Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografering med mobil telefån?

Produkter
(logga in för att koppla)

WB_fotograf

Medlem
Hej. Jag undrar vad det är som gäller med ljudet på de nyare kamera telefonerna , man kan inte stänga av ljudet på kameran när man tar kort och då fick jag höra när jag frågade eriksson varför man itne kunde stänga av ljudet att de bara var för att personen som man fotograferar ska kunna höra en när man fotograferar den personen!. är de sant?
 
Ja, på min K700 går det inte att stänga av ljudet iaf, fast den räknas väl inte som ny längre kanske :)
 
Det går att stänga av på min T630 (sony e..)

Alltså jag sätter telefonen på ljudlös, då klickar det inte.
 
De har gjorts så på nyare modeller, för att man inte ska kunna smygfotografera, men det går säkert att komma rund på något sätt.
Finns säkert nån som gör ett hack.
 
Många telefoner är helt tyst när man tar kort med kameran ifall man använder en profil som är helt tyst.

Så mitt tipps är att sätta telefonen i tyst läge och prova...
 
RolandM skrev:
En telefon kostar ju en krona.....så jag ser inte problemet med att skaffa en till...

Du får ju inte telefonen för en krona. Du binder dig till ett abonemang i 1-2 år också. Du betalar en krona nu, sen lite varje månad (för den förhöjda månadsavgiften).
 
lag på det

Tror det var i Korea som lagen stiftades:
Alla mobiltelefoner med kamerafunktion skall ha ett kameraljud.

Anledning till detta är att man hade upptäckt ett utbrett smygfotograferande i damers omklädningsrum på badhus.
Bilderna hamnade sedan på voyuersidor på webben.

Så är det...
 
Re: lag på det

Petterson_Jim skrev:
Anledning till detta är att man hade upptäckt ett utbrett smygfotograferande i damers omklädningsrum på badhus.

Jo, jag testade med bladaren på vårt badhus & den kan man inte heller stänga av ljudet på, gick inge bra alls...
 
Hasselblad i badhuset *kloff* Badgäst traskar fram till Larza
*Pang, smock*
Hasselblad *plask*

Nu äntligen börjar tråden i alla fall handla om det forum den ligger i.
 
I vissa länder verkar det tom vara helt otillåtet med kameramobiler, Saudiarabien tex. Har hört talas om västerlänningar som blivit av med telefonen. Motiv: möjligt att smygfotografera kvinnor. Detta är dock andrahandsuppgifter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.