Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotokunniga, hjälp mig! Vilken systemkamera ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Christelle

Medlem
Jag ska snart köpa min första systemkamera. Har kollat på några olika märken och alla verkar ha sina olika fördelar och naturligtvis pris. Eftersom jag är nybörjare verkar Nikon D40 eller D60 vara ett bra alternativ men jag har även sett två andra kameror som jag blivit intresserad av. Dessa två heter Sony A200 och Canon EOS 1000D. Anledningen till varför jag tittat närmare på dessa äf för att jag tycker de verkar bra, samt att man kan få dem till ett bra pris med 2 objektiv.

Sony A200 med 2 objektiv (DT 18-70 mm och SAL-75300 75-300mm) kostar 4990 kr på elgiganten.

Canon EOS 1000D med 2 objektiv (EF-S 18-55mm och EF 75-300mm) kostar 5815 kr på onoff.

Nikon D40 kostar ca 3000-3500 kr, med zoom objektiv 70-300 mm så blir det ca 5000 kr.

Nikon D60 kostar ca 4500, med zoom objektiv 70-300 mm så blir det ca 6500.

Det som Nikon D40 och D60 inte har är inbyggd autofukusmotor, är det vikitgt och när är det viktigt?

Dessa priser är tagen från varuhus som Onoff, Siba, Elgiganten och Expert.

Vilken av dessa ska jag välja och vilken kamera är bäst? Vilken är mest prisvärd? Vilken tar bäst bilder? Vilken är lättast att förstå för en nybörjare?

Jag ska framförallt fota djur och natur.

Tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Köp Canon

Om Du köper Canon så har Du stor möjlighet att hitta begagnade objektiv framöver.
Från start kanske Du skulle kolla EF-S 55-250 IS objektivet. Verkar passa till Ditt ändamål bra.
 
Vilken kamera?

I och med att det är din första kamera så är jag ganska säker på att du kommer att bli oerhört nöjd med din kamera, egentligen oavsett vilken det är.

Men precis som föregående talare berättade så bör du väga in fler faktorer, såsom möjlighet till begagnade objektiv och liknande.
Jag köpte en ny kamera för ett tag sedan, en Canon Eos 450d och jag är oerhört nöjd med den.

Sen så har vardera märke olika fördelar. har för mig att de nyaste nikon har bildstabilisator inbyggd i huset medans det på canon sitter i objektiven.
 
Då det är oerhört svårt att säga vad som passar DIG bäst....men:
Skillnaden mellan de olika (stora) kameramärkena är små oavsett du väljer. Jag rekommenderar dig att KÄNNA på de olika kameramodellerna som passar din budget, en kamera som passar dina händer och känns bra tar man med sig.

Fördelen med de kända fabrikaten är att det finns mycket begagnade objektiv på marknaden när du känner att du vill utöka.

Gällande D40 och D60, så är det de äldre objetiven man inte får med alla funktioner. Med nyare objektiv är det inga problem.

/Arne
 
Det som Nikon D40 och D60 inte har är inbyggd autofukusmotor, är det vikitgt och när är det viktigt?
D40 & D60 funkar med autofokus med alla objektiv som har en motor i optiken.
Nikon kallar det AFS, Sigma - HSM, Tamron vet jag inte.

Det är viktigt för den som är intresserad av ljusstarkare optik och gärna köper den begagnad av ekonomiska skäl.
 
Jag tycker att du skall ställa dig frågan om du är intresserad av att lägga upp en 5-10 000kr för ett nytt objektiv.

Är du intressarad så hade jag valt Canon / Nikon.
Skall du fota små djur OCH behöver 400mm hade jag valt Canon, pga Canons 400/5,6.
Skall du använda mycket blixt - Nikon.

Är du inte det så hade jag valt Sony eller pentax pga bildstabiliseringen i huset.
 
Canon EOS 1000D med 2 objektiv (EF-S 18-55mm och EF 75-300mm) kostar 5815 kr på onoff.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Om du väljer 1000D som är ett bra val, skippa OnOnff paketet med 75-300mm som är ett 10 år gamalt och inte speciellt bra eller prisvärt objektiv.

Köp istället EOS 1000D + EF-S 18-55IS för 4171kr (Radars = Siba on-line) och ett EF-S 55-250IS för 2695kr (Fotokungen, Kungsholms foto) så har du ett betydligt bättre paket.

Du även köpa 55-250IS beg och spara 800-900kr.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=96464
 
Tack så mycket för hjälpen. känner mig dock inte riktigt säker än på vad jag ska välja ;P, borde funnits bara 2 olika så hade det varit lättare för mig ;P
 
Du har inte möjlighet att köpa i någon butik som har någon form av bytesrätt ifall det inte skulle passa?

Vissa butiker har den servicen, förutsatt att förpackningar etc. är OK.

/Arne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.