Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografering med Diafilm

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasNilsson

Aktiv medlem
Hej,
Har en fråga om möjligheten att få diabilder på något annat sätt än just diabilder. Typ på CD eller diskett, är detta möjligt? Har inte råd eller lust att införskaffa en egen diascanner men det skulle vara kul att pröva att fota med velvia.

/Andreas

Klart att det går att få dior inscannade och lagda på CD. Det finns massor av lab som hjälper till med detta. Proffskopia i Jönköping är ett exempel som rekommenderats av flera medlemmar på fotosidan.

Vilken kvalité är du ute efter?

Exakt detta har jag också undat över. Men och skicka bilderna ända till Jönköping, hmmm...
Vad kostar det att få dom inlästa, kvaliten för mig är inte så viktig, bara det duger för att lägga upp på fotosidan.se.

Andreas.

AndreasNilsson skrev:

Kvalitén är naturligtvis viktig, vad bör man välja? Vad kostar det vanligtvis?

Jag har aldrig gjort det själv men jag har sett priser i storleksordningen 200-300:-/film och uppåt.

pettersson skrev:
Vad kostar det att få dom inlästa, kvaliten för mig är inte så viktig, bara det duger för att lägga upp på fotosidan.se.

Andreas.

Det finns proffslab i de flesta stora städer. Här i Stockholm använder jag mig av Crimson, http://www.crimson.se, sedan har vi en av fotosidans annonsörer Diabolaget, http://www.diabolaget.se.

Du hittar priserna på hemsidan. Titta på Kodak Photo-CD som är standarden för inskannade bilder.

Om du inte är intresserad av kvalitet, varför inte fota med negativ film och scanna in som jpg-filer. Alla stora lab erbjuder detta på CD-ROM.

Proffskopia tar 695 kr för 50 st, 1295 kr för 100 st och 4300 kr för 400 st. Då får man dem inbränd på CD och indexkopior på A4 24x36mm. Inscanningen är i tre storlekar, 1819x1228, 800x540 och 400x270
pixlar. Lite smådyrt, men kunde inte låta bli att testa. Tycker det blev hyfsat. La in tre album häromdan med 800x540 varianten. Det går bra att kasta ett öga på dem!

satsa på en hyfsad flatbädd!

Jag tycker du ska satsa på en hyfsad flatbäddscanner med dialock. Kvalitén blir mer än väl så bra att de duger till publicering på weben.
Har själv en Agfa Snapscan e-50 (kostade ca 2000 kr för ett år sedan). Den klarar att ge bra bläcksråleutskrifter upp till storlek ca: 18x27 cm
(från ett småbildsdia). För weben behövs inte alls lika stor upplösning som till utskrifter i fotokvalitét. (72 dpi vs ca 250-300 dpi).
Det kanske går att få tag på en lätt begagnad scanner för 1000-1500. Se bara till att den är relativt ny. Kolla in tidigare disk. här på fotosidan! Pengarna tjänar du in snabbt.

I nästa nummer av Foto så skall två flatbäddsskanners testas.
I övrigt så kvittar det om du läser in i 72dpi, eller 100000 dpi för webben. Viktigt för webben, och egentligen för all digital bildbehandling förutom utskrift, är pixel dimensionen. På webben max cirka 400*300 pixlar så att de flesta kan läsa den.

Ett bra och nästan bortglömt sätt är att lämna in sina dior tll PhotoCD. Det blir hög upplösningen och priset är helt OK. Har för mig att det kostar ca 6 kronor per bild och upplösningen är maz 18MB per bild. Finns äben en dyrare proffsvariant med högre upplösning.

/magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar