Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotokunniga, hjälp mig! Vilken systemkamera ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Christelle

Medlem
Jag ska snart köpa min första systemkamera. Har kollat på några olika märken och alla verkar ha sina olika fördelar och naturligtvis pris. Eftersom jag är nybörjare verkar Nikon D40 eller D60 vara ett bra alternativ men jag har även sett två andra kameror som jag blivit intresserad av. Dessa två heter Sony A200 och Canon EOS 1000D. Anledningen till varför jag tittat närmare på dessa äf för att jag tycker de verkar bra, samt att man kan få dem till ett bra pris med 2 objektiv.

Sony A200 med 2 objektiv (DT 18-70 mm och SAL-75300 75-300mm) kostar 4990 kr på elgiganten.

Canon EOS 1000D med 2 objektiv (EF-S 18-55mm och EF 75-300mm) kostar 5815 kr på onoff.

Nikon D40 kostar ca 3000-3500 kr, med zoom objektiv 70-300 mm så blir det ca 5000 kr.

Nikon D60 kostar ca 4500, med zoom objektiv 70-300 mm så blir det ca 6500.

Det som Nikon D40 och D60 inte har är inbyggd autofukusmotor, är det vikitgt och när är det viktigt?

Dessa priser är tagen från varuhus som Onoff, Siba, Elgiganten och Expert.

Vilken av dessa ska jag välja och vilken kamera är bäst? Vilken är mest prisvärd? Vilken tar bäst bilder? Vilken är lättast att förstå för en nybörjare?

Jag ska framförallt fota djur och natur.

Tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Köp Canon

Om Du köper Canon så har Du stor möjlighet att hitta begagnade objektiv framöver.
Från start kanske Du skulle kolla EF-S 55-250 IS objektivet. Verkar passa till Ditt ändamål bra.
 
Vilken kamera?