Annons

Fotograferingslägen/programval

Produkter
(logga in för att koppla)

Telemann

Aktiv medlem
Hej
Vad är det för skillnad mellan kamerans fotograferingslägen AUTO och Programautomatik? I båda lägena väljer kameran själv bländare och slutare - det borde ju bli samma sak?!?
Har en Nikon D50.
 
Autoläget är avsett att ställa in kameran för en korrekt exponering - inklusive blixt.

Programläget gör detsamma - men du måste aktivera blixten själv och, samtidigt viktigast, att du kan välja förhållandet mellan bländare och tid. Dvs. förskjuta kurvan som ger korrekt exponering.

Prova att vrida programvredet när du aktiverat exponeringsmätningen. Om du ställer in kortare tid så kompenserar kameran så att du får större bländare och släpper in mer ljus.

(Ovan gäller Canon men fungerar säker likadant på Nikon.)
 
Jag rekommenderar dig att köra i läge A istället, Bländarstyrd slutarautomatik (eller om det var tvärt om). Du väljer bländare och kameran hittar slutartider som passar. Då har du genast lite bättre koll på vad som kommer att hända. Slutarstyrd bländarautomatik däremot är jobbig, eftersom det finns fler slutartider än vad det finns bländaröppningar så får jag det nästan alltid fel. Man luras att lita på kameran medan man i realiteten måste kolla lika mycket på mätaren som i helmanuella läget. I det förstnämnda fallet räcker det att kolla så att inte slutartiden blir längre än vad klarar av. Jag tycker inte heller man ska klaga för mycket på de små symbolerna heller, så länge man vet vad som händer med dem är det inte så tokigt.
Porträttet = Så stor bländaröppning som möjligt för att sudda bakgrunden.
Berget = så liten bländaröppning som ljuset tillåter, ingen blixt
Nattsymbolen = längre exponeringstid och blixt på bakre ridån.
Jag tycker nästan man kan jämföra detta med proffskamerornas "custom programs" även om man inte själv programmerat dem. :)

När man väl känner funktionerna är det smidigare att ställa detta själv.
När jag var novis med min D70 gick jag från Automat via programautomatiken till A på en vecka. Sen har jag stannat där med små utflykter till manuellt om det skulle knipa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.