Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografering med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

FlashM

Medlem
Hej

Jag har en Canon Ixus 500 som jag tycker att jag inte får riktigt bra bilder när jag fotograferar med blixt.Både inomhus och utomhus bilderna blir inte vidare bra. Ansikter på människor blir väldigt vita och nästan helt färglösa. Om jag fotograferar utan blixt så blir bilderna suddiga och inget vidare bra.

Vad ska jag göra för att få bättre bilder ?

Vissa bilder inomhus blir själva objektet (ofta människor) väldigt upplysta medan omgivningen och miljön blir ganska mörk (nästan svart).

Mvh
FlashM

alltså problemet är ju att du har en inbyggd blixt.. jag vet inte vad din blixt har för ledtal men 350D tror jag har ca 13 eller 15 i ledtal... så om du fotograferar längre ifån så bör inte blixten bli så skarp, men detta är en egen spekulation...

Kanske du kan ställa ner blixtens effekt manuellt i kameran? Annars får du väl försöka dämpa effekten på något sätt... klistra en tejpbit över eller försöka studsa blixten... Mkt lättare med en extern blixt och ssytemkamera.

Blixten

När jag använder "auto" lägen då blir bilden väldigt upplyst och bakgrunden blir kanska mörk. Fördelar med detta är att skärpan är mycket bra.

Vid "manuell" läge så blir bilden bra och då menar jag att även bakgrunden blir verklighetstroget då färger följer med. Skärpan är kanske inte riktigt bra,

Ska kolla upp lite mer om man kan justera blixten så att det blir bättre.

Tack för svaret. Alla tips uppskattas.

Mvh
Hashim

Testa gärna att köra blixt kombinerad med längre slutartid. Det kan ge väldigt fina bilder och blixtens styrka brukar dras ner något.
Kolla i bruksanvisningen vilken symbol som motsvarar detta (brukar heta nattporträtt eller liknande...)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar