** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotojobb till 13-åring!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag heter Alice och är 13 år. Och är jätte intresserad av foto.
Och vill gå vidare lite med mitt fotande, så jag undrar om någon har något speciellt fotojobb till en 13åring som man kan ta betalt för? :)

Skulle vart jättesnällt! :D

/Alice
http://aliiceviktoria.blogg.se

Fin bild på blomman med flugan på! Men det är en svår fråga. Ge dig ut och plåta, du behöver öva mycket om du ska bli så bra att du ska kunna leva på att fota.

Ett tips kan ju vara att börja höra med kompisar, stora/småsyskons kompisar.
Sen så kanske du inte bör ta betalt för dina första "jobb", men det är ju upp till var och en.

Problemet är att det finns många som vill bli fotograferade, men det finns även många med systemkameror som tycker att de kan fotografera sig själva eller sina barn.

Jag antar att du inte fotograferar i automat-läget, men om du gör det så tipsar jag med att bara fota i M-läget.

Jag antar att du inte fotograferar i automat-läget, men om du gör det så tipsar jag med att bara fota i M-läget.

Dåligt råd till en 13-åring. Vad är det för fel på autoläget? Även om hon är jätteduktig. Hon kanske tar underbara bilder i auto. Och varför bara fota manuellt. Snobberi. Det finns väl halvautomatiska lägen. Det väljer även halvproffs och yrkesfotografer när det passar.

Dåligt råd till en 13-åring. Vad är det för fel på autoläget? Även om hon är jätteduktig. Hon kanske tar underbara bilder i auto. Och varför bara fota manuellt. Snobberi. Det finns väl halvautomatiska lägen. Det väljer även halvproffs och yrkesfotografer när det passar.

Vad jag antar att John menar är att om man går över till helt manuellt ser mycket tydligt hur olika inställningar påverkar bilden.
Om man kör halvautomatiskt (bländar eller slutar prioritet) så blid bilden oftast rätt exponerad varje gång och det kan enligt mig vara svårt att se vad som egentligen händer med bilden.

Nu när det finns digitala system kameror så kan det vara mycket lärorikt att leka med M läget. Det var krångligt och dyrt på dia tiden...

/Jonas, kör mest med bländar prioritet

Jag gissar att Alice ursprungliga fråga omfattar möjligheten att få bära kameraväska åt någon på uppdrag. Att få rigga blixtar och reflektorer. Att se til latt alla banren fyller i sina namnlappar rätt vid en skolfotografering, osv. Att helt enkelt få ta del av yrkeskunskapen hos någon duktig, och samtidigt få en liten slant för det.
Det behöver alltså inte handla om att få ett eget uppdrag som fotograf.

Men om det är fotograf det handla om så är det väl bara att börja pumpa in bilder till bildbyråer och se vad som händer.

Petter ...

Senast ändrad:

Det var verkligen inte illa menat, men hon skrev att hon ville utvecklas i sitt fotande och då tänkte jag att ett bra steg är att utmana sig självt till att kunna fotografera i M-läget.

Nu blir det kanske lite OT, men ändå...

Jag kan inte fatta varför det så ofta framställs som att det skulle vara eftersträvansvärt och i så hög grad utvecklande att fota i M-läget. Kan nån förklara det för mig? Jag har fotograferat i över 35 år och min första systemkamera med halvautomatik, en OM-2, köpte jag 1978 eller nåt sånt. Sedan dess har jag tagit tiotusentals bilder, och de jag tagit med M-läget är säkerligen inte ens en procent av antalet. Inte en enda av mina bilder här på FS är tagen med M-läget. Inte heller en enda av mina bilder på min hemsida, www.tedeholm.se

Jag jobbar nästan uteslutande med bländarprioritet. M rattar jag endast in i väldigt speciella situationer, samt oftast när jag använder blixt.

Jag är inte på något sätt nån mästerfotograf, men jag tycker ändå att jag tar en del rätt skapliga bilder. Kan någon vara snäll, varför inte du John, och förklara för mig på vilket sätt jag skulle kunna utvecklas ytterligare genom att gå över i M-läget? Även jag vill ju utvecklas och det kanske ligger något i vad som sägs om utveckling och manuellfotografering, även om jag inte förstår riktigt. Jag har nog missat nåt. Förklara gärna!

Edit: Vill bara tillägga att jag flitigt använder exponeringskompensationen vid mitt fotande med halvautomatik.

Senast ändrad:
M-läge kan, som tidigare nämnt, vara bra vid visst blixtfoto, panoramafoto, då man använder ND-filter,... jag kan även se fördelen för en nybörjare att åtminstone testa det. Lås parameter 1 justera parameter 2 upp och ner och se hur resultatet ändras. Lås parameter 2 justera parameter 1.... osv.

Men att bara fota i M-läget för sakens skull? Är inte det att ge sin dyra kamera ett underbetyg? ;)

Själv tar jag säkert +90% av mina bilder i bländarprioritet...kameran tar hand om resten och resultatet blir precis som jag vill ha det. M-läget använder jag bara i de (få) fall då kameran inte exponerar rätt (/inte exponerar som jag vill ;).

P.S. Ledsen att jag också lånade tråden Alice, jättefina bilder på din blog! Är du så duktig redan vid 13 är det bara en tidsfråga innan jobben kommer. Lycka till! D.S.

Jag håller med om att det inte finns något självändamål med M-läget.

Dock - en medveten fotograf måste hålla koll på

• [*]slutartid (för avsiktlig eller oavsiktlig rörelseoskärpa)
    [*]bländare (för avsiktligt eller oavsiktligt skärpedjup)
    [*]ISO (för avsiktligt eller oavsiktligt brus).
detta oavsett om fotografen låter kameran välja alla tre, bara två, bara en, eller ingen av parametrarna.
Oavsett valt automatikläge måste fotografen som bryr sig kontrollera vilka värden kameran har valt, och fråga sig om kameran har valt de värden som ger den bild som fotografen vill ha.
Om värdena inte stämmer måste fotografen fundera på att växla autamikläge, kompensera, eller på annat sätt "lura" automatiken.
För mig blir det helt enkelt enkalre att alltid använda M-läget och den inbyggda ljusmätaren. Men jag är inte lika snabb som kamerans automatik att ratta in värdena. Så ibland i vissa snabba skott missar jag exponeringen en bit.

Petter ...

Jag menade inte att M-läget är bättre och mer "prestigefyllt" än alla andra lägen, jag menade heller inte att en duktig fotograf som redan vet vad alla inställningar gör kommer att utvecklas bara för att man slår över till M-läget.

Jag läste bara att TS ville utvecklas i sitt fotograferande och då tänkte jag att om hon inte redan fotograferade i M-läget så tyckte jag att det kunde vara bra att göra det för att lära sig vad alla inställningarna gör och hur man kan ändra på dom för att få till bilden man vill ha.

Jag fick nämligen ett råd när jag köpte min kamera att jag skulle slå över till M-läget och aldrig byta läge tills jag kunde alla inställningar.
Jag lärde mig då vad alla inställningar gjorde riktigt snabbt och sedan dess så har jag inte velat byta till något annat läge. Detta betyder inte att M-läget är bättre på något sätt, men jag gillar M-läget. Så jag har fortfarande inte bytt till något annat läge.

Hoppas ni förstår att jag inte menade att man blir bättre bara för att man fotograferar i M-läget. Det var bara ett tips ifall att TS fotograferade i automatläget.

Jag håller med om att det inte finns något självändamål med M-läget.

Dock - en medveten fotograf måste hålla koll på

• [*]slutartid (för avsiktlig eller oavsiktlig rörelseoskärpa)
    [*]bländare (för avsiktligt eller oavsiktligt skärpedjup)
    [*]ISO (för avsiktligt eller oavsiktligt brus).
detta oavsett om fotografen låter kameran välja alla tre, bara två, bara en, eller ingen av parametrarna.
Oavsett valt automatikläge måste fotografen som bryr sig kontrollera vilka värden kameran har valt, och fråga sig om kameran har valt de värden som ger den bild som fotografen vill ha.
Om värdena inte stämmer måste fotografen fundera på att växla autamikläge, kompensera, eller på annat sätt "lura" automatiken.
För mig blir det helt enkelt enkalre att alltid använda M-läget och den inbyggda ljusmätaren. Men jag är inte lika snabb som kamerans automatik att ratta in värdena. Så ibland i vissa snabba skott missar jag exponeringen en bit.

Petter ...

Håller med till 100%, men eftersom inte heller jag är lika snabb som kamerans automatik kör jag "alltid" bländarprioritet och med tumhjulet på min kamera justerar jag exponeringen uppåt eller neråt efter behov. Tog mig friheten att feta det jag tycker är nyckelmeningen i det du skrev.

Inte en enda bild på min hemsida är tagen i M läget, kör alltid bländarprioritet vilket funkar utmärkt.. Jag tjänar dessutom pengar på detta .. Rent snobberi att man MÅSTE köra M läget för att få kalla sig fotograf

Helt sjukt vad dåliga ni är på att hålla er till topic, lyssna inte på gubbarna :) Ibland undrar jag om inte denna sidan hade mått bra av att varna folk de går helt OT, som jag nu då.

Här är i alla fall mina 5 öre vad det gäller att gå vidare som 13-åring med foto.

Fortsätt fota, det är bara köra på.

Kolla med ungdomsredaktionerna hos tidningar där du bor, vet att Bohuslänningen har en sådan t.ex.

Sök fotorelaterade sommarjobb, ta hjälp av någon och skriv en ansökan om extra jobb eller praktik hos någon fotograf eller liknande.

Leta enkla fotojobb, be dina päron sprida till vänner och kollegor att de har en duktig dotter som gärna gör fotojobb, ta lite betalt, typ 100kr + material för en bild på mosterns katt eller liknande. Det är bra att börja enkelt så du får en vana av att ta betalt och leverera. Undvik gratisjobb, inget jobb är litet nog att inte ta betalt för men du behöver inte ta massor av pengar, håll det litet till att börja med det viktiga är inte att du tjänar massor på det utan att du börjar träna på att ta betalt. Vill polaren använda din bild i sin blog, bjud på den mot en glass eller liknande (motsvarigheten till en öl innan man fyllt 18).

Ska du bli fotograf så behöver du inte lära dig ta bilder det är inte det viktiga, att sälja och leverera är vad som spelar någon roll.

Håller med till 100%, men eftersom inte heller jag är lika snabb som kamerans automatik kör jag "alltid" bländarprioritet och med tumhjulet på min kamera justerar jag exponeringen uppåt eller neråt efter behov. Tog mig friheten att feta det jag tycker är nyckelmeningen i det du skrev.

Japp det var det som var nyckelmeningen!
Och som jag skrev allra först - det finns inget självändamål att använda M-läget

Petter ...

fotografdrömmar?

Vad är det man drömmer om när man vill bli fotograf egentligen?

När jag var i typ 13-årsåldern drömde jag lite grann om att bli pressfotograf. Egentligen tror jag att det var alla ball utrustning som var lockande. Jag hade ingen som helst insikt i vad jobbet skulle innebära.
De fotografer jag kommer kontakt med idag är skol- och idrottsfotografer. Och jag undar om det finns något i det jobbet som är kul. En unge - klick, nästa unge - klick, nästa .... Jaga in alla namnen, rätt namn på rätt unge. Adminsitrera, kuvertera, kolla betalningar.

Ni som är fotografer idag - vad drömde ni om? Vad för sorts upprag har ni? lever ert jobb upp till drömmarna?

Att fotografera och skapa är underbart roligt. Men är det lika roligt att ha det som jobb?

Petter ...

Om du har några specialintressen som t.ex. djur eller idrott kan du komma närmare eller förstå vilka situationer som utövare längtar efter och gärna vill se på bild. Om du delar med dig av rätt bilder till till "rätt" personer kan du skapa en efterfrågan av dina bilder. Efterfrågan har en prislapp. Till en början kanske du får ge bort bilder för att skapa intresse, men sedan kanske du kan begära någon form av ersättning.

Förstår inte varför vuxna människor måste trolla nästan varje tråd.

...

Förstår inte varför vuxna människor måste trolla nästan varje tråd.

Det är skönt med männsikor som sätter sig över andra och minsann vet vad som är intressant att diskutera i ett forum - not!

Det vore däremot roligt om 13-åringen själv kommer in lite mer i tråden och förtydligar sin frågeställning.
Här har ju kommit förslag såväl på tekniska övningar, som sätt att börja sälja bilder samt sätt att skaffa sig erfarenhet genom att assistera en yrkesfotograf.
Vad menade hon egentligen med sin fråga?

Petter ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar