Annons

Fotografverktyg och knivlagen

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket handlar ju om det här med uppsåt som tidigare nämnts.
Går du med ett baseballracket på väg hem från träning säger nog ingen så mycket. Tar du med den på fotbollsmatch blir det nog annorlunda...

En gammal rysk Kiev-kamera som väger 1 kg skulle man också kunna dunka någon i huvudet med. Och resultatet minst samma som ett multiverktyg i magen.

Utrymme för tolkningar

En liten scen ut vardagen: Förra sommaren stod jag och tog bilder vid en (mycket stillsam) demonstration och behövde lossa på ett spänne till kameraremmen. Tog fram en Leatherman och genast kom en polis fram vilket fick mig att haja till - men han bad att få låna verktyget, han hade en trasig grej i sitt bälte han behövde rätta till ... :)

Men jag vill minnas att knivlagen fick utstå mycket kritik i samband med att den infördes, många vara oroliga att den öppnade upp för rätt mycket godtycke där poliser kunde hävda att nästan vad som helst kunde användas för onda uppsåt. Den har ju lite drag av gummiparagraf som kan tänjas åt många olika håll. Ett enbent stativ skulle ju lätt kunna ses som ett tämligen farligt tillhygge om en polis var på det humöret.

Apropå stiletter och butterfly-knivar: Är de tillåtna att importera och/eller äga i Sverige?

Apropå stiletter och butterfly-knivar: Är de tillåtna att importera och/eller äga i Sverige?

Nej skulle jag svara. Stilett och knogjärn är förbjudet att inneha utan tillstånd. En kille flygplatspolisen tog försökte slingra sig med att det rörde sig om ett samlarobjekt. Det blev en anmälan ändå.

På min flygplats har vi sex cm som grund för när någon inte får ta med sig en kniv, men det varierar givetvis på hur man kan greppa den, om bladet kan låsas mm.

Edit, googlade och Maverick har så rätt så. Killen på flygplatsen kan ha varit under 21 år.

Senast ändrad:
Ja, man får äga butterflys och stiletter i sverige om man är över 21, tror jag om ålder alltså. Det är däremot inte tillåtet att föra in dem i sverige utan det räknas som vapensmuggling. Det är heller inte tillåtet att sälja dem i sverige.

När det gäller lethermans och liknade är de fullt tillåtna att bära, prejudikat finns med självaste Per Garton som blev gripen vid nån demonstration med en Schweizisk armékniv på sig. Frikänd naturligtvis.

Vanliga knivar är tillåtna som ovan beskrevs. Men det kan vara kinkigt för t ex hantverkare som går på lunch i gallerier och liknande. Polisen avgör, antar jag, om det är lämpligt eller inte. Militärer i uniform har ofta kniv i bältet och jag känner en hel del och ingen har såvitt jag vet blivit tillsagd att plocka ur kniven ur bältet.

Om man inte vet varför man ska ha en letherman i bältet så tillhör man antligen den kategorin människor som frågar efter en istället. Jag hade lätt kunna köpa två till om jag fått en femma för varje gång jag lånat ut min.

/Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar