Ja, man får äga butterflys och stiletter i sverige om man är över 21, tror jag om ålder alltså. Det är däremot inte tillåtet att föra in dem i sverige utan det räknas som vapensmuggling. Det är heller inte tillåtet att sälja dem i sverige.
När det gäller lethermans och liknade är de fullt tillåtna att bära, prejudikat finns med självaste Per Garton som blev gripen vid nån demonstration med en Schweizisk armékniv på sig. Frikänd naturligtvis.
Vanliga knivar är tillåtna som ovan beskrevs. Men det kan vara kinkigt för t ex hantverkare som går på lunch i gallerier och liknande. Polisen avgör, antar jag, om det är lämpligt eller inte. Militärer i uniform har ofta kniv i bältet och jag känner en hel del och ingen har såvitt jag vet blivit tillsagd att plocka ur kniven ur bältet.
Om man inte vet varför man ska ha en letherman i bältet så tillhör man antligen den kategorin människor som frågar efter en istället. Jag hade lätt kunna köpa två till om jag fått en femma för varje gång jag lånat ut min.
/Maverick