Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografverktyg och knivlagen

Produkter
(logga in för att koppla)

Gomer

Aktiv medlem
Jag har alltid en Leatherman Blast sitter i bältet oavsett om jag jobbar eller inte. Är säker på att alla fotografer håller med om att det är ett oumbärligt verktyg.
Lossa elaka skruvar, skära av knutar som sitter för hårt, skruva fast en objektivskruv som skruvat upp sig o.s.v.
I förra veckan påstod en kund att multiverktyget faller under knivlagen och får således inte bäras av andra än hantverkare o dyl.
Är man verkligen lagbrytare med ett multiverktyg i bältet. Visst finns det en kniv där och rakbladsvass eren oxå.
Nån som vet vad lagen säger???

Svår fråga, brott mot knivlagen är vad jag förstår ett uppsåtsbrott och kräver alltså ett uppsåt att använda föremålet för att skada eller döda någon annan människa. Man brukar prata om föremål eftersom lagen egentligen inte handlar om knivar utan förmål som är ämnade att användas i brottslig verksamhet, som tex stilettknivar, knogjärn osv. Jag har för mig att någon aktivist/haverist/idiot under göteborgskravallerna dömdes för brott mot knivlagen då han hade en stor siftnyckel med sig som man bedömde skulle användas vid brottslig verksamhet.

Jag har för mig att det var så när vi disskuterade "knivlagen" när jag läste straffrätt för många år sedan.

I förra veckan påstod en kund att multiverktyget faller under knivlagen och får således inte bäras av andra än hantverkare o dyl. Är man verkligen lagbrytare med ett multiverktyg i bältet. Visst finns det en kniv där och rakbladsvass eren oxå. Nån som vet vad lagen säger???

"Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat."
(Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål)

En Leatherman är nog befogad för de flesta som har ett behov av att pilla lite. I alla fall om man har vett att hålla sig en bit ifrån svart- och huvklädda människor i ett Reclaim-the-Streets-tåg. Annars kan man nog räkna med att polisen - i enlighet med lagen - beslagtar kniven.

Det är väl just det.. Att man ska kunna misstänka att föremålet ska användas i brottsligt syfte.. Men hur ska man kunna veta det?

Sen bör man nog tänka sig för om man tänker besöka lokaler med säkerhetskontroll; Flygplats, Riksdagen osv.

Är säker på att alla fotografer håller med om att det är ett oumbärligt verktyg.

Jag tror inte problemet är så stort trots allt, har aldrig behövt ett verktyg av typen leatherman och kan inte se varför den skulle vara så nödvändig för en fotograf... En liten skruvmejsel av typen urvärksmejsel eller vad man kallar dom räcker nog ifall man ska spänna åt dom små skruvarna. :)

En liten skruvmejsel av typen urvärksmejsel eller vad man kallar dom räcker nog ifall man ska spänna åt dom små skruvarna. :)

Jag har altid ett litet kit med 6 sådana i olika storlekar (både raka och stjärnor) i kameraväskan :) DET är oumbärligt. Förrutom att jag ALDRIG vet vart jag har dom när jag behöver dom och är hemma :D

ja, det är väl därför CPS och NPS finns. så slipper man bära omkring på en massa verktyg :)))

Jag frågade en polis

Jag ringde avdelningen på polisen som har hand
om vapentillstånd och frågade .

Deras svar: Multiverktyg och liknande kan man bära utan problem. Dessutom var de inte så hårda när det gällde fällknivar (små) , men det varierade från fall till fall.

Så oroa er inte :p

Oroa er mer över MFF:s resultat den senaste tiden !!!

Samtidigt är poliser individer och de är ju olika petiga som alla vet. När jag var 16 år plockade en polis av min kompis en fällkniv med blad på max 3 cm i kön till en Iron maiden konsert. Det skrevs också en anmälan om brot mot knivlagen. Det lades senare ner förstås, men det är inte så kul att ha polisen efter sig:).

Det är som att ringa trafikpolisen och fråga om det är ok att köra 3 km/h för fort. -" Ja, herregud, men om du börjar närma dig 7 km för fort så åker du dit". På vägen hem blir du stoppad av Konstapel Hubert som inte alls är lika villig att tänja på gränserna.

"Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.
"
(Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål).

Lustigt formulerat. Då får man alltså ha en kniv ägnat att användas som vapen vid brott mot liv i tex hemmet...

Lustigt formulerat. Då får man alltså ha en kniv ägnat att användas som vapen vid brott mot liv i tex hemmet...

Tycker det är ganska logiskt formulerat. Det vill säga lagtexten öppnar för möjligheten att bära kniv och andra farliga grejer på allmän plats om "vapnet" är tänkt att användas som ett verktyg av en hantverkare, men gör det samtidigt inte tillåtet om det finns ett uppsåt att skada andra människor. Dessutom förhindrar den inte att man har knivar och andra vassa föremål i hemmet, vilket ju naturligtvis är helt i sin ordning. Att man får använda knivar och andra vapen som brott mot liv och hälsa är för övrigt inte tillåtet någonstans...

Fast det var kanske inte så konstigt, svårt att motivera varför man behöver en sån på en Maiden-spelning :)

Lättare än det var för mig att motivera varför jag behövde ett svärd :D Hade ju tänkt att låsa in det i en förvaringsbox vid globen, men vakterna tog mig redan på centralen :) Men jag fick låsa in det i förvaringsboxen så länge, och hämta det efter konserten :)

Det här var ju då en sisådär massor med år sedan (minst 10, säkert fler) :)

Syftet med knivlagen var väl, om jag fattat det rätt, att ge polisen möjlighet att plocka av folk deras moraknivar på danstillställningar och liknande innan de använt dem på ett sätt som skadade liv eller hälsa. Innan knivlagen infördes var det helt okej att ta med kniven på dans.... bara du inte skar nån med den.

Tack alla för engagemang och framför allt tack "skåningen" för att du tog dig tid att kolla upp det hela.
Nu kan man således vara lugn.
Flyga skulle jag aldrig ens fundera på med ett multiverktyg i bältet, det är nog att bädda för problem.
Däremot har jag faktiskt plåtat både i riksdagen och i riksbankens lokaler med verktyget i bältet.

Jag har för mig ha hört någonstans att längden på knivbladet har betydelse. Tror det var ok att bära kniv om bladets längd inte översteg sex cm. Men jag kan ju ha fel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar