Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Old school, M42 eller MD adapter osv...

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja så långe du satsar på objektiv med K-fattning så behövs ingen adapter. Alla Pentax DSLR har "full" kompatibilitet med dessa objektiv, så bildstabiliserng, fokusindikering och ljusmätning fungerar oavsett modell (bortsett att stabiliseringen inte fungerar på kameror som saknar det förståss).

En annan fördel med att slippa använda adapter är att bländaren sköts automatiskt av kameran, dvs bländaren hålls fullt öppen till bilden tas. Objektiv som används med adapter förlorar i regel denna funktion så sökaren blir mörkare när man minskar bländaröppningen.

Några Pentax-modeller som inte bör vara allt för dyra är tex K100D, K200D eller K10D. K100D borde gå att hitta för ca 1500:-, och K200D eller K10D för ca 2500:-.

Tack för den infon... Uppenbarligen är det ju svårt i detta träsket men det är klart att en Pentax vore ju en ganska enkel lösning då måste man ju säga.

Kan du svara på om det finns ett bredd utbud av objektiv med K-fattning? Jag hade tänkt mig mest fasta objektiv tror jag. Jämna mellanrum är väl att föredra men jag vet inte hur många jag skall ha. 18 eller 28, 50, 135, kanske 200 och även något längre om man hittar för billig peng, t ex 400.

Har du några objektiv att rekka får du självklart gärna göra det också, skulle uppskattas. :)

Skall ta och titta lite mer på Pentax-hus när jag har tid. Blir nog Pentax, Sony eller Canon om jag skall byta hus. Vet inte varför jag valt bort t ex Nikon just nu men det känns smidigare med de först nämnda märkena. :)

Kan du svara på om det finns ett bredd utbud av objektiv med K-fattning? Jag hade tänkt mig mest fasta objektiv tror jag. Jämna mellanrum är väl att föredra men jag vet inte hur många jag skall ha. 18 eller 28, 50, 135, kanske 200 och även något längre om man hittar för billig peng, t ex 400.
Här finns en översikt på kameror och objektiv med K-fattning (men den är långt ifrån komplett)
http://en.wikipedia.org/wiki/Pentax_K_mount
Manuellt fokuserade K-fattade objektiv är nog lika utspridda på marknaden som Nikons, Minoltas och Canons manuellt fokuserade objektiv.

Något gammalt prisvärt 18mm objektiv tror jag inte det finns, för det är väldigt sällsynt med så vidvinkliga objektiv från förr. Samlarvärdet på dessa objektiv kan ibland vara högre än vad motsvarande nya och mycket bättre objektiv kostar.

Billiga 28, 50 och 135 mm objektiv bör inte vara svåra att hitta, då marknaden översvämmas av dessa. Väljer du objektiv från någon tillverkare med lite lägre status (tex Chinon), så kan du nog hitta de för 100-200:- styck. För 200/3.5 eller 400/5.6 får man nog betala minst 500-1000:- , då de objektiven är lite mer sällsynta. Men tex Tokina RMC 400/5.6 är rätt vanlig med K-fattning och ger fullt godtagbar bildkvalitet med tanke på vad det brukar kosta.

Du bör undvika objektiv från Ricoh då de inte är fullt kompatibla med Pentax kameror och kan fastna om de används på en Pentax-kamera.

Tack för den upplysningen. Hittar du den guiden så vore det guld värt för mig då ja antar att allt skulle klarna lite mer då.

Här är en lättläst översikt över de vanligaste objektivfattningarna, tänk bara på att det krävs någon millimeter för själva adaptern. Så det är nog svårt att motera ett Contax/Yashica objektiv på ett Pentaxhus.
http://m43photo.blogspot.com/2010/04/register-distance.html

Den troligen mest kompletta lista som finns över kamerafattningar hittar du här:
http://www.graphics.cornell.edu/~westin/misc/mounts-alphabetical.html
http://www.graphics.cornell.edu/~westin/misc/mounts-by-register.html

Här är en lättläst översikt över de vanligaste objektivfattningarna, tänk bara på att det krävs någon millimeter för själva adaptern. Så det är nog svårt att motera ett Contax/Yashica objektiv på ett Pentaxhus.
http://m43photo.blogspot.com/2010/04/register-distance.html

Den troligen mest kompletta lista som finns över kamerafattningar hittar du här:
http://www.graphics.cornell.edu/~westin/misc/mounts-alphabetical.html
http://www.graphics.cornell.edu/~westin/misc/mounts-by-register.html

Ojojoj, här snackar vi info som är guld värd. Tack för detta. Med andra ord kan jag ju precis räkna ut vad jag kan använda och inte. Ska försöka sätta mig in i dessa sidor så fort som möjligt för att få en överblick om vad som passar till vad. Tack! :)

Här finns en översikt på kameror och objektiv med K-fattning (men den är långt ifrån komplett)
Manuellt fokuserade K-fattade objektiv är nog lika utspridda på marknaden som Nikons, Minoltas och Canons manuellt fokuserade objektiv.

Något gammalt prisvärt 18mm objektiv tror jag inte det finns, för det är väldigt sällsynt med så vidvinkliga objektiv från förr. Samlarvärdet på dessa objektiv kan ibland vara högre än vad motsvarande nya och mycket bättre objektiv kostar.

Billiga 28, 50 och 135 mm objektiv bör inte vara svåra att hitta, då marknaden översvämmas av dessa. Väljer du objektiv från någon tillverkare med lite lägre status (tex Chinon), så kan du nog hitta de för 100-200:- styck. För 200/3.5 eller 400/5.6 får man nog betala minst 500-1000:- , då de objektiven är lite mer sällsynta. Men tex Tokina RMC 400/5.6 är rätt vanlig med K-fattning och ger fullt godtagbar bildkvalitet med tanke på vad det brukar kosta.

Du bör undvika objektiv från Ricoh då de inte är fullt kompatibla med Pentax kameror och kan fastna om de används på en Pentax-kamera.

Tack så mycket för denna fina information och länk till wiki. :) Kul också att få någon typ av prissättning då det ju är galet svårt att för mig som är nybörjare inom denna marknad att sätta värde på sakerna. När du säger godtagbar kvalitet, menar du då enligt proffs-standard eller amatörstandard? Så svårt och veta när någon säger godtagbar kvalitet, allt är ju relativt. :)

Skall också stryka Ricoh från listan då. :)

Jag hoppas på mer svar och tips från er över olika typer av objektiv som är prisvärda och fina. Men jag har även gått över och tittat lite på hus som jag kan tänka mig med inställningen att billigare är bättre, i alla fall till en viss punkt.

Jag har skickat några mail på annonser som handlar om Sony a100, a200 samt en K110d. Vad kan man uppskatta att värdet på dessa är idag och vad är de stora skillnaderna? I vissa annonser ingår t ex ett 18-55 och det kanske inte är dumt att ha då iom att det ar svårt att få tag på objektiv som har runt 18 i brännvidd. Jag skall själv försöka kolla på dessa när jag har lite mer tid och försöka skapa mig en uppfattning, men lite hjälp på traven är aldrig fel om det sitter någon som har värdefull information.

Tack återigen för att ni delar med er av era kunskaper och er tid till mig! :)

Jo jag tänkte på en sak. Du skriver att märke som chinon har lägre status. Betyder det att de är dåliga och att jag skall hålla mig ifrån dem? Jag tar jättegärna fler tips på objektiv eller märken/serier som anses fina och vise versa.

Måste också fråga... Har jag rätt när jag säger att med pentax kan jag använda k och m42 och väljer jag sony kan jag använda m42, md och alla sony/minoltaobjektiv antingen medeller utan adapter?

Jag har även läst i länkarna som vissa tidigare skickat och nu känns det mer logiskt att vissa märken funkar bättre med vissa objektiv osv.

Tack så mycket för denna fina information och länk till wiki. :) Kul också att få någon typ av prissättning då det ju är galet svårt att för mig som är nybörjare inom denna marknad att sätta värde på sakerna. När du säger godtagbar kvalitet, menar du då enligt proffs-standard eller amatörstandard? Så svårt och veta när någon säger godtagbar kvalitet, allt är ju relativt. :)

Skall också stryka Ricoh från listan då. :)
När jag säger godtagbar menar jag att det förmodligen räcker till de flesta som inte vill lägga ut 10-15 ggr så mycket för att få bästa möjliga bildkvalitet. På fotosidan kan du se på bilder tagna med objektiv registrerade i produktdatabasen, vilket kan vara till hjälp när man försöker "fynda". Länk till Tokina RMC 400/5.

Anledningen till att jag nämnde Chinon är att de håller hög klass i optiken, och i regel inget sämre än vad dagens kvarvarande kameratillverkarna gjorde på 70-80 talet Hade Chinon tillverkat systemkameror än idag skulle förmodligen priserna på deras gamla objektiv varit betydligt högre.

Jo jag tänkte på en sak. Du skriver att märke som chinon har lägre status. Betyder det att de är dåliga och att jag skall hålla mig ifrån dem? Jag tar jättegärna fler tips på objektiv eller märken/serier som anses fina och vise versa.

Måste också fråga... Har jag rätt när jag säger att med pentax kan jag använda k och m42 och väljer jag sony kan jag använda m42, md och alla sony/minoltaobjektiv antingen medeller utan adapter?

Jag har även läst i länkarna som vissa tidigare skickat och nu känns det mer logiskt att vissa märken funkar bättre med vissa objektiv osv.

Inte alla Minolta , det finns en äldre variant som jag inte har sett någon adapter till men alla MD 0 alla dynax o senare..

När jag säger godtagbar menar jag att det förmodligen räcker till de flesta som inte vill lägga ut 10-15 ggr så mycket för att få bästa möjliga bildkvalitet. På fotosidan kan du se på bilder tagna med objektiv registrerade i produktdatabasen, vilket kan vara till hjälp när man försöker "fynda". Länk till Tokina RMC 400/5.

Anledningen till att jag nämnde Chinon är att de håller hög klass i optiken, och i regel inget sämre än vad dagens kvarvarande kameratillverkarna gjorde på 70-80 talet Hade Chinon tillverkat systemkameror än idag skulle förmodligen priserna på deras gamla objektiv varit betydligt högre.

Ok härligt då vet jag på ett ungefär i alla fall. Bildkvallen på bilder som tagits ser ju ut att vara helt ok tycker jag. Mycket fina bilder som tagits. Har du fler fina exemplar på gluggar så får du gärna skriva ner dem så skall jag kolla upp dem. Gluggen i fråga blir ju definitivt något att titta efter i alla fall. :)

Kan du ge några tips på hus annars som lämpar sig? Jag antar att man kan använda vad som egentligen eftersom det är märke och adapter som spelar roll. Men jag är ju ute efter något enklare som gärna inte är jätteplastigt osv. Har ju tittat lite på t ex Sony a100 men jag måste läsa på mer för att få en bra uppfattning om det. Har rätt stora händer så den 400D med grepp jag har idag är på gränsen till för liten.

Pentax K10D med flera har ju nämnts men de verkar gå lös på 3500 ungefär, som någon tidigare skrev och det känns lite för mycket då jag hellre lägger krut på fler/bättre gluggar då istället.

Inte alla Minolta , det finns en äldre variant som jag inte har sett någon adapter till men alla MD 0 alla dynax o senare..

Ok generellt sett kan man säga ändå då, antar jag. Jag kommer väl hålla mig hyfsat till blocket/fotosidan/tradera kanske och där kan man väl med lite tur läsa sig till om det funkar eller ej och i annat fall fråga. Så, så länge de generellt sett fungerar så tror jag kanske inte jag behöver oroa mig då när det gäller de få som faktiskt inte passar.

Jag har, som jag tidigare skrivit fått en del bra tips på gluggar osv som är värda att leta efter. Men jag skulle gärna ta emot fler tips på gluggar som är bra och som man "borde" leta efter. :) Gärna billiga hus också, behöver inte vara top of the line utan det gör inget om de är lite äldre, bara de är hyfsat gedigna (inte plastiga) och inte kostar så mycket.

Jag tror säkerligen jag kan få mycket bra tips här, men annars kanske jag skulle ta och starta en tråd i ämnet för att få ännu mer experthjälp av sådana personer som kanske är mer inriktade på hus?

Ta inte illa upp ni som svarat här nu, för ni har varit till galet stor hjälp! :)

Behöver åsikt på Sony a100 och Pentax K110D. Är det stor skillnad? Kan ev få enbart Sonyhuset eller Pentaxhuset med 18-55 glugg för 1500 exkl frakt/hämtning. Är det något som är värt att lägga pengar på eller är det bättre att satsa på något annat? Kan man komma undan ännu billigare?

Hoppas på att väcka tråden till liv :)

Hej igen!

Jag har precis inhandlat ett Minolta MC 50 1,7 som jag är väldigt entusiastisk över att testa snarast möjligen... Jag har köpt en a100 för att använda den till men jag undrar lite vart bästa stället är för att få tag på adaptrar till MD/MC? Verkar inte som att tradera har och på blocket hittar jag inte mycket heller tyvärr. Har faktiskt aldrig handlat på ebay men det är ju lite likt tradera så jag antar att det inte skulle vara några problem om det finns billiga adapters där. Funkar till exempel följande adapter?

http://cgi.ebay.com/Minolta-MD-MC-L...Accessories&hash=item335df8331b#ht_1735wt_905

Är det dyrt eller får man räkna med ett par hundra för en adapter? I längden blir det ju inte många ören per glugg om man har ett par ju...

Tacksam för lite hjälp där.

Förresten en fråga till, är det värt att köpa AF confirm (och fler funktioner) adapter till m42 eller är det bara att köra på med helmanuellt?

I vilket fall som helst är det väl bra o köra med så lite glas imellan som möjligt?

Hej igen!

Jag har precis inhandlat ett Minolta MC 50 1,7 som jag är väldigt entusiastisk över att testa snarast möjligen... Jag har köpt en a100 för att använda den till men jag undrar lite vart bästa stället är för att få tag på adaptrar till MD/MC? Verkar inte som att tradera har och på blocket hittar jag inte mycket heller tyvärr. Har faktiskt aldrig handlat på ebay men det är ju lite likt tradera så jag antar att det inte skulle vara några problem om det finns billiga adapters där. Funkar till exempel följande adapter?

http://cgi.ebay.com/Minolta-MD-MC-L...Accessories&hash=item335df8331b#ht_1735wt_905

Är det dyrt eller får man räkna med ett par hundra för en adapter? I längden blir det ju inte många ören per glugg om man har ett par ju...

Tacksam för lite hjälp där.

Förresten en fråga till, är det värt att köpa AF confirm (och fler funktioner) adapter till m42 eller är det bara att köra på med helmanuellt?

I vilket fall som helst är det väl bra o köra med så lite glas imellan som möjligt?

http://cgi.ebay.com/MD-MC-lens-Mino...ccessories&hash=item439ef1d0e2#ht_1071wt_1139

http://cgi.ebay.com/MD-MC-lens-Mino...ltDomain_0&hash=item439e88c738#ht_1297wt_1139

En sådan adapter kanske är att föredra istället? :)

PS! Jag är väl införstådd med att MC/MD inte ger infiniy focus... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar