Annons

Fotografering med mobil telefån?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: lag på det

Petterson_Jim skrev:
Tror det var i Korea som lagen stiftades:
Alla mobiltelefoner med kamerafunktion skall ha ett kameraljud.

Anledning till detta är att man hade upptäckt ett utbrett smygfotograferande i damers omklädningsrum på badhus.
Bilderna hamnade sedan på voyuersidor på webben.

Så är det...

He-heeh. Ja, tänk om koreansk lag gällde i Sverige. Faktum är dock att en snubbe i Sundsvall dömdes för att på webben ha lagt ut toplessbilder som han smygtagit på en badstrand med sin kameramobil.

Jag har också en Sony Ericsson K700i, och retar mig enormt på det töntiga och höga kameraljudet, som inte går att stänga av under några som helst omständigheter - inte ens om man helt stänger av ljudet.

Det är möjligt att man gjort det så för att minimera risken för smygfotografering, vilket jag faktiskt kan förstå, men jag har även hört att det har med buggig programvara i telefonen att göra (eftersom vissa tydligen kan stänga av ljudet!). En ny firmware, vilken bl.a. ska ge bättre bildkvalitet på den urusla kameran, ska visst finnas tillgänglig på SE:s webbplats.
 
Min Sonyericsson V800 går heller inte att stänga av kameraljudet på. Jag provade att ställa den på tyst läge, men kameran låter ändå. Verkar som Ericsson följt med dom andra med ljudtvång. HA HA!
Troligen ett I-lands problem!
 
En ide kan kanske vara att börja fotografera med en vanlig kamera, då reagerar nog ingen:)

/Göran
med trasig T28
 
Där ser man. Och, ännu viktigare: Med en Pentax Optio S4i, eller en Canon Digital Ixus 40 (eller vilken digitalkompakt som helst), vilka båda är mindre än de flesta kameramobiler kan man ta bilder ljudlöst och diskret, med ofantligt mycket bättre bildkvalitet. Precis som Göran F säger här ovan.

Mobiltilverkarnas argument om att hindra smygtagning faller därmed platt. Det goda vore därför att låta oss kunna stänga av kameraljudet på mobilen!

(Man har det lite för bra, helt klart...)
 
Re: lag på det

Petterson_Jim skrev:
Tror det var i Korea som lagen stiftades:
Alla mobiltelefoner med kamerafunktion skall ha ett kameraljud.

Anledning till detta är att man hade upptäckt ett utbrett smygfotograferande i damers omklädningsrum på badhus.
Bilderna hamnade sedan på voyuersidor på webben.

Så är det...

Hur ny är den lagen? Jag har en Samsung D500 som ju är en af de nyare Koreanska mobiler og den kan vara helt ljudlös.
 
På min (amerikanska antar jag) Motorola-mobil kan jag ställa in Ingen, Schimpans, Kvack, Flix, Boing och Klick som ljud vid bildtagning, antagligen för att kunna uppnå önskvärd effekt på omgivningen ;-). Men 'Ingen' ger som väntat tyst funktion.
 
Kan man inte på många mobiler välja ett eget ljud? Då kan man ju spela in nått tyst och sedan spela upp det så att inget hörs.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.