Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotoimpex.de - långa leveranstider?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Har för första gången beställt varor från detta tyska företag för analoga produkter. Det var fyra paket fotopapper samt lite kemi för ett par veckor sedan. Den 5 maj mejlade de att orden var behandlad och lämnad till deras leveranssystem, och strax före det hade också betalningen dragits från mitt konto. Idag, den 17:e maj väntar jag fortfarande på varorna. Är det någon mer som beställt från fotoimpex.de och haft långa leveranstider? Värt att notera är att jag samtidigt beställde från ett annat tyskt företag för analoga produkter, macodirect.de, och det kom på bara några få dagar till mig.

Nu har jag fått förklaringen, efter mejlkontakt så framkom det att fotopapperna inte fanns på lager, men att man väntar in dom inom en snar framtid (vad nu det kan vara). Lite längre ned i första mejlet från 5:e maj fanns efter varorna en notis (som jag hade missat), där stod: "waiting on this item". Men det stod ju i början att ordern var behandlad och lämnad till leverans, och det tycker jag är lite att luras.

Kanske är det ganska typiskt att dessa internationella fotofirmor har ett fullsortiment av varor i sina webbutiker, och att det sedan när man beställer, visar sig att mycket inte alls finns på lager? Har handlat från USA tidigare och råkat ut för samma sak, men då har det som funnits skickats direkt och det andra kommit senare.

En del har klagat på att Photax har ett krångligt beställningssystem, där man själv får fylla i varunummer mm, men fasiken vilken mycket bättre service de har, för på deras sida finns alla produkter kopplade tillderas lager, så att man kan se om den finns, väntas in eller annat direkt när man klickar på den. Tyvärr saluför inte Photax just det papperet jag skulle ha, så därför beställde jag hos fotoimpex nu. Synd att de inte har ett liknande system där man kan se om varan finns inne eller ej innan man beställer och betalar den.

En del har klagat på att Photax har ett krångligt beställningssystem, där man själv får fylla i varunummer mm, men fasiken vilken mycket bättre service de har, för på deras sida finns alla produkter kopplade tillderas lager, så att man kan se om den finns, väntas in eller annat direkt när man klickar på den. Tyvärr saluför inte Photax just det papperet jag skulle ha, så därför beställde jag hos fotoimpex nu. Synd att de inte har ett liknande system där man kan se om varan finns inne eller ej innan man beställer och betalar den.

Krångligt är ju bara förnamnet, det är himla trist att de inte har tagit websidan ett steg längre än bara lagerstatus. Hur svårt hade det varit med en "köp"-knapp och en persistent varukorg - de lagrar ju redan cookies enligt varning på beställningssidan, och hur svårt hade det varit med en summeringsfunktion i formuläret? Nu får man ju ha formuläret uppe i en flik och klicka runt i en annan - eller ta till papper och penna - och summera allt själv en gång till innan man postar.

Servicen och leveransen i övrigt var ju strålande, så det är knappast brist på kundtjänst-vilja som är problemet.

Krångligt är ju bara förnamnet, det är himla trist att de inte har tagit websidan ett steg längre än bara lagerstatus. Hur svårt hade det varit med en "köp"-knapp och en persistent varukorg - de lagrar ju redan cookies enligt varning på beställningssidan, och hur svårt hade det varit med en summeringsfunktion i formuläret? Nu får man ju ha formuläret uppe i en flik och klicka runt i en annan - eller ta till papper och penna - och summera allt själv en gång till innan man postar.

Servicen och leveransen i övrigt var ju strålande, så det är knappast brist på kundtjänst-vilja som är problemet.

Jag tycker det är en baggis i jämförelse med att man som t.ex fotoimpex, inte redovisar vad de har på lager eller ej. Jag sitter gärna med papper och penna (vilket jag dock aldrig behövt göra utan bara kopierat varubeteckningen samt räknar i datorns kalkylator), bara jag vet att det jag beställer finns. Förbaskat trist att behöva vänta på varor som man behöver. Kunde ju beställt från t.ex USA eller Engand istället och fått det direkt, eller via mejl fått veta att de inte har det på lager innan de drar pengarna från mitt konto. Har alltid fått mejl både från Silverprint i England och Freestyle i USA (innan de expedierat ordern och dragit pengarna) när jag handlat av dom och någon vara inte funnits på lager. Fotoimpex betende gillar jag inte. Det är inte särskilt kundvänligt.

Nu har ju photax tagit ett steg i utvecklingen och fixat en form av varukorg.Funkar inte med google chrome:(
men håller med om att de kan vara lite bökigt att beställa, men väl värt de lilla extra besväret.

Får alltid bekräftelsemail och mail då paketet lämnat Photax. Jag trycker på Gilla knappen för Photax

Får alltid bekräftelsemail och mail då paketet lämnat Photax. Jag trycker på Gilla knappen för Photax

Inget argument där, jag är nöjd (engångs- än så länge) kund, jag bara fascineras över att man idag kan ha en webshop av den modellen. Förmodligen skulle man inte kunna ha det om det fanns fler liknande ställen att handla den typen av varor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar