Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografers attityd till att välja plugins eller interna funktioner i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Hur ser fotografer på plugins? Föraktas dessa generellt samtidigt som nya funktioner, för vilket det redan finns plugins, tas emot med öppna armar om den senaste versionen av Photoshop innehåller den/dessa?

Behövs plugins eller är de onödiga?

Ge gärna exempel på någon plugin du tycker är bättre än vad Photoshop internt klarar.

Själv finner jag FocalBlade som ett gott extra verktyg för DeBlur-skärpning.

http://www.imagemavericks.com/2008/10/02/the-easy-button/

http://translate.google.se/translat...2/the-easy-button/&hl=sv&ie=UTF-8&sl=en&tl=sv

Jag använder NoiseNinja. Ljusår bättre än vad PS kan prestera. Har även funderat på att skaffa Genuine Fractals, men jag har helt enkelt inte behov av att interpolera mina bilder i någon större utsträckning, så det har inte blivit av.

Tore,
jag skall var lite tråkig...och inte direkt svara på din fråga...men nästan...
Jag har för avsikt att lära mig PS så att jag behärskar det innan jag ens funderar på plug-ins. Kanske är det i vissa fall handhavandefel när folk inte får det resultat de vill ha ur PS??
Jag har 4-5 plug-ins idag, men jag använder ingen av dem. Har inte upplevt ett behov av dem ännu.
Och det handlar inte om att jag är nybörjare, även om jag inte håller på så jätteintensivt med PS - men min första version som jag hade var 4.0 - så jag har faktiskt pillat en del, men jag lär mig hela tiden lite mer...även om framstegen går lite för långsamt - men det är svårt att få tid med ett krävande jobb och småbarn hemma...

M.v.h.

/ Magnus

Det måste ju vara väldigt individuellt, vissa personer är konservativa, andra gillar nya möjligheter. Alla verktyg kan användas för gott och för ont också, enkla saker som kontrast och färg är inte ofarliga för "äktheten" av ett foto till exempel. Själv gillar jag alla nya saker som kan göra ett jobb enklare eller ge nya möjligheter, jag använder allt nytt och bra om det bara är värt pengarna. Ibland labbar jag mned filter i Photoshop bara för att det någon gång ger oväntade och kul resultat, eller bara för att det är roligt och kan ge lite ny inspiration.

Plug-ins jag ofta använder är Neat Image för brusreducering, några av Fred Mirandas tillägg (skärpning, svart-vitkonvertering, velvia), några gamnla effektplugins (EyeCandy, mfl, fast dom fungerar inte längre med CS3/4). Inte för att dom nödvändigtvis är bättre än vad som finns i Photoshop utan mest för att dom gör ett hyfsat jobb snabbare än vad jag annars skulle göra det. Om jag vill jobba lite mer med en bild så blir det nog oftast så att jag provar olika saker själv i Photoshop, pluginsen (förutom Neatimage) är mest för dom mindre preview-bilder som ska till webben.

Det finns flera filterpaket jag skulle vilja prova men priserna avskräcker eftersom jag egentligen inte behöver dom; Alien Skin, Nik Software, Auto FX Software, Photomatix, Power Retouche, m.fl

Jag tycker det handlar helt och hållet vad man vill göra med sin bild. Vill man bara dra lite i kontrast och skärpa så räcker det ju med de man får med i PS men har man andra mål så finns det ju jättebra filter att använda. Precis som med alla andra verktyg så väljer man de man behöver för att göra det jobb man vill ha gjort. Varken mer eller mindre.

Själv så älskar jag bara Nik's filterserier, framför allt Color Efex och Silver Efex. Får fram den sortens effekter jag vill ha snabbt och med bra resultat.

Att man skulle vara konservativ och inte gilla filter tycker jag bara är löjligt och påminner om den töntiga diskussionen om mörkerrumsarbete i datorn är "äkta" eller inte. Gillar man inte att arbeta med PS/filter så är väl inte det hela grejen. Då har man antagligen andra verktyg som passar en bättre. Vissa cyklar, andra går och några tar bilen - No big deal ...och då pratar jag inte om burgaren. ;-)

Senast ändrad:
Tja, jag drog kanske iväg lite i tangentens riktning med "konservativ". Jag har en känsla av att det finns en grupp konservativa "diafilm-fotografer" som är allergiska mot Photoshop i allmänhet och filter i synnerhet - men jag inser att det är en annan diskussion än om man fördrar plug-ins eller dom inbyggda möjligheterna i Photoshop.

Haha det var inget direkt svar på ditt inlägg Östberg, så du vet :). Jag skrev av mig lite mer allmänt om just fenomenet att det finns folk som anser sig vara konservativa och "föraktar" det ena och det andra istället för att acceptera det som olika vägar till samma mål, även om målen är lite olika ibland. Vissa verkar ha sådant enormt behov av att leva efter regler för att veta att de gör "rätt" men nu är det jag som raljerar om det och som sagt så är det en helt annan diskussion. :)

Annars så är nog de filter jag använder mest istället för PS inbyggda:
Noise Ninja - för brusreducering
Nik Silver Efex - för svart-vit konvertering
Nik Color Efex Pro 3 - för olika färgeffektfilter
Fred Miranda Intellisharpen/Nik Sharpener Pro - för skärpa

Det sämsta jag köpt (kan dock bero på att jag aldrig riktigt orkat sätta mig in i det) är:
Fluid Mask 3 - för att frilägga motiv

Senast ändrad:
För mig så är det fritt fram. Vill jag eller du använda en plugin: varsågod!

Jag använder dem idag oerhört sällan. Brusreducering gör jag inte längre i PS utan låter Nikon Capture göra det. Tidigare använde jag Neat Image rätt ofta. I övrigt så är nog den enda pluginen jag använder Photokit Sharpener. Kan göra samma sak utan pluggen men det blir ju enklare med den.

Däremot använder jag massor av "actions". Både egna och hemladdade.

Mina bilder är oftast rätt sparsamt manipulerade. Med manipulerade avser jag kloning etc. Det jag gör är beskärning, levels, uppskärpning etc. Jag gör oftast inte mer med bilderna nu än vad jag gjorde i mörkrummet tidigare. Orsaken är att jag föredrar att göra bilden klar redan i tagningsögonblicket. Det har inget med någon filosofi att göra utan enbart att det går fortare.

Det skulle vara rätt kul om du hade några tips på bra funktionsmakron Mankan. Jag är själv rätt dålig på att använda dem utan de jag har är mer för ändring av upplösning, färgprofiler och lägga till grupper med justeringslager. Allt som gör jobbet enklare och snabbare är ju välkommet. :)

Jag använder Lightroom 2.1 och Photoshop Elements 7 med Camera Raw 5.2.
För brusreducering använder jag Dfine 2.0
Vid uppskärpning av bilder använder jag Sharpener Pro 3.0
För konvertering till svart/vit använder jag Silver Efex Pro.
Andra plug-ins som jag använder är Viveza och Color Efex Pro 3.0
Se länk: http://www.niksoftware.com/learnmore/en/entry.php?
För att skapa HDR-bilder använder jag Photomatix Pro 3.12

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar