.

Hej Olle!
Helt underbart härligt att du vill ställa upp och hålla i fler kurser..*ler*..
Jag är jätteintresserad! Jag har särskilt önskemål om någon motsvarighet till kurserna 1 - 7 (8) eftersom jag är ett riktigt blåbär i de här sammanhangen.
Jag hoppas verkligen att det finns fler här på fs som önskar en repris på de kurser som du med flera redan tidigare hållit.
Vore ju himla bra om det i så fall gick att ordna med lokal i sådant område där kommunikationerna funkar smidigt. Själv kommer jag i så fall "tuffande" med tåg och gissar att det kan bli fler än jag som "pendlar" in till Stockholm.

/nonno

objernulf skrev:

Det är inget problem om folk hoppar av. Man kan överboka kurserna med 15% så blir det rätt, och alla - oavsett ekonomi - har möjlighet att komma

Arleklint skrev:
Det är inget problem om folk hoppar av. Man kan överboka kurserna med 15% så blir det rätt, och alla - oavsett ekonomi - har möjlighet att komma
Jag tror ändå på att ta en låg avgift, kanske 50 - 100 kr inkl bidrag till lokalhyra, fika mm.

objernulf skrev:
Jag tror ändå på att ta en låg avgift, kanske 50 - 100 kr inkl bidrag till lokalhyra, fika mm.
Många som har besökt vårens kurser har uttryckt att dom gärna skulle betalat 100 kr för evenemanget. Det är bra om det blir mer pengar över till föreläsaren än att det knappt räcker till bensinkostnaden. Det tar många timmar att förbereda ett kurstillfälle. Det ska inte bara vara kul att leda en föreläsning.

/Per

Vi har nu lagt till en reservlista för studiokurserna. www.fotosidan.se/events

Angående avgiften så handlar det helt enkelt om att ingenting i livet är gratis och att vi alla lever i en ekonomisk verklighet där även tid är pengar.

Vi har inga planer på att tjäna stora pengar på kurser, men vi vill täcka våra kostnader, lärarens/lokalens etc kostnader samtidigt som det ger en seriös signal till kursdeltagarna. Huvudsaken är att priset är humant och står i relation till vad som erbjuds. Och där tycker vi att vi har hamnat på bra vad gällande studiokurserna, och det faktum att 5 kurstillfällen tog slut på 48 h borde tala för det också.

Vad blir nästa steg?

Kunde det vara möjligt att lägga upp en synlig "intresseanmälan" på något vis här på fs där folk kunde skriva upp sig, så det går att få något grepp om hur stort intresset egentligen är?

Förstås är det ju främst kurser för nybörjare som jag av rent egoistiska skäl efterlyser, men kanske kunde det finnas olika alternativ/nivåer att anmäla sig till bara för att försöka få koll på efterfrågan?!

/nonno

Jag gör ett försök

Nu var det ett tag sedan det gick någon fotokurs för nybörjare. Därför tycker jag att jag kan försöka mig på att arrangera en sådan den 7 november kl.13-17.

Olle Bjernulf ställer upp som lärare. Hundra kronor kommer det att kosta. Platsen är som tidigare kurser i Folkets Hus Kallhäll.

Foto 1 - nybörjarkurs
Slutartider, bländare, ljusmätning, exponeringslägen,
brännvidd, bildvinkel, perspektiv, skärpedjup mm.

http://www.fotosidan.se/events/

/Per

Re: Jag gör ett försök

PerFogelberg skrev:
Nu var det ett tag sedan det gick någon fotokurs för nybörjare. Därför tycker jag att jag kan försöka mig på att arrangera en sådan den 7 november kl.13-17.

Olle Bjernulf ställer upp som lärare. Hundra kronor kommer det att kosta. Platsen är som tidigare kurser i Folkets Hus Kallhäll.

Foto 1 - nybörjarkurs
Slutartider, bländare, ljusmätning, exponeringslägen,
brännvidd, bildvinkel, perspektiv, skärpedjup mm.

http://www.fotosidan.se/events/

/Per

Hej Per och Olle!
Tack för erbjudandet! Jag anmäler mig per omgående, men när jag klickar på ovanstående angivna länk, hittar jag inte själva Foto 1. Kanske är jag lite för snabb - att länken ännu inte hunnit läggas upp - men hoppas på att denna anmälan räknas så länge...*ler*...

Hälsningar
nonno

Ehmmm...

Tack Christer!

Jag gick tillbaka och tittade igen efter att jag skrivit mitt förra inlägg och får med viss genans medge att jag läste lite slarvigt igenom de länkar som fanns där. Men nu har jag anmält mig "på riktigt" också..*ler*..

Hälsningar

nonno

Vad kul det är att det har blivit av med fotokurser på grundläggande nivå! Vilken minut som helst är Fotokurs 1 fullbokad och sedan någon dag kan man boka sig till fotokurs 2 A/D beroende på om man är intresserad av analogt eller digitalt foto. Härligt! Tack Per Fogelberg och Olle Bjernulf.
Vidare tycker jag mig ha sett från tidigare kurser att du Olle B haft särskild kurs i Nikon D70. Går det att få be om en repris på den också?

Hälsningar

/nonno

ANNONS