Annons

Fotograferad av tandläkaren

Produkter
(logga in för att koppla)

OscarH

Avslutat medlemskap
Jag känner en man som fått titanskruvar inopererade i tandbenet pga. problem med tandlossning. Vid en kontroll av inplantatet tog tandläkaren utan att fråga upp en kamera och fotograferade in i munnen. Mannen undrade varför och fick till svar att bilderna skulle vara till ett seminarium.

Är detta OK att göra tycker ni?
 
Jag råka ut för det förra veckan, jag fick även lära min tandläkare att använda kameran. =)han fick inte fart på macroblixten.
Han lindra min smärta så jag bjöd på dom bilderna!
Har även fotat ögonen när jag fick slip sprut.
 
Nej, det är aldrig ok att använda bilder utan patients samtyckte.

Däremot är det rätt vanligt att man inom s.k käkkirurgi, fotar av det arbete man utfört. För att senare kunna jämföra olika resultat.
 
Oscar skrev:
Jag känner en man som fått titanskruvar inopererade i tandbenet pga. problem med tandlossning. Vid en kontroll av inplantatet tog tandläkaren utan att fråga upp en kamera och fotograferade in i munnen. Mannen undrade varför och fick till svar att bilderna skulle vara till ett seminarium.

Är detta OK att göra tycker ni?

Jag tycker att detta är helt okej! Antagligen så kommer ju bilderna att användas i utbildningssyfte eller något liknande, inte komersiellt. Din bekante går ju antagligen inte att identifiera utifrån bilderna.

Jag läste för ett tag sedan om något sjukhus i sydsverige som filmade delar av operationer och sedan gav patienten en cdskiva med sig hem. Tänkbart är ju även att filmerna användes i utbildningssyfte också, men det stod det inget om.
Hur som helst så tror jag att användningen av bilderna av din väns mun gör betydligt mycket mer nytta än skada. Jag tycker det är bra att det utförda arbetet dokumenteras, men naturligtvis måste bilderna användas med sunt förnuft. (och kanske tillstånd vid viss användning)


Jalle
 
Håller med om att bilderna säkert gör nytta, men
jag tycker läkaren åtmindstone borde frågat om lov. Röntgenplåtar fanns redan.
Mannen är rökare med sämre förutsättnigar för lyckat resultat. Frågan är vad bilderna på seminariet skulle användas till? Att visa ett inplantat efter en viss tid eller problemen med rökning? Detta tycker jag tandläkaren borde informerat om.
 
OM en tandläkare tog kort på min mun i syfte att visa andra ett skräckexempel tycker jag att han/hon ska vara rak och säga detta, även om jag inte kan identifieras på bilden.
 
Det är under inga omständigheter inte alls ok att fotografera sin patient utan att fråga. Jag skulle bli asförbannad. Efter det skulle jag byta tandläkare.
Man befinner sig i en redan utsatt position som kan vara ganska obehaglig och obekväm.
Han får plåta mina gaddar, om han frågar först.
 
Jo, Naturligtvis skulle det varit en enkel sak att fråga först. Tar ju bara en sekund eller två. Men jag tror att det bara gick av gammal vana, en röntgenbild är ju också ett fotografi, och hur många brukar fråga tandläkaren vad han skall med den till?


Jalle
 
Calle S skrev:
Det är under inga omständigheter inte alls ok att fotografera sin patient utan att fråga. Jag skulle bli asförbannad. Efter det skulle jag byta tandläkare.
Man befinner sig i en redan utsatt position som kan vara ganska obehaglig och obekväm.
Han får plåta mina gaddar, om han frågar först.

Calle, är det just fotograferingen i sig, eller användningen av bilden du reagerar på i detta fall?


Mvh


Jalle
 
Calle har alldeles rätt här.

Det är redan kränkande för många med dåliga tänder, att besöka tandläkaren. Sedan skall man kränkas 1gång till, för att tandläkaren inte informerar patienten, vad han sysslar med i sin yrkesutövning. Det handlar om etik och moral, där man SKALL informera ALLA patienter, oavsett vilken åtgärd man tänker utföra - det har en patient rätt till.

Moral och etik, skall, och bör vara, om än högre inom sjukvården.
 
Jarlen skrev:
Jo, Naturligtvis skulle det varit en enkel sak att fråga först. Tar ju bara en sekund eller två. Men jag tror att det bara gick av gammal vana, en röntgenbild är ju också ett fotografi, och hur många brukar fråga tandläkaren vad han skall med den till?
Skillnaden är att röntgenbilden används för patientens behandling. Dessa bilder skulle användas till ett seminarium för att visa andra ett vanligt exempel på inplantat eller ett skräckexempel? Vem vet. Tycker läkaren borde informerat.
 
Helt klart borde tandläkaren frågat först, men det känns som en liten sak att lipa om.
Troligen syntes inte ansiktet i bilden, och väl i seminariet så lär han inte nämna vems käke det är man tittar på.
 
Jo...visst delar jag er åsikt Peter och Calle. Naturligtvis skall en högre etik och moral prägla den svenska vården. I fallet med tandläkaren kan jag förstå att det kan upplevas som kränkande eller obehagligt att behöva stå modell med sitt elände, dessutom utan att ha gett sitt medgivande. Jag själv skulle inte uppleva det på samma sätt, men jag respekterar att de finns de som gör det.

Jag tror ändå inte att det är möjligt att hävda sin rätt att säga ifrån i alla lägen, läkaren har ingen möjlighet att väcka en patient under en kolonoperation för att fråga om han får använda sig av ett endoskop (vilket per definition är en form av fotografering) för kontrollera en hastigt uppkommen blödning. Lika lite har patienten någon möjlighet att förhindra ortopeden eller röntgenläkaren att visa ditt brutna ben för kollegor i handledningssyfte eller något liknande. Naturligtvis skall läkaren ge all upptänklig information till patienten, men det måste vara inom rimlighetens gränser.
 
eatfrog skrev:
Helt klart borde tandläkaren frågat först, men det känns som en liten sak att lipa om.
Troligen syntes inte ansiktet i bilden, och väl i seminariet så lär han inte nämna vems käke det är man tittar på.
Kan inte tänka mig att patientens namn nämns. Där finns inget problem. Men jag kan bara gå till mig själv. Om jag pga rökning eller andra faktorer hade massor med problem med tänderna skulla jag inte vilja att någon tog kort på detta för att visa andra. Jag tror det är svårt att sätta sig in i hur känsligt detta kan vara. Peppar, peppar har jag bra tänder (än så länge..).
 
Etik? Moral? En tandläkare som fotograferar nyinsatta brånemarkimplantat. Skall man som patient känna sig kränkt av en fotografering av det?

Ibland undrar jag hur mycket navelskåderi man kan ägna sig åt utan att det blir patetiskt. Nu vet jag.
 
mr.b skrev:
Etik? Moral? En tandläkare som fotograferar nyinsatta brånemarkimplantat. Skall man som patient känna sig kränkt av en fotografering av det? Ibland undrar jag hur mycket navelskåderi man kan ägna sig åt utan att det blir patetiskt. Nu vet jag.
Intressanat med olika åsikter. Min poäng är att eftersom fotograferingen inte har med patientens behandling att göra borde tandläkaren frågat om lov. Är detta orimligt?
 
För att förekomma eventuella påhopp kan jag ju själv foga in en åsikt - lite mer navelskådning kan ju inte skada?

Det är ju klart att PUL aktualiseras i ett fall som detta. Det krävs alltså, strikt talat, samtycke för att fotografering skall ske. Emellertid kan denna regel få stå tillbaka om en arbetsuppgift av allmänt intresse skall kunna utföras, t.ex. arkivering, forskning eller framställning av statistik.

Står nog i 10 eller 19 § PUL...

Och om bilderna är helt avidentifierade aktualiseras väl inte PUL överhuvudtaget?

Jaja, läs PUL själva. Kanske bilden klarnar...
 
Senast ändrad:
mr.b skrev:
Etik? Moral? En tandläkare som fotograferar nyinsatta brånemarkimplantat. Skall man som patient känna sig kränkt av en fotografering av det?
Som människa, menar du? För det är ju det en patient är. Jag känner flera som har tandläkarskräck, jag kan fråga dem om det här "patetiskt navelskåderi" som du kallar det.

Så skönt för dig.
 
Ja, har man tandläkarskräck så lär man knappast ha titanimplantat. Däremot finns det nog goda skäl för att medelst fotografering dokumentera tandstatusen hos folk med tandläkarskräck. Då måste de finna sig i att bli fotograferade, om de inte har kameraskräck också?

Och, ja, det är jätteskönt för mig att veta. Men självklart skall ju tandläkaren fråga om lov - allt annat är ju tölpaktigt. Får han ett nej måste han ta ställning till det i det enskilda fallet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.