Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografering i studio

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Hej!

Jag har tillgång till en studio, men har ett par frågor. Följande finns i studion:

- Olika fonder (svart uppsatt för tillfället)
- En liten blixt som kan smällas av på fonden
- En direktblixt (Märke: Pro tror jag) med ett paraply
- En studioblixt (också en Pro) till med inställningar från 1/1 till 1/8.
- En luxmeter (har jag för mig att det heter) som visar vilken bländare som är lämplig för resp. film 100-400.
- Sidoväggar för att studsa ljus mot (som ni märker kan inte terminologin riktigt i studion...)

Min fråga är i alla fall:

Om mätaren visar 8-16 så innebär det att jag kan ställa in bländaren på mellan 8-16 antar jag, men vad ska jag då ställa in slutartiden på för att få rätt exponering? Jag kanske är helt ute och seglar, men jag verkar missa något...

Tacksam för info!

Läs Calle Slättengrens " Blixtljus och modellfotografering" här på fotosidan.

Där får du reda på det mesta.
Håll dig inom kamerans synkområde. exponeringstiden fixar blixten. och du exponera efter skuggorna. Vad det gäller blixtmätaren så måste du vara mer noggrann, ta reda på mer hur den funkar.

Jag har läst Calle Slättengrens artikel, men undrar ändå över det här med att blixten fixar exponeringstiden.

När jag testade gjorde jag följande test:

1) Satte i läget AV (tidsautomatik). Displayen på kameran visade tre sekunder, men jag trodde ev. att kameran på nått sätt skulle mäta ljuset och få en kort slutare eftersom blixten slog av, men icke. Slutaren var öppen i tre sekunder.

2) Satte kameran i manuellt läge och fick då helt och hållet ställa in allt själv (som sig bör).

Men jag undrar hur fasiken ni får exponeringstiden/slutartiden att bli rätt med en studioblixt...

där jag jobbat, så kör vi konstant en slutartid på 60.. det är den tid blixtarna kräver, och det är fullständigt irrelevant hur lång tid du har slutaren öppen, för blixtarna tar i vilket fall bara en 60 på sig att exponera negativet.. nu vet inte jag hur de blixtar du har tillgång fungerar, men jag skulle kunna tänka mig att de fungerar på ett likartat sätt.. :)

Din kamera har en blixtsynktid, brukar ligga på 1/60 till 1/250 för ridåslutare på småbild. Det är den minsta tiden kameran kan synka blixten. Du kan alltså ställa in kamera på den tiden eller längre tider. Blixten är så pass snabb då det är ingen match för den att "rymmas" inom en 1/250dels sekund.

Så, minisynktiden eller långsammare. Men om du ställer in längre tider, låt och säga 1/15, kommer filmen även att exponeras för mer av det naturliga ljus, dvs sol, glödlampor samt givetvis blixtljuset. Dvs med slutartiden kan du avgöra hur mycket av det naturliga ljuset som ska komma med, tex på bakgrunden.

Med bländaren reglerar du hur mycket av blixtljuset som ska släppas in, det brukar även kunna hanteras på blixten, dvs att mata ut olika mycket blixtljus.

/Erik

jag förstår inte din fråga... :)

innan du mäter ljuset med ljusmätaren så ställer du in ISO och slutartiden på ljusmätaren. du väljer alltså slutartiden...

vad det du mena??

eric

Goldfish skrev:
Hej!

Om mätaren visar 8-16 så innebär det att jag kan ställa in bländaren på mellan 8-16 antar jag, men vad ska jag då ställa in slutartiden på för att få rätt exponering? Jag kanske är helt ute och seglar, men jag verkar missa något...

Elemetärt min käre Watson...
Du har fått svaret av flera personer här..

Du har en blixtsynktid på din kamera som är ca 125-250/sek lite beroende på moddel (är den lite äldre kan den vara 90 del också eller 60 del).
Det är den tid som kamera behöver för att slutaren skall vara öppen över hela negativet samtidigt. Har du kortare tider får du bara en spalt som åker över negativet vilket innebär att blixljuset inte belyser hela negativet samtidigt..

Blixtens brinntid (tiden då den är tänt) kan räknas i 1000 delar av sekunder (har för mig typ 10 000-100 000 del beroende på blixt men är inte säcker på sista siffran). Det innebär att brinntiden på blixten är MYCKET kortare än synk tiden. därav att man kan sätta dne på i princip vilken tid om helst som är längre äån synktiden...

det som händer är att du får med mer av rummets belysning om du har tider på 1/30 och längre... (precis som någon skrev.)

Alltså.. Det spelar ingen roll vilken tid du tar. Bara den är längre än blixtens synktid. Skulle du ta en snabbare tid kommer du få en "panoramabild" där bara delar av negativet är belyst.

TIPS. Gå in på Biblioteket.. Där finns säksert en del bra böcker och förhoppningsvis en som heter..
Studio & lightning i en serie avfotoböcker som heter Cassel Camera Wise Guide. Den är enCrash course i studio foto och börjar på låg nivå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar