Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoinspiration i Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

Kodiak

Aktiv medlem
Hej!

Skall till Sthlm med jobbet ett par dagar och får en em och en fm ledigt. Har ju förstått att det finns en hel del Stockholmare på fotosidan.se ...

Vad är ert hetaste tips om fotoutflykter?
Finns det några självklara motiv som måste förevigas?
Finns det någon fotoutställning som måste besökas?

Tacksam för lite ideer!

Svante

Hej Svante!

Ett besök på Färgfabriken i Liljeholmen kanske inte vore fel. Där visas en utställning med bilder utav den nyligen bortgågne Christer Strömholm.
Annars finns det väl lite allt möjligt utom möjligen rena naturbilder;-) i city iaf.
Ett annorlunda utskikstorn är Stadshustornet har sett fina bilder på Riddarholmen och G:a Stan därifrån. Det var allt jag kan komma på just nu. Återkommer om det dyker upp något annat.

Ha det så trevligt!

Mats Adsten

elmfeldt skrev:
När det gäller fotoutställningar så skulle jag göra två saker:

spana in utomhusfotoutställning "bilder från ovan" som finns på torget framför dramaten (tror att det heter Raol Wallenbergs torg numera). Läs mer här: http://www.yannarthusbertrand.com/

Sedan skulle jag gå knata vidare till Galleri Kontrast vis slussen (20 min promenad längs med skeppsbron). http://www.gallerikontrast.se

Det där med "Bilder från ovan" var lite kul... i ett reportage i Sundsvalls Tidning igår så skrev man om det. Så det var en tanke jag hade. Såg några bilder och det såg spännande ut.

Finns det någon skärgårdsö som är värd ett em-kvällsbesök och som inte ligger alltför många timmar bort med skärgårdsbåtarna?
Känns som det skulle vara kul, skog tror jag att jag kan fota häruppe i "Lappland". Men skärgård är det sämre med.

Skärgården är värd mycket mera än en eftermiddag! Möja är t ex en underbar ö med mycket genuin skärgårdskänsla, Norra Stavsudda är också mycket fin. Ta med tältet och stanna en natt eller två!

Vad gäller motiv innanför tullarna är mina favoritstråk Södermalm, Djurgården (speciellt längs Djurgårdsbrunnsviken), runt Strömmen, Skeppsholmen och Kastellholmen.

Är Du ute efter vyer kan jag rekommendera Skinnarviksberget och Monteliusvägen (på Södermalm båda två). De erbjuder härlig utsikt mot Gamla Stan och Kungsholmen.

/Fredrik

Hmm, nu såg jag att Svante inte hade så mycket tid som en eller två hela dagar, men ta det som ett tips för framtida besök! ;-)

FredrikB skrev:
Skärgården är värd mycket mera än en eftermiddag! Möja är t ex en underbar ö med mycket genuin skärgårdskänsla, Norra Stavsudda är också mycket fin. Ta med tältet och stanna en natt eller två!

Vad gäller motiv innanför tullarna är mina favoritstråk Södermalm, Djurgården (speciellt längs Djurgårdsbrunnsviken), runt Strömmen, Skeppsholmen och Kastellholmen.

Är Du ute efter vyer kan jag rekommendera Skinnarviksberget och Monteliusvägen (på Södermalm båda två). De erbjuder härlig utsikt mot Gamla Stan och Kungsholmen.

/Fredrik

Håller med, Möja och Norra Stavsudda är trevliga öar. Besökte dom under den tid jag bodde i Sthlm men förstod inte bättre än att fotointresset låg nere under en period. Men Djurgården, Kastellholmen mfl är bra alternativ.

Skinnarviksberget? Är det där ovanför VikingLine-båtarna? Var ligger Monteliusvägen?

Tack!

Skinnarviksberget ligger precis väster om Münchenbryggeriet. Man når det lättast genom att promenera rakt norrut från Zinkensdamm, upp via Yttersta Tvärgränd.

Monteliusvägen är en gångväg som går längs Mariaberget. Den är lite knepig att hitta till, men om man går rakt upp mot Mariaberget (norrut igen) från Mariatorget kommer man till den.

Berget ovanför Viking Line är Fåfängan. Också fin utsikt över sta'n och inloppet, speciellt på morgon/förmiddag i medljus. De har en rätt trevlig servering där också. :)

Perfekt, då vet jag vart jag ska leta. SL:s kartor på busshållsplatser och tunnelbanor brukar funka bra att orientera sig efter om man har hittat till rätt område.

Nyss hemkommen kan jag konstatera att råden var goda. Blev ett besök på Skinnarviksberget och Monteliusvägen. Trevlig utsikt men fotoinspirationen fanns inte riktigt där, men det blev lite bilder.

Nog babblat! Vad jag vill komma till är att jag rekommenderar alla att besöka fotoutställning "Jorden sedd från ovan". Vilka grymt läckra bilder.
Var ju inte annat än att slanta upp 400 bagis för en riktig tegelsten.

Välinvesterade pengar för fantastiska bilder som man får med sig hem. Det blir långa toabesök nu... Men vilken bok!!

Utställningen var en riktig höjdare för mig som gillar naturfoton.

Tack för ordet!
Svante

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar