Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotohjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

S1mon

Medlem
Hej!

Jag har i dagsläget en Nikon D90 med ett 18-105mm objektiv.

Börjat gå in på manuella inställningarna och försökt prova mig fram, känns som att jag hajar en del, problemet är att jag har inte riktigt förstått mig på bländaren och vad man kan göra med den, så fort jag ökar bländaren blir bilden mörk.

Till huvudfrågan, när man fotar i sportsammanhang där det är mycket rörelse och man vill ha skarpa och detaljerade bilder, vad ska man tänka på då? Ska även sägas att det är inomhus med kontrast från läktaren och planen när det gäller ljuset. Något som gör att såfort jag ställer in en snabbare slutartid så blir bilden mörkare.

Tack för att ni hjälper en nybörjare i dessa sammanhang.

När du ökarbländarvärdet så släpper du in mindre ljus, alltså blir bilden mörkare. När du minskar slutartiden släpper du också in mindre ljus.

Se på det som att fylla ett glas med vatten: Bländaren styr hur tjockt vattenröret är. Slutartiden styr hur länge du har kranen öppen.

För sportbilder beror det på VILKEN sport, men för (exempelvis) fotboll så brukar jag vilja ligga på ungefär 1/320, f/4

När du ökarbländarvärdet så släpper du in mindre ljus, alltså blir bilden mörkare. När du minskar slutartiden släpper du också in mindre ljus.

Se på det som att fylla ett glas med vatten: Bländaren styr hur tjockt vattenröret är. Slutartiden styr hur länge du har kranen öppen.

För sportbilder beror det på VILKEN sport, men för (exempelvis) fotboll så brukar jag vilja ligga på ungefär 1/320, f/4

Och då borde ISO vara vattentrycket? Mer ISO = ljusare bild.

Jaha okej, tack för snabba svar, vad borde en rimlig ISO vara om jag kör omkring 1/320 och f4?

Använd din inbyggda ljusmätare. Ställ in 1/320 s och bländare 4, samt justera ISO tills mätaren viasr korrekt exponering eller till histogrammet ser bra ut eller tills du är nöjd med exponeringen.

Varför använder du inte S- eller A-läget?

Per.

Jaha okej, tack för snabba svar, vad borde en rimlig ISO vara om jag kör omkring 1/320 och f4?

Helt omöjligt att spekulera utan att veta hur mycket ljus du har.. Men alltifrån 400 utomhus med bra väder upp till 6400 i riktigt kassa inomhusmiljöer.

Det är för att svara på den frågan som kameror har exponeringsmätare ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar