Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotograferat häst. Vad får jag göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Woloszyk

Medlem
Jag fotograferade en häst i en hage idag men såg ingen jag kunde fråga om jag får publicera bilderna på internet. Måste man fråga ägaren om tillstånd el får man publicera tex på sin hemsida osv?

Tack. Som jag förstår får man fotografera allt. Men får man publicera allt? För många hästar som jag fotat så kommer ägarna och påstår att man inte får lägga upp bilderna på nätet.

Woloszyk skrev:
Tack. Som jag förstår får man fotografera allt. Men får man publicera allt? För många hästar som jag fotat så kommer ägarna och påstår att man inte får lägga upp bilderna på nätet.

Det finns inga hinder för att publicera bilder på hästar. Ägarna äger inte rätten till deras avbildning.

Det finns inte heller något skydd för hästar så som det finns för människor i PUL och Lag om namn och bild i reklam.

Vad man i övrigt får och inte får publicera, vilka regler som gäller och vad som omfattas av reglerna kan du i huvudsak läsa dig till här på forumet. Trevlig läsning.

Det är något med hästägare. Varje gång det är någon som skriver något lustigt som en djurägare gjort eller sagt gällande upphovsrätt så är det av någon anledning alltid hästägare... ;)

(Och ja, vi har snart häst.)

Vi hästägare är helt enkelt mycket lustigare än ni andra :)

Beträffande frâgan sâ är väl enda begränsningen vid avfotograferandet att du inte skall riskera djurets hälsa, dvs inte gâ in i hagen, inte vifta med armarna för att fâ stackarn att springa, osv, osv.
Men det är väl ingen som fâr för sig?

Gunnar D skrev:
Vi hästägare är helt enkelt mycket lustigare än ni andra :)

Beträffande frâgan sâ är väl enda begränsningen vid avfotograferandet att du inte skall riskera djurets hälsa, dvs inte gâ in i hagen, inte vifta med armarna för att fâ stackarn att springa, osv, osv.
Men det är väl ingen som fâr för sig?

Inte gå in i hagen?

Japp, av flera orsaker:
# Du kan skrämma hästen / hästarna. En häst som râkar bryta benet kan kosta dig ett par hundra tusen om du har otur.
# Hästen / hästarna kan bestämma sig för att du skall vara pâ utsidan igen. I sâfall kan det göra mycket ont.
# Du kan râka fâ nâgra hundra kilo häst pâ târna.
# Hästar bits, och det gör jävligt ont.

Sâ, säkrast är att hâlla sig pâ utsidan av hagen, även om man teoretiskt har rätt att passera en hage enl allemansrätten sâ fâr man inte störa djur som befinner sig i hagen.

Framför allt så kanske man inte behöver knalla in i hagen när man fotar, åtminstone inte i Gunnars hage eftersom hans hästar är så pass måna om att ta sig nära för att trampas och bitas! ;)

/Per (som besökt något 1000-tal betesmarker i jobbet, och aldrig blivit varken biten, trampad eller skadeståndsskyldig)

Gunnar D skrev:
Japp, av flera orsaker:
# Du kan skrämma hästen / hästarna. En häst som râkar bryta benet kan kosta dig ett par hundra tusen om du har otur.
# Hästen / hästarna kan bestämma sig för att du skall vara pâ utsidan igen. I sâfall kan det göra mycket ont.
# Du kan râka fâ nâgra hundra kilo häst pâ târna.
# Hästar bits, och det gör jävligt ont.

Sâ, säkrast är att hâlla sig pâ utsidan av hagen, även om man teoretiskt har rätt att passera en hage enl allemansrätten sâ fâr man inte störa djur som befinner sig i hagen.

Man kan även sprida smitta mellan hästar som kanske hålls åtskilda i olika hagar för att inte smitta varann. Sådan smitta behöver inte drabba människor men kan överföras av människor.

Det kan dessutom dyka upp en hästägare som är bekymrad att du kanske är ett pervo som vill misshandla hans/hennes häst (hästar har blivit sexuellt misshandlade vilket ibland har skadat hästen så svårt att den måst avlivas). En uppretad hästägare kan vara nog så farlig...

Så håll dig utanför hagen/stallet, eller fråga först. Hästägare gillar inte obehöriga som springer runt bland deras djur.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar