Annons

Fotokopia 4 000 000 pixlar ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tänkte mig när man lämnar in för framkallning på labb. Då kan man väl inte få hur stora bilder som helst, det beror väl på hur många pixlar man har, eller ??
 
4MP eller då 2272x1704 pixlar, som bilderna brukar vara ger antal pixlar/120. Labben använder normalt 300 DPI, eller då 120 per cm.
Detta ger att en kopia från en 4MP-kamera i maximal kvalité kan göras i måtten 19x14 cm, eller då 15x20 som storleken heter. Men du kan lätt göra dubbla storleken, dvs. 30x40 i något sämre kvalité. Men eftersom betraktningsavståndet på en sådan bild är större så upplever man inte kvalitetssänkningen på samma sätt.
 
Solan109 skrev:
Jag tänkte mig när man lämnar in för framkallning på labb. Då kan man väl inte få hur stora bilder som helst, det beror väl på hur många pixlar man har, eller ??
Nej, du kan göra papperskopiorna hur stora som helst (eller iaf så stora som labbet kan göra) helt oavsätt hur många pixlar du har.

Sen hur bra bildkvalitén blir är en annan sak :D
 
Jeppe skrev:
eller då 15x20 som storleken heter. Men du kan lätt göra dubbla storleken, dvs. 30x40

Harkel i matematiken...

30x40 cm är fyra gånger större än 15x20 cm. Beror väl på vad man lägger in i ordet dubbla storleken oxå.
 
RolandM skrev:
Harkel i matematiken...

30x40 cm är fyra gånger större än 15x20 cm. Beror väl på vad man lägger in i ordet dubbla storleken oxå.

Arean blir 4 gånger så stor, men med "dubbelt så stort" menar man väl i princip alltid att alla linjära dimensioner multipliceras med 2.
Så så blir arean 4 gånger större och volymen 8 gånger större.
 
RolandM skrev:
Harkel i matematiken...

30x40 cm är fyra gånger större än 15x20 cm. Beror väl på vad man lägger in i ordet dubbla storleken oxå.

Jaja.. jag visste väl att någon skulle anmärka på den meningen.. *harkel*. Men Gustav har ju redan förklarat på ett bra sätt.. Men naturligtvis har du rätt Roland. Det skulle mao. krävas 16MP för att få ut en bild i samma kvalité. Men eftersom vi snackar linjära mått såå..Jag la inte någon vikt vid den totala ytan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.