Annons

Fotografiskt ljusfenomen

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_neo

Aktiv medlem
Hej

Kan någon föklara fenomenet kring den här bilden?
Någon som vet? Måste ha någonting med ljuset och skuggan att göra, antar jag, men jag kan inte komma på hur det kommer sig.

Jag tog den på en strand i Thailand, strax efter lunch (har jag för mig, så ljuset måste ha kommit relativt rakt uppifrån, jag kan ha fel om tiden.

Vore kul med ett ingående svar, så jag kan lugna min nyfikenhet.

/Micke

Läcker bild men inte kan jag förklara fenomenet, den ser helt kontrastvänd ut.
Tittar man på bara hälen så går det ihop men helheten förvirrar då dom partier som borde vara djupast är ljusast.
Kanske det sipprade upp mer fukt på dom djupare ställena och gav mer reflexer.

Sånt här händer i bland och beror på ljusets rikning. Vänd bilden upp och ner så blir det oftast så att en upphöjning blir en grop och tvärt om.

Jo att det måste ha med ljusets riktning är jag övertygad om men, på vilket sätt. Om jag vill använda mig av den här tekniken, hur ska jag gå till väga då?

Testade att snurra bilden, 90 grader åt gången, och upplever att bilden går utåt i alla fallen.

Våran hjärna förutsätter ibland åt vilket håll solen kommer ifrån. Vi vill ofta att det kommer från höger.
Om man vänder på bilden kommer alltså ljuset från "andra hållet" och det blir rätt för vår hjärna, och tolkninngen av bilden blir en annan.

Det här brukar vara med i böcker men en äggkartong i hela bilden. Den kan man sedan vrida och vända på för att se effekten.

Givetvis kan effekten bli densamma oavsett hur vi vrider på den för att första anblicken "sitter kvar" i skallen.

Betyder det att araber som läser från vänster ser denna rätt, är ju min nästa fråga?

Du borde alltså kunna efterlikna denna effekt med starkt ljus på en äggkartong. Testa!

När man gör kartor med terrängskugga låter man ljuset komma från nordväst. Då ser man berg och dalar bäst och riktigast.

Vänder man din bild 180 grader tycker i alla fall jag att avtrycket är klockrent nedåt sanden precis som man kan förvänta sig. Då kommer ju ljuset från "nordväst"

Däremot kan jag inte förklara varför...

(Jag utgår från att du ine har något mot att jag använder din bild här som ett exempel.)

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    24.3 KB · Visningar: 467
Jag minns att samma fenomen uppstod på några av NASAs bilder från månen, då kratrar såg ut som berg..

Och det var som sagt ljusets riktining som orsakade det..

Ganska intressant att det sitter så benhårt i huvudet. Jag kan inte få den felvända rätt oavsett hur mycket jag försöker, ens när jag ser de två bredvid varandra.

Läcker mera bildprat om intressanta ljusfenomen och tekniker på fotosidan ist för objektivtjafts!

Strålande inlägg!

Det som förvirrar här är inte riktningen av ljuset utan att de djupaste ställena är ljusast.
Undrar hur det uppkommit?

BugEyes skrev:
Det som förvirrar här är inte riktningen av ljuset utan att de djupaste ställena är ljusast.

Skulle tro att det är en strålnings-ansamling av den reflekterande sanden. Precis som i en parabol. Det är ju kisel vi pratar om ;-)

BugEyes skrev:

Det tycker jag framgår rätt tydligt i den vända bilden. Ljuset faller mer vinkelrätt in mot "sluttningen" så den blir starkast belyst. Det är ju de nedpressade partierna som har "sluttningen" åt solen.

BugEyes skrev:

Hälen är inte speciellt ljus trots att avtrycket där är betydande. Det är nog som i inlägget ovan mer en sandrelaterad fråga, t.ex. hur sanden har packat sig.

Kul att det blev sådan fart på det här inlägget. Det är inga som helst problem att använda bilden, om någon vill använda den utanför den här tråden, är det ok det också, bara ni kommer ihåg mitt namn :)

Jag kan inte heller, hur mycket jag än försöker, få det till att den vända bilden blir ”rätt”, vet inte om det är samma fenomen som de där perspektivbilderna där man kan se en trappa gå uppåt och vid andra tillfällen se samma bild och tycka att trappan går neråt. (På något sätt blir den här förklaringen lite fel eftersom alla trappor går upp och ner samtidigt, men jag hoppas ni förstår vad jag menar : ) ut eller in från bilden kanske är bättre ordval?)

Har funderat lite och är lite inne på Björns och Pers resonemang, med de ljusare partierna på de lägsta punkterna. Det verkar rimligt att det blir en skugga vid hällen där det är nertrampat liksom att det är skugga från hålfoten och framåt då foten sluttar på ett sådan sätt att det bör vara en backe i avtrycket som skärmar av ljuset. Vidare bör då också de ytor som pekar mot solen, vara mest belyst.

Vad som förbryllar mig lite är att skuggan vid hällen är så kort och skarp, vilket måste tyda på att ljusets vinkel måste falla relativt brant in mot avtrycket. Om infallsvinkeln är brant så tycker jag det ska vara svårt att få täckning i den andra delen där avtrycket sluttar, från hålfoten och framåt?

/Micke

För de som såg dagens repris av Brainiac så förevisade de samma effekt genom att hålla upp en gipsmask så nära att man inte såg omgivningen. Den såg då ut att vara konvex, när det i själva verket var den konkava sidan som var vänd mot tittaren.

Grunden i effekten är att då bilden som visar är tvådimensionel så kan inte ögonens paralellseende faktiskt säga vad som är rätt och riktigt. Då antar jag att hjärnan letar i minnet efter hur "det borde vara" och går på saker såsom att ljusa delar brukar vara upphöjda och mörka nedsänkta samt att riktiningen på ljuste påverkar som tidigare skrivet.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto