Goldfish
Aktiv medlem
Hej!
Jag har tillgång till en studio, men har ett par frågor. Följande finns i studion:
- Olika fonder (svart uppsatt för tillfället)
- En liten blixt som kan smällas av på fonden
- En direktblixt (Märke: Pro tror jag) med ett paraply
- En studioblixt (också en Pro) till med inställningar från 1/1 till 1/8.
- En luxmeter (har jag för mig att det heter) som visar vilken bländare som är lämplig för resp. film 100-400.
- Sidoväggar för att studsa ljus mot (som ni märker kan inte terminologin riktigt i studion...)
Min fråga är i alla fall:
Om mätaren visar 8-16 så innebär det att jag kan ställa in bländaren på mellan 8-16 antar jag, men vad ska jag då ställa in slutartiden på för att få rätt exponering? Jag kanske är helt ute och seglar, men jag verkar missa något...
Tacksam för info!
Jag har tillgång till en studio, men har ett par frågor. Följande finns i studion:
- Olika fonder (svart uppsatt för tillfället)
- En liten blixt som kan smällas av på fonden
- En direktblixt (Märke: Pro tror jag) med ett paraply
- En studioblixt (också en Pro) till med inställningar från 1/1 till 1/8.
- En luxmeter (har jag för mig att det heter) som visar vilken bländare som är lämplig för resp. film 100-400.
- Sidoväggar för att studsa ljus mot (som ni märker kan inte terminologin riktigt i studion...)
Min fråga är i alla fall:
Om mätaren visar 8-16 så innebär det att jag kan ställa in bländaren på mellan 8-16 antar jag, men vad ska jag då ställa in slutartiden på för att få rätt exponering? Jag kanske är helt ute och seglar, men jag verkar missa något...
Tacksam för info!