Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Av en händelse såg jag att vi har Fotografisk Tidskrift på jobbet.
Jag är verkligen osäker på om jag gillar den grafiskt. Tycker faktiskt den är förvånansvärt tråkigt och jag har aldrig gillat brödtext i tidningar utan seriffer .... men vilka jäkla bra artiklar. Jag är fast. Ska bli intressant att se om jag bara råkat pricka in några speciellt intressanta nummer.
Visst, Fotografisk Tidskrift är yrkesfotografernas tidning men det som slog mig är ju att hela nummer 4/2009 faktiskt borde sättas i händerna på den som tänkt sig ett yrke som yrkesfotograf.
Gästkrönikören Eva Adeen beskriver kraven i artikeln "Kravlista till yrkesfotograefer" som hon har på dagens fotografer i egenskap av bildköpare. Citat: "Som bildköpare kräver jag av er, svenska yrkesfotografer, att ni blir bättre." "Sluta käbbla inom era egna led om royaltyfritt och microstock". Hon avslutar med: "Välj era strider, vissa är redan förlorade" (hon avser här att "micropayment" inte går att stoppa vilket illustreras med att Istockphotos arkiv mer än 4 dubblats i storlek på ett par år).
Caharina Ekdahl rapporterar från europeiska bildbyråkongressen CEPIC. Enligt Catharina är den affärsmodell som redan idag omsätter mest "microstock". Försäljning av bilder sker ofta till otroligt låga priser, där yrkesfotograferna tvingas konkurrera med glada amatörer som upplåter sina bilder nästan gratis. Försäljningspriset som Eva Adeen nämde som låga, låg på 100-200 kr i hennes exempel, men i Catharina Ekdahls exempel handlar det snarast om enstaka kronor och obegränsat användande.
Catharina talar även om unika bilder eller "ikonbilder" som man är beredda att betala betydligt bättre för mer ser ingen möjlighet för de som lever mellan dessa ytterligheter. I en nära framtid verkar det handla mest om antingen fulbilder eller finbilder.
Tidningen innehåller också en mycket intressant artikel om en yrkesundersökning gjord bland fotografer i tidskriftbranschen. Även här skrivs det om bildbyråernas inverkan på fotografernas möjligheter att försvara sina priser. "Fotograferna måste sänka sina priser", menar Åsa Holmström (förlagschef på LRF media). Globalt material som försvenskas ger inte mycket utrymme heller för lokala fotouppdrag. Det mesta tas rakt av utifrån när det gäller multinationell verksamhet.
Tidskriftfotografen Susanne Kronholm strör mer salt i såren och vittnar om färre tidskriftuppdrag, hårdare konkurrens, ökade krav, tuffare klimat och mindre frihet.
Ska man tänka på att bli yrkesfotograf idag verkar det som den viktigaste egenskapen är att vara utrustad med vassa armbågar, ett stort självförtroende, järnvilja och en stor förmåga att kunna sälja sig själv.
Stefan Ohlssons artiklar är också läsvärda. I den avslutande "Teknisk Krönika" kommenterar Stefan den förvånansvärt dåliga tekniska kvaliteten många bilder har som kommer in till tidningsredaktioner han varit på. Det är inte bara bilder från "semipro"-fotografer utan även från proffsen. Bilder som är så pass dåliga att det inte är ekonomiskt försvarbart att "rädda dem" med avancerad bildbehandling. Han menar att de som inte kan leverera både snabbt och med godtagbar kvalitet kommer att få färre uppdrag.
Stefan menar på att det krävs mer utbildning och slår ett slag för SFF:s kurser. Jag tillåter mig att tvivla starkt! Proffs som inte vet hur man tar en användbar bild, låter det som det troliga skälet? För mig låter det ju nästan som att en del fotografer börjat anpassa kvaliteten till priset men kanske inte riktigt hittat rätt när det gäller hur mycket man kan fuska och ändå fortfarande få betalt (vilket i sig är verkligt oproffsigt). Det är väl kanske så att man inte kan få allt för 50 spänn och att man som köpare riskerar att få vad man betalar för även från proffsen. Att som Stefan också säger "skriva ut" kostar ju både tid och pengar (bläck är inte billigt) och det ska matchas mot den taskiga ersättning beställarna är beredda att betala med "microstock" som måttstock. "Den järnhårda lönelagen" har fått ett nytt uttryck för fotograferna i slutet av 2000-talet.
Men jag har också sett hur gräsliga en del mäklarbilder och resekataloger ser ut. Ibland undrar t.o.m. jag hur vissa alster passerat nålsögat. På Fritidsresors kontor på Sveavägen i Stockholm hade man en badbild uppblåst på ena väggen sist jag var där (något år sedan). Den var både ordentligt oskarp och dessutom hade den en horisontlinje som lutade så betänkligt att man nästan behövde ta sig ett sjösjukepiller för att inte gå i däck när man kollade på den. Man undrar ju om det mest är glada amatörer bland resevärdarna som plåtar till kataloger och resebyråkontoren? I sanning märkligt i en bransch som lever på säljbilder av resmål.
Av det senare kan man ju nästan tro att vem som helst kan ta bilderna som t.o.m. stora företag som Fritidsresor marknadsför sig med. Snart är vi på samma nivå som Volvo, när de sökte montörer: "Jobbet lär vi dig på en halvtimme". Även Volvo bet i sten och fick svårt att hitta folk med den annonsen. Vem vill verkligen bli yrkesfotograf idag, när arbetet urvattnats på näst intill allt, av de ekonomiska villkoren allt fler fotografer tvingas underkasta sig.
Jag är verkligen osäker på om jag gillar den grafiskt. Tycker faktiskt den är förvånansvärt tråkigt och jag har aldrig gillat brödtext i tidningar utan seriffer .... men vilka jäkla bra artiklar. Jag är fast. Ska bli intressant att se om jag bara råkat pricka in några speciellt intressanta nummer.
Visst, Fotografisk Tidskrift är yrkesfotografernas tidning men det som slog mig är ju att hela nummer 4/2009 faktiskt borde sättas i händerna på den som tänkt sig ett yrke som yrkesfotograf.
Gästkrönikören Eva Adeen beskriver kraven i artikeln "Kravlista till yrkesfotograefer" som hon har på dagens fotografer i egenskap av bildköpare. Citat: "Som bildköpare kräver jag av er, svenska yrkesfotografer, att ni blir bättre." "Sluta käbbla inom era egna led om royaltyfritt och microstock". Hon avslutar med: "Välj era strider, vissa är redan förlorade" (hon avser här att "micropayment" inte går att stoppa vilket illustreras med att Istockphotos arkiv mer än 4 dubblats i storlek på ett par år).
Caharina Ekdahl rapporterar från europeiska bildbyråkongressen CEPIC. Enligt Catharina är den affärsmodell som redan idag omsätter mest "microstock". Försäljning av bilder sker ofta till otroligt låga priser, där yrkesfotograferna tvingas konkurrera med glada amatörer som upplåter sina bilder nästan gratis. Försäljningspriset som Eva Adeen nämde som låga, låg på 100-200 kr i hennes exempel, men i Catharina Ekdahls exempel handlar det snarast om enstaka kronor och obegränsat användande.
Catharina talar även om unika bilder eller "ikonbilder" som man är beredda att betala betydligt bättre för mer ser ingen möjlighet för de som lever mellan dessa ytterligheter. I en nära framtid verkar det handla mest om antingen fulbilder eller finbilder.
Tidningen innehåller också en mycket intressant artikel om en yrkesundersökning gjord bland fotografer i tidskriftbranschen. Även här skrivs det om bildbyråernas inverkan på fotografernas möjligheter att försvara sina priser. "Fotograferna måste sänka sina priser", menar Åsa Holmström (förlagschef på LRF media). Globalt material som försvenskas ger inte mycket utrymme heller för lokala fotouppdrag. Det mesta tas rakt av utifrån när det gäller multinationell verksamhet.
Tidskriftfotografen Susanne Kronholm strör mer salt i såren och vittnar om färre tidskriftuppdrag, hårdare konkurrens, ökade krav, tuffare klimat och mindre frihet.
Ska man tänka på att bli yrkesfotograf idag verkar det som den viktigaste egenskapen är att vara utrustad med vassa armbågar, ett stort självförtroende, järnvilja och en stor förmåga att kunna sälja sig själv.
Stefan Ohlssons artiklar är också läsvärda. I den avslutande "Teknisk Krönika" kommenterar Stefan den förvånansvärt dåliga tekniska kvaliteten många bilder har som kommer in till tidningsredaktioner han varit på. Det är inte bara bilder från "semipro"-fotografer utan även från proffsen. Bilder som är så pass dåliga att det inte är ekonomiskt försvarbart att "rädda dem" med avancerad bildbehandling. Han menar att de som inte kan leverera både snabbt och med godtagbar kvalitet kommer att få färre uppdrag.
Stefan menar på att det krävs mer utbildning och slår ett slag för SFF:s kurser. Jag tillåter mig att tvivla starkt! Proffs som inte vet hur man tar en användbar bild, låter det som det troliga skälet? För mig låter det ju nästan som att en del fotografer börjat anpassa kvaliteten till priset men kanske inte riktigt hittat rätt när det gäller hur mycket man kan fuska och ändå fortfarande få betalt (vilket i sig är verkligt oproffsigt). Det är väl kanske så att man inte kan få allt för 50 spänn och att man som köpare riskerar att få vad man betalar för även från proffsen. Att som Stefan också säger "skriva ut" kostar ju både tid och pengar (bläck är inte billigt) och det ska matchas mot den taskiga ersättning beställarna är beredda att betala med "microstock" som måttstock. "Den järnhårda lönelagen" har fått ett nytt uttryck för fotograferna i slutet av 2000-talet.
Men jag har också sett hur gräsliga en del mäklarbilder och resekataloger ser ut. Ibland undrar t.o.m. jag hur vissa alster passerat nålsögat. På Fritidsresors kontor på Sveavägen i Stockholm hade man en badbild uppblåst på ena väggen sist jag var där (något år sedan). Den var både ordentligt oskarp och dessutom hade den en horisontlinje som lutade så betänkligt att man nästan behövde ta sig ett sjösjukepiller för att inte gå i däck när man kollade på den. Man undrar ju om det mest är glada amatörer bland resevärdarna som plåtar till kataloger och resebyråkontoren? I sanning märkligt i en bransch som lever på säljbilder av resmål.
Av det senare kan man ju nästan tro att vem som helst kan ta bilderna som t.o.m. stora företag som Fritidsresor marknadsför sig med. Snart är vi på samma nivå som Volvo, när de sökte montörer: "Jobbet lär vi dig på en halvtimme". Även Volvo bet i sten och fick svårt att hitta folk med den annonsen. Vem vill verkligen bli yrkesfotograf idag, när arbetet urvattnats på näst intill allt, av de ekonomiska villkoren allt fler fotografer tvingas underkasta sig.
Senast ändrad: