Annons

Fotografigrenar ni är ointresserade av

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle aldrig fota gamla hus, bilar, skrot och dylikt...specielt inte i svartvitt.

Actionbilder är allra roligast och då är sport och djur lika kul, bara det rör på sig.

Studio är trevligt, ingen sport direkt eftersom förutsättningar alltid är dom samma...men det har sin tjusning det med :)

Jag är värdelös som naturfotograf, jag satt i skogen förra sommarn och så kom det ett rådjur jättenära, men jag vill inte skrämma den genom att lyfta kameran som jag hade i knät så jag satt där och bara tittade tills den gick...

Nåt jag inte heller skulle vilja fota är trista vardagshändelser, olyckor och katastrofer...skule jag ändå lyckas få ett sånt kort och tjäna pengar på det skulle jag knäppa...pengar behövs ju alltid.

- - - - -
Döda statiska ting, t ex byggnader, fordon och prylar

+ + + + +
Levande ting, framförallt människor.
Sen om det är är i studio eller ej spelar ingen roll.

+ + + + +
Tjejer

+ + + + +
Brudar

+ + + + +
Kvinnor

Tja, jag tror ni förstår....

Den verkliga fotoutmaningen för mig är att "få till" bilder med potential på modeller som inte kan posera.

Variationsmöjligheterna är oändliga med en modell - smink, hår, posè, kläder, uttryck, miljö, ljussättning mm,

Re: Prisutdelningar är trista (för alla utom dom som står på pallen)

cowboy skrev:
Att ta bilder på prisutdelningar är något av det tristaste som finns - tre gubbar i träningsoverall med blommor och medaljer på en pall - sådan bilder har samma upphetsningsgrad som tre grå kommunalpolitiker samlade kring ett protokoll.

Sportpressen har en obegriplig efterfrågan efter sådana dussinbilder för att illustrera sina reportage. Nej, tacka vet jag fartfyllda actionsportbilder med svett och fight!

Vid närmre eftertanke kan en prisutdelningsbild kanske bli lite roligare i de sporter man sprutar champagne på varandra, lite kaotiskt sådär, kanske borde Riksidrottsförbundet föreskriva det i alla sporter?

Man kanske skulle skapa en tråd här på fotosidan där folk kunde visa upp sina nyskapande roliga kreativa prisutdelningsbilder?

*hehe* Jag minns när jag vann en tävling med min förra hund, på pallen började han slåss med hunden som kom tvåa, (det var tvåan som startade...rätt ska vara rätt ,))blommbuketter och hårtufsar rök...tyvärr tror jag ingen knäppte det (det var några år sen) men det hade varit en perfekt prisutdelningsbild ;)

Gatufoto och ariktektur har jag väldigt svårt för, förstår inte meningen med detta. Fota en massa vilt främmande mäniskor och en massa byggnader. Sen nästa typ är nog bland det västa jag kan se, det är festfotografering. Detta är festen den och eller var det festen då och då, hopplöst och meningslöst tycker jag.

Min fotografering är natur och då fåglar och djur men mest blommor, även då macrofoto om jag lyckas med bilden vilket inte alltid är fallet.
Sven-Åke

Totalt ointresserad av att se (eller fota) blommor från 1 pikometers avstånd, alla hund/katt-porträtt och att ligga i timmar och vänta på att en kråka ska dyka upp så man kan plåta den tusen ggr.

Låter det negativt? :)

+ Människor som gör något

- Döda ting, reklamfoto måste vara mördande tråkigt

Dessutom är jag fullständigt ointresserad av allt vad analogt foto heter, får jag inte "instant feedback" så kan det vara.

Makten skrev:
Jag tänkte kolla lite vad ni är intresserade av att fota, och kanske framförallt, vad ni INTE är intresserade av, och varför.... ?

Så, låt höra vad ni inte bryr er om, och vad ni bryr er om....

Vissa saker är jag dålig på att fota (tycker jag)
dom sakerna försöker jag oftast låta bli att fota....!! ;)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/551438.htm

Vissa saker tycker jag är kul och spännande att fota :)
då gör jag det! :)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/552424.htm

B)

systerdiesel skrev:

Produktfoto för kataloger måste vara bra hjärnavdödande att syssla med, har aldrig provat, och kommer förhoppningsvis aldrig att göra det heller.

Jag har provat!

Rejmyre Glasbruk!!

Produktkatalog!!!

Och på den tiden kunde man inte plocka bort reflexer digitalt!!!!

Jag gör aldrig om det!!!!

B)

Ps.
Men det är klart om betalningen är vääääääldigt bra, och nu finns ju PS....

Tumlaren och Gesoulis, ni borde mötas och diskutera era foto-intressen! Gissar att det skulle vara roliga bilder att hämta från det mötet!

gitte edelman skrev:
Tumlaren och Gesoulis, ni borde mötas och diskutera era foto-intressen! Gissar att det skulle vara roliga bilder att hämta från det mötet!

hahaha...vad skulle det gå in under då? Festfoto? Gatufoto? Pressfoto från krigszonen? :)

+ Går inte att säga generellt vad jag gillar bildmässigt. Ärlighet är ju fint.

- Dåliga modellbilder. Det dräller av dem!

Vad som helst, Gesoulis - bara inte reportagebilder från akuten!!! :)
(Animerade diskussioner är alltid kul. Så länge det är åsikterna man diskuterar - inte personerna. Det är en konst att hålla dom isär, förstås.
Det är det som är kul.
Jag har en bästaste kompis som tycker tvärt emot mig, ofta. Vi har jädrans kul och är som ler- och långhalm när vi träffas varje vecka... Han gillar golf - och jag försöker förtvivlat hitta på en bra översättning till det svenska ordet 'golfbane-eländet' för att få in en riktigt god höger. Men när man, som han, inte känner till svensk kulturhistoria med skriet över 'dansbane-eländet' så blir det lite lamt...)

+ "Äkta" porträtt
+ Humorbilder
+ Gatufotografi
+ Stilfulla nakenbilder

-"Idiotbilder" (tex en halvfet man i långkalsoner och en påse på huvudet)
- Makrobilder på blommor. -Rejält överskattat.
- "Misshandlade Neat Image-bilder" (plastansikten, eller för softade hundar).

I min strävan efter att vara politisk korrekt så kan jag uppskatta de flesta Fotografigrenar, alltid är det nått jag kan ta till mig. Skulle nu en bild vara sjukt tråkig o ointressant så vet jag åtminstone hur jag inte skall göra :)

/Johan

Calle S skrev:
- Dåliga modellbilder. Det dräller av dem!
Ja, jag är nog mer intresserad av modellerna än bilderna, hehe. Är nog många med mig om man tittar på hur många visningar nakenbilder brukar ha. Men sånt vågar ju ingen säga;-)

garna: portratt av alla slag, the human being i alla dess skepnader och pa alla satt och vis; reportage, i studio, mode, reklam, osv.

att forsoka fa fram en humor i en bild, vilket ar skitsvart, men jag skulle garna vilja bli duktig pa att fota arrangerad absurd- och komiskhet (se till exempel http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/190013.htm?set=lp

mindre garna;
en speciell sorts ormvrak efter 4 timmars vantan

manniskor jag inte kanner med teleobjektiv, som om det vore pa grund av feghet, och jag tycker inte om att vara feg

storslagsna landskap enbart for storslaghetens skull

Det här är väl en tråd som i sitt innehåll är mer beroende av dagsform och humör hos oss som skriver inläggen än i andra trådar. Just nu är mitt dagshumör enligt följande.

+
Reportagefoto = människor som ägnar sig åt olika saker gillar jag mycket.
Tar också en del landskapsbilder, med dragning åt natur.
Sport kan vara kul att fota, men extremäventyren får vara.
Mer och mer börjar jag också ta bilder som skulle kunna passa bra som bild på skrivbordet i datorn.

-
Nakenfoto. Precis som avslöjades här ovan är intresset för modellerna större än själva bilderna. Kan liksom inte "tänka" nakenbild.

Modefotografi. Richard (?) Avedon eller Mikael Jansson, det är strunt samma. Inget som fångar mitt intresse.

Men jag tror att när det gäller modefoto så kanske det bara är olika syn på mode som skiljer, och inte olika syn på fotografi.
Tänkte på modefoto härom dagen, och kom fram till att jag kanske skulle prova själv när tillfälle ges och göra modebilder på mitt sätt.

Jag tänker på detta som ofta sägs om olika musiksmak..

"Jag lyssnar på allt, rock, pop, disco, soul, funk, disco osv.."

De som är väldigt omogna och egentligen ganska omusikaliska säger då:

"Vadå allt? Man kan ju inte gilla allt?" De tycker att man inte fattar någonting.. Men faktum är att det är just det man gör. Man har förmågan höra och hitta intressanta melodier, ljud och i all musik. Dvs, ett väldigt bra gehör bl.a.

Lite som med foto, jag gillar att fota det mesta, vissa saker mer än andra och många har svårt att förstå att jag kan gilla både naturbilder och konstfoto..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar