ANNONS
Annons

Fotografera utförsåkning. Vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

christer_a

Medlem
Hej,

Jag ska till USA i sommar och tänkte passa på att köpa en 350D som min första systemkamera.

Förutom vanlig "svensson" fotografering kommer den att användas mycket till att fota barnen när dom tävlar i utförsåkning.

Min tanke är att ha kitobjektivet som standardobjektiv och köpa ett telezoom för utförsåkningen.Jag är verkligen en nybörjare när det gäller systemkameror och objektiv. Skulle bli väldigt glad om ni har tips på objektiv som passar för detta ändamål och som inte är tokdyrt.

Tack på förhand!

Kanske ett Canon 70-200/4 skulle vara något.
Kanske lite dyrt i nytt utförande men kolla på beg. marknanden.

/Daniel

Passa på att köpa objektiv när du är i Staterna, Canon har världsgaranti på sina gluggar så det är inga problem med garantin när du kommer hem.
B&H Photo i NewYork är ett bra ställe att slinka in på om du har vägarna förbi. Släng kartongen och skicka hem garantipapper med brev och lägg gluggen i kameraväskan så är det grönt genom tullen :)

Vi ska vara i staterna i fyra veckor så tid är inte något problem.

Canon 70-200/4 verkar lite dyrt. Fler tips?

Jag vill helst slippa att konka runt på ett stativ i backen då jag har tillräckligt många skidor att bära på.

Hur fungerar Canon 70-200/4 utan stativ?

Ett annat altenativ är ju Canon 75-300 USM med IS. AF ska vara långsam men påverkar det när jag fotar en slalomtävling i förmodat bra ljus?

Har skaffat mig ett Sigma 70-300 f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II för att delvis kunna fota skidåkning. Har dock inte testat det i den miljön än. Är på samma nivå som dig gissar jag och ville heller inte lägga för mycket pengar. 2700:- kostade det. Scandinavian Photo rekomenderade den så jag tvivlar inte för mycket på att den ska funka.

jonik skrev:
Har skaffat mig ett Sigma 70-300 f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II för att delvis kunna fota skidåkning. Har dock inte testat det i den miljön än. Är på samma nivå som dig gissar jag och ville heller inte lägga för mycket pengar. 2700:- kostade det. Scandinavian Photo rekomenderade den så jag tvivlar inte för mycket på att den ska funka.
Den kommer att funka bra om du fotar i dagsljus och får ner slutartiden ordentligt. Gå upp i ISO till 200 eller 400 och sätt bländaren på 5,6 så att den inte ändras när du zoomar, se till att slutartiden blir kortare än 1/300. Sätt också lite exponeringskompensation, +1/3 steg eller så för att kompensera för snön, annars får du en siluett mot något grått som är snön.

Men hur är det utan stativ?

Vilket är att föredra av 75-300 IS USM och Sigma 70-300 f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II?

Det jag hörde från Scandinavian Photo var att Sigman hade något bättre optik än Canon 70-300 UTAN stabilisator, så det borde ju gälla för med stabilisator också. Dock ger IS andra fördelar, något som andra säkert vet mer om.

Alternativet till IS är att ta med sig ett lätt enbensstativ som dessutom gör det mindre jobbigt att hålla kameran. Kommer du ner i korta slutartider vilket du gör i en solig skidbacke så behöver du varken IS eller stativ.

christer_a skrev:
Hur är det med längden? Räcker 200? Om man står nere i backen och vill ta närbilder när barnen susar ner?

Jag fotar massor av skidåkning (nästan heltid under fyra månader av året) och jag köpte ett Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX.
Och jag tycker inte att 200mm räcker om man inte vill klättra upp en bra bit själv.
Så jag köpte till Sigmas 2x Teleconverter och man får klättra upp en bit ändå.
Står du längst ner, så kommer barnen att vara små prickar högst upp i en slalombacke med ett 200mm.

/Magnus

200 räcker inte om du inte orkar knalla. 200 mm räcker däremot gott om du orkar flytta runt lite (särskilt på en digitalare, brännvidden blir ju motsvarande 320 mm). Jag skulle hellre satsa på fasta ljusstarka gluggar än ljussvaga zoomar. Ska du kunna frilägga åkarna mot en en oskarp bakgrund måste du köpa ljusstarkt, särskilt som du fotar digitalt. Antar att dina barn är käppnötare, så det är enkelt att planera bilderna, du vet ju var dom kommer att svänga nånstans. Jag tror på en 200mm f/2,8 och ev. en 1,4 konverter. /johan

Jag har nu beställt en kamera, ett Canon 70-200/4 objektiv och ett minneskort. Är det något mer jag ska passa på och köpa när jag ändå är i staterna. Ett batterigrepp kanske

Bör jag köpa ett UV-filter att ha på 70-200 objektivet?

självklart ska du ha ett filter på, synd att förstöra frontlinsen med en repa, enklare och billigare att byta filter då.

Och ett polfilter för att få den grymma himlen/molnen på skidbilderna.
Har inte fotat mycket skidbilder men jag tänker genast vidvinkel, så man kommer ner och får lite mer djup i bilden. Ju närmare ju bättre principen... 50mm 1,8 är väll ett måste också, väger inget kostar inget...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar