Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotokontrakt sökes

Produkter
(logga in för att koppla)

Davidov

Aktiv medlem
Jag har några bilder jag kommer leverera via CD och "köparen" vill skiva något form av kontrakt så han vet vad som gäller och hur han får / inte får använda bilderna.

Ingen som har ett kontrakt att dela med sig av som man möjligen kan använda sig av till en viss del.

Tack / T

Hmm, jag har ju någon form av "kontrakt/avtal"
Jag skrev den själv för en liknande sitaution. Vet dock inte hur bra det är eller så. Men för mig dög det när jag gjorde liknande affär.

http://files.gcrl.info/Avtal.doc

Jag har markerat i rött där du bör ändra. Samt vad som ska stå där står det. Sen är det ju givetvis fritt fram att ändar kontraktet som du vill.

Taksam för synpunkter på avtalet/kontraktet också. Så man vet vad som kan förbätras för framtiden.

Länken till kontraktet fungerar inte längre. Jag vill gärna ha tips på hur jag kan gå tillväga att skriva ett eget kontrakt. Jag vet att det finns bibliotek som erbjuder gratis konsultation av jurister och när jag skrivit klart kontraktet planerar jag på att prata med dem och få det "godkänt".

Jag håller på att skapa ett eget kontrakt i som PDF-formulär. Vet ni var jag skulle kunna få det korrekturläst samt få tips och synpunkter på det?

Jag bumpar upp den här tråden lite.
Jag är också nyfiken på det här med avtal, SFF hade ju en del bra mallar att utgå ifrån, men de verkar ju inte täcka alla behov.

Tex vad kan man behöva tänka på att avtala vid tex bröllop, skall man avtala om handpänning, vart kan man få tips, kan man vända sig till SFFs jurister för att få bra tips på vad man behöver ha med?
Finns det mallar att få tag på på nätet förutom SFFs?
=)

jaja, (.....:lol:)
men visst är det väl så att folk torde ha egenskrivna också..
eller är det ngn slags privatsak som man inte vill dela av ngn anledning ?

jaja, (.....:lol:)
men visst är det väl så att folk torde ha egenskrivna också..
eller är det ngn slags privatsak som man inte vill dela av ngn anledning ?

Jag tänkte bara om du missat. Såg att jag själv hade skrivit här i tråden tidigare och länkat men att den inte fungerar längre. Kunde nu inte hitta mitt exempel tyvärr.

PS. Punkterna var bara där för att FS krävde att jag skrev minst tio tecken själv, och inte bara citerade, buhu för FS med andar ord :D DS.

aha, lugnt.
jo jag är bara ivrig och riktigt nyfiken på hur folks kontrakt ser ut. själv så står jag i begrepp om att utforma sådana själv.

det är väl en balansgång mellan hur detaljerad och konkret man vill vara. kanske smart med alla villkor på baksidan av kontraktet, bara man upplyser om villkoren på framsidan.

Tack för svar.MVH Niclas,

Kan iofs säga att efter att ha hittat dom där kontrakten på sfoto.se så har jag bara använt mig av dom. Tycker dom fungerar väldigt bra till det jag behövt så har inte funderat på att skriva något själv efter det.

Hoppas du hittar några fler alternativ.

Kontrakt tycker jag inte man ska hitta på själv om det finns färdiga... i alla fall så är jag själv ingen jurist så jag uppskattar om någon som kan sådant har tänkt till och skrivit något bra och korrekt. :)

Kontrakt tycker jag inte man ska hitta på själv om det finns färdiga... i alla fall så är jag själv ingen jurist så jag uppskattar om någon som kan sådant har tänkt till och skrivit något bra och korrekt. :)

Det finns fotokontrakt ute på nätet som jag vet inte är korrekturlästa av jurister, men det behöver inte betyda att de inte är bindande. Jag skriver mina egna kontrakt och går till två jurister som kommer varannan vecka i Jakobsberg. Gratis, men lång väntetid.

I princip sa de att står det något på papper så är det det som gäller.

...
I princip sa de att står det något på papper så är det det som gäller.

Så är det förstås, och det gör det ju extra viktigt för din egen del att det är korrekt och utan tolkningsmöjligheter som kan landa dig i klistret om en kund blir sur.

Det är lika viktigt för bägge parter.
Att sälja en så oerhört laddad produkt som bilder utan tillhandahålla ett korrekt utformat avtal borde vara olagligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar