oshe
Aktiv medlem
Ja så långe du satsar på objektiv med K-fattning så behövs ingen adapter. Alla Pentax DSLR har "full" kompatibilitet med dessa objektiv, så bildstabiliserng, fokusindikering och ljusmätning fungerar oavsett modell (bortsett att stabiliseringen inte fungerar på kameror som saknar det förståss).
En annan fördel med att slippa använda adapter är att bländaren sköts automatiskt av kameran, dvs bländaren hålls fullt öppen till bilden tas. Objektiv som används med adapter förlorar i regel denna funktion så sökaren blir mörkare när man minskar bländaröppningen.
Några Pentax-modeller som inte bör vara allt för dyra är tex K100D, K200D eller K10D. K100D borde gå att hitta för ca 1500:-, och K200D eller K10D för ca 2500:-.
Tack för den infon... Uppenbarligen är det ju svårt i detta träsket men det är klart att en Pentax vore ju en ganska enkel lösning då måste man ju säga.
Kan du svara på om det finns ett bredd utbud av objektiv med K-fattning? Jag hade tänkt mig mest fasta objektiv tror jag. Jämna mellanrum är väl att föredra men jag vet inte hur många jag skall ha. 18 eller 28, 50, 135, kanske 200 och även något längre om man hittar för billig peng, t ex 400.
Har du några objektiv att rekka får du självklart gärna göra det också, skulle uppskattas.
Skall ta och titta lite mer på Pentax-hus när jag har tid. Blir nog Pentax, Sony eller Canon om jag skall byta hus. Vet inte varför jag valt bort t ex Nikon just nu men det känns smidigare med de först nämnda märkena.