Annons

Fotokunnig i Stockholm/Uppsala som rengör CCD

Produkter
(logga in för att koppla)

ja.jo

Medlem
Hej!

Jag undrar om nån kan tipsa om en butik i Stockholm/Uppsala-trakten som rengör CCD. Jag har en massa damm som inte vill försvinna med blåsbälg. Även privatpersoner som kan tänka sig att hjälpa till med detta är intressant.

Uppsala är att föredra, men även Stockholm går bra.

Jag har en Nikon D50.

Har övervägt att skicka in den till Nikon, men det tar tydligen nästan 3 veckor att få tillbaka den, och då betalar jag hellre för att få det gjort direkt.

/ jajo

Som jag har förstått det så gör de damm-blåsning på plats och medan du väntar ute hos Nikon i Upplands Väsby. När är kameran köpt? Har du Check & Clean-paketet?

/Jon

Kameran är bara två veckor gammal... Hade damm på CCDn direkt när den var ny, men det kunde avlägsnas med blåsbälg. Men nu hjälper inte blåsbälgen, så jag antar att jag måste låta proffs göra ren den med kemikalier.

Jag ska ringa Nikon i Upplands Väsby och höra om de kan hjälpa mig.

/ jajo

Har fått tips om Kameradoktorn på Stureplan. Nån som har fått sin CCD rengjord här?

/ jajo

Tydligen gör Nikon i Upplands Väsby det gratis medans man väntar.

Ska dit idag! Återkommer med resultat.

/ jajo

Kanske ska berätta hur det gick!

Jo, Nikon i Upplands Väsby fixade detta åt mig gratis. Tog cirka 10 minuter och nu är alla spår av damm borta. Vid högsta bländare syns nu bara ett litet mörkt korn högst uppe till vänster, gissar att det råkade samlas lite i hörnet när han rengjorde CCDn. Det syns iaf inte på vanliga bilder, så det får vara.

Rekommenderas!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar